افق پیش‌روی بازار سرمایه در سال 1401

اخبار بازار ایران؛ مسعود علیزاده – افق پیش‌روی بازار سرمایه در سال جدید تابع عوامل مختلفی است که در ادامه درباره آن بحث می‌کنیم.

دلار و تاثیر آن بر روند آتی بازار سرمایه

اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند آتی بازار سرمایه، دلار است. در صورتی‌که مذاکرات برجامی منجر به توافق شود، احتمال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قوت می‌یابد. برای دلار 3 محدوده حمایتی معتبر را می‌توان ارزیابی کرد. اولین ناحیه محدوده بین 25 الی 26 هزار تومانی است. این ناحیه قیمتی را می‌توان اولین ناحیه مهم برای دلار دانست. شکست این ناحیه در صورت توافق برجامی، محتمل است.

در صورتی که مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد و منجر به توافق شود، ناحیه حمایتی بعدی دلار، محدوده 23 هزار تومانی است. با توجه به حمایت قوی تکنیکالی در این محدوده و همچنین بررسی دلار در لایحه بودجه سال 1401، پیش‌بینی می‌شود این ناحیه قیمتی معتبرترین و قوی‌ترین حمایت دلار باشد. شکست این ناحیه تنها در صورت وجود یک خبر مهم بنیادی امکان‌پذیر می‌شود.

در نهایت حمایت مهم بعدی دلار محدوده حوالی 20 هزار تومانی می‌شود. هر چند بر روی کاغذ رسیدن به این ناحیه حمایتی امکان‌پذیر است، اما در عمل، کار دلار برای شکست حمایت 23 هزار تومانی بسیار مشکل بوده و نیازمند وقوع یک اتفاق بنیادی موثر است.

در طرف مقابل باید به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که مذاکرات برجامی منجر به توافق نشود یا زمان حاصل شدن توافق طولانی شود،احتمال شروع حرکت صعودی دلار بالا می‌رود. اولین مقاومت پیش‌روی دلار محدوده قیمتی حوالی 28 هزار تومان و محدوده حمایتی بعدی، حوالی 30 الی 32 هزار تومان است.

آینده بازار سرمایه

بازار سرمایه نیز در کوتاه‌مدت تحت تاثیر روند دلار قرار دارد. در صورتی که روند دلار کاهشی باشد، نمی‌توان انتظار زیادی از بورس در کوتاه‌مدت داشت. اما اگر روند دلار به ثبات نسبی برسد، با توجه به وضعیت بنیادی حال حاضر صنایع مهم بازار، انتظار می‌رود بورس نیز رشد نسبی را تجربه کند.

آیا امکان رشد شدید بورس در سال 1401 وجود دارد؟

بازار سرمایه در شرایطی می‌تواند روند صعودی پرقدرت مانند گذشته را تجربه کند که عوامل بنیادی و تاثیرگذار بر روی آن مساعد شوند.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار، توافق برجامی و رفع تحریم‌ها است. تحریم‌ها در سال‌های اخیر تاثیر منفی زیادی بر سود‌آوری شرکت‌های بورسی داشت. بنابراین رفع تحریم‌ها می‌تواند در میان‌مدت باعث رشد سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه افزایش بازدهی سهامداران شود. در سال 94 نیز پس از توافق برجام، امید به افزایش صادرات و تسهیل شدن واردات باعث شد، شرکت‌ها با افزایش تقاضا مواجه شوند.

صنایع برتر بازار در سال 1401 کدامند؟

با نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌ها و بررسی وضعیت سودآوری آن‌ها در سال‌های گذشته، پی به این موضوع می‌بریم که شرکت‌های فعال در صنایع شاخص‌ساز و البته صادراتی کشور، مانند صنعت فلزات اساسی، صنعت شیمیایی، صنعت کانه فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی در صورت رفع تحریم‌ها و ثبات نسبی در بازار ارز، پتانسیل بالایی برای رشد دارند.

علاوه بر صنایع فوق، صنعت چند رشته‌ای صنعتی و سرمایه‌گذاری نیز با توجه به محل سرمایه‌گذاری آن‌ها که عمدتا در شرکت‌های سود‌ساز بازار است، پتانسیل بالایی دارند.

در صورت رفع تحریم‌ها نیز دو صنعت خودروسازی و بانکی‌ پتانسیل بالایی برای رشد قیمت دارند.

با توجه به رکود نسبی در بازار مسکن و پیش‌بینی ادامه رکود این بازار در سال آینده، شاید کمی دور از انتظار باشد که از گروه‌های وابسته به این صنعت انتظار رشد‌های هیجانی داشته باشیم. بنابراین صنایعی مانند سیمان، انبوه‌سازی، کاشی و سرامیک در صورتی می‌توانند افزایش شدید قیمت را تجربه کنند که بازار مسکن مجددا رونق گیرند.

صنایع کوچک‌تر بازار یا به عبارتی صنایع تاثیرگذار بر شاخص هم‌وزن نیز پیش‌بینی می‌شود روند خنثی در سال آینده داشته باشند. از آنجایی که از بعد روانشناسی، سرمایه‌گذاران همچنان تحت فشار ریزش‌های اخیر بازار، امید چندانی به رشد قیمت‌ها ندارند، بنابراین انتظار می‌رود صنایع کوچک‌تر بازار تنها در صورتی پر‌بازده ظاهر شوند که تحرک مناسبی در صنایع بزرگ و شاخص‌ساز بازار مانند صنعت شیمیایی، صنعت فلزات اساسی، صنعت کانه فلزی، صنعت چند رشته‌ای صنعتی، صنعت فرآورده نفتی، صنعت خودروسازی و صنعت بانک و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

نتیجه‌گیری

با توجه به شرایطی که عنوان شد، در سال آینده می‌توان انتظار ثبات نسبی در بازار سرمایه داشت. رشد بازار سرمایه معطوف به ثبات نسبی در بازار ارز و رفع تحریم‌ها است. علاوه بر این سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به ریزش‌های ماه‌های اخیر، انتظار رشدهای هیجانی مانند نیمه اول سال 99 را نمی‌توان در کوتاه‌مدت از بازار سرمایه داشت. رشد هیجانی بازار تنها در شرایطی حاصل می‌شود که خبرهای بنیادی قوی روانه بازار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا