پاسارگاد، تنها بانک ایرانی در فهرست 500 برند بانکی برتر 2022
اخبار بازار ایران – به گزارش اخبار بازار ایران به نقل از راحله شهرابی مدیر روابطعمومی بانک پاسارگاد، این بانک در طول هفت سال گذشته، در فهرستی که هر ساله توسط مؤسسه بینالمللی برندفاینانس تهیه و بهواسطه نشریه بنکر (از زیرمجموعههای Financial Times) اعلام میشود حضور داشته و بهعنوان باارزشترین برند بانکی ایرانی مطرح بوده است. طی سالهای اخیر بانک پاسارگاد تنها نماینده ایران در این لیست بوده و همواره جایگاه شایستهای را نیز در این رتبهبندی کسب کرده است. در آخرین ارزیابی سال 2022 بانک پاسارگاد موفق شد با ارزشِ برندِ 613میلیون دلاری و 33 رتبه صعود نسبت به سال گذشته، جایگاه 257 جهانی را به خود اختصاص دهد و در رتبه بهتری نسبت به بسیاری از بانکهای مطرح منطقه خاورمیانه و حتی جهان بایستد. اهمیت این موضوع از آنجهت مطرح است که بهدلیل اعمال تحریمهای مالی و بانکی ظالمانه بر اقتصاد ایران و دشواری همکاریها میان بانکهای داخل کشور با مؤسسات مالی خارجی، بانک پاسارگاد در رقابتی نابرابر با بانکهای کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و عربستان سعودی، از سایر بانکهای داخلی و بسیاری از بانکهای منطقه پیشی گرفته است.
در رتبهبندی اخیر، مانند دورههای گذشته بانکهای چینی و ایالات متحده هر کدام با پنج برند، ده رتبه اول را در اختیار داشتند. چهار جایگاه برتر جهانی بهترتیب به بانکهای چینی ICBC، بانک ساختوساز چین، بانک کشاورزی چین و بانکِ چین رسید و بنکآوآمریکا (Bank of America) در جایگاه پنجم جهان ایستاد. بانک پاسارگاد در سال 2015 و در اولین سال حضور خود در این رتبهبندی، موفق به کسب رتبه 328 بین 500 برند برتر بانکی دنیا شد و در ادامه در سال 2017 علاوه بر رسیدن به رتبه 175 بین 500 برند برتر بانکی دنیا، بهعنوان تنها بانک ایرانی در میان 10 برند برتر بانکی خاورمیانه قرار گرفت. در سال 2021 نیز بانک پاسارگاد با رشد 53درصدی در ارزش برند، نهمین بانک پیشروی جهان و از نظر رشد رتبه با 89 رتبه صعود، هفتمین بانک جهان شناخته شد.
بانک پاسارگاد در سایر رتبهبندیهای جهانی نیز در میان بانکهای جهان بسیار موفق عمل کرده است. بر این اساس، طبق ارزیابیهای «مؤسسه بنکر»، بانک پاسارگاد در سالهای 2010، 2012، 2013، 2014، 2015، 2016 و 2021 میلادی موفق شد عنوان بانک سال (Bank of the Year) جمهوریاسلامی ایران را کسب نماید و همچنین توسط این مؤسسه در سالهای 2013، 2014، 2015 ،2016، 2017 و 2021 میلادی، بهعنوان بانک برتر اسلامی (Islamic Bank of the Year) ایران انتخاب شود.
شایان ذکر است که مؤسسۀ برندفاینانس از رویکرد حقامتیاز یا Royalty Relief برای ارزشگذاری برندهای بانکی استفاده میکند که ارزش نام تجاری را در قیاس با نرخ حقامتیازی که در صورت مالکیت آن توسط شخص ثالث قابل پرداخت است، میسنجد. نرخ حقامتیاز به درآمد آتی اعمال میشود تا جریان درآمدی را که به نام تجاری نسبت داده می شود، تعیین کند و سپس جریان سود برند به ارزش فعلی خالص تنزیل میشود. استفاده از این رویکرد به دو دلیل در ارزشگذاری برند رایج است؛ اول اینکه نظام مالیاتی در بسیاری از کشورها معمولاً از آن در تعیین ارزش برندها استفاده میکنند، و دوم اینکه میتوان آن را بر اساس صورتهای مالی در دسترس عموم انجام داد.
مؤسسه برندفاینانس در سال 2022 از روش جریان نقدی تنزیلشده برای تنزیل درآمدهای تخمینی آتی از محل حقامتیاز در شرایط فرضی استفاده کرده است. در این روش فرض بر این است که امتیاز برند با نرخی مناسب، به شخصی ثالث واگذار میشود. این درآمدهای تنزیلشده ناشی از برند برابر با ارزش فعلی خالص علامت تجاری و مالکیت معنوی بانک و در حقیقت ارزش برند آن فرض میشود. در این فرآیند ابتدا اطلاعات مالی و درآمدی خاص برند محاسبه و سپس درآمد به جریانهای درآمدیِ بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری سرمایهگذاری، مدیریت دارایی، بانکداری اسلامی و کارتهای اعتباری تقسیم میشود. در مرحله بعدی نرخ حقامتیاز برای هر بانک با محاسبه قدرت برند، نرخ حقامتیاز برای هر جریان درآمد ذکر شده در بالا و جریان درآمد حقامتیاز آتی بر اساس نرخ حقامتیاز و درآمد خالص پیشبینی شده تعیین میشود. در مرحله سوم نرخ تنزیل ویژه هر بانک، با در نظر گرفتن اندازه، جغرافیای فعالیت، شهرت و… به دست میآید و در آخر جریان حقامتیاز آتی به ارزش فعلی خالص (ارزش برند) تنزیل میشود.