چند صد میلیون دلار قرارداد با شرکتی ناموجود؟

اخبار بازار ایران – خبری در ظاهر روزمره که می‌تواند جزو امور هر روزه وزارت نفت باشد. اما قدری ابهام در مساله عقد این قرارداد یا حداقل بازتاب خبری آن وجود دارد که بعضی رسانه‌ها را در نیمه شب هم به واکنش واداشت.

محسن خجسته‌مهر در توصیف آن گفته است “قرار گرفتن یکی از توانمندترین شرکت‌های بالادستی کشور در کنار پیمانکار اصلی طرح، شرایط مناسبی را به‌منظور انتقال دانش و فناوری و همچنین بومی‌سازی برخی از فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت در بخش بالادستی و فراساحل فراهم کرده است”.

اما مساله همان پیمانکار اصلی است که به شکلی عجیب هیچ نامی از آن در میان نیست. برخی رسانه‌های نفتی از شرکتی می‌گویند به نام آوانگارد.

شرکتی که در جستجوی آن خبرنگاران تاکنون نتیجه‌ای قطعی نگرفته‌اند. برخی می‌گویند ظاهرا اصلا چنین شرکتی وجود ندارد.

اما در جست‌وجوی نفت‌خبر تاکنون سه شرکت به این نام یافته شده است که تاحدی مرتبط است.

یک شرکت اسپانیایی با این نام که در خانه وب‌سایتش سابقه خود را به دهه ۴۰ میلادی بازمی‌گرداند.

این شرکت در پورتفولیوی خود کلا ۳ فایل PDF دارد که هیچ اشاره‌ای به هیچ طرح مهمی که این شرکت مجری آن باشد در آن نیست و صرفا مقداری ارقام و اعداد از شمار کارهای این شرکت و اهداف آن به شکل فرمالیته در آن آمده.

طراحی صفحه نخست این سایت به نسبت شرکتی قدرتمند در نفت‌وگاز، چنان‌چه ادعا شده است، بسیار ابتدایی است و می‌تواند کار کلاسی یک دانشجوی IT باشد.

دیگری یک شرکت مهندسی  توسعه ایتالیایی است که هرچند کارهایی در حوزه انرژی دارد اما بسیار دور از موضوع به نظر می‌رسد.

شرکت دیگر شرکتی فعال در سعودی است و سایت آن در دست ساخت است و هیچ اطلاع دیگری از آن نیست.

این مدل قرارداد دادن با شرکت‌های گمنام دقیقا سبک و سیاق مدیریتی میرکاظمی را به ذهن می‌رساند که سال ۸۹ قراردادهای پنج میلیارد دلاری را به شرکت‌های صد هزار تومنی و یک شب تاسیس‌شده می‌داد و مدعی هم بود سی و پنج ماهه میادین پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسد که نشد. ولی همان موقع هم صدای منتقدین نادیده گرفته و شنیده نشد.

رویه نفت در ماه های گذشته حرکت به سمت شفافیت نبوده و کاملا معکوس در حرکت بودند. ما هنوز نمی‌دانیم توافقات نفتی با روسیه چیست که یک میدان نفتی را به شرکتی گمنام میدهند که پیدا کردن دو خط رزومه از آن به کاوش های جاسوسی شباهت دارد. واقعا این بود شعارهای ضد فساد و شفافیت و دولتی پویا؟!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا