با مخاطبان آشنا

جعفری چمازکتی 2

اخبار بازار ایران؛ احمد جعفری چمازکتی – اگر دغدغه های ملی نداشتیم  و رسالت اجتماعی برای خود قایل نبودیم ، زودتر از اینها عطای انتشار روزنامه را به لقایش می بخشیدیم اما گرفتار آمدن ملت ها در هزارتوی رسانه های دیجیتال و برخط ، و ضرورت صیانت از منافع ملی، ما را همچنان در این راه ثابت قدم نگاهداشت. 

وقتي افكار عمومي در ساختار يك جامعه به منزله عاملي تاثيرگذار به منصه ظهور رسيد، واژگاني چون «اقناع» وارد فرهنگ سياسي ملت ها شد.

دستيابي به شيوه هاي بديع اقناع، راه را براي ظهور سبك هاي مختلف در كار رسانه اي هموار كرد و ما در “امروز” با توجه به همین مقتضیات ، اطلاعات مورد نظر مخاطبان خود را عرضه کردیم.

با قدرتمندترشدن رسانه ها و افزايش آگاهي ملت ها، شيوه هاي استعماري كهن ناكارآمد شد. كشورهايي كه منافع ملي خود را وراي مرزهاي جغرافيايي جستجو مي کنند، شيوه هاي جديد «نفوذ» را در دستور كار خود قرار دادند. حالا ديگر بخشي از هزينه هاي ساخت سلاح هاي نظامي، در حوزه پژوهش هاي رسانه اي به مصرف مي رسد، این در حالی است که شیوه های حمایت از مطبوعات به شیوه چهار دهه قبل در کشور ادامه دارد و این نمی تواند با شرایط فعلی فعالیت رسانه ای سازگار باشد.

 قدرتهاي بزرگ و صاحبان فناوري در عصر جديد، دستيابي به حاكميت هاي سياسي و بازار اقتصادي ملت ها را از دريچه فرهنگ جستجو مي كنند. در اين شرايط، ساز وكار ملت هاي مستقل در تقابل با اين هجمه همه سويه، نمي تواند جز در ميدان فرهنگ باشد.

رسانه ها شامل راديو، تلويزيون، سينما، مطبوعات، خبرگزاري، سايت هاي خبري و… از جمله ابزارهاي فرهنگ ساز و آگاهي بخش نزد ملت ها هستند.

 بي گمان حاكميت هاي سياسي در معرض تهاجم، بايد در اين آوردگاه جديد، زمينه هاي سهولت در انجام وظايف اين قشر از جامعه را فراهم آورند.

تنوع مخاطبان و سلايق در يك جامعه، نيازمند زبان هاي ارتباطي براساس اين تنوع است، از اين رو محدود كردن عرصه فعاليت شماري از رسانه ها و شنيده نشدن برخي زبان ها و صداها، در واقع بي ثبات كردن جبهه داخلي در مواجهه با هجمه رسانه هاي بيگانه است.

قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، زمينه فعاليت هاي آزادانه رسانه ها در كشور را فراهم آورده است.در كنار اين حمايت هاي قانوني، چنانچه كمك هاي دولتي در قالب يارانه و آگهي به رسانه ها روشمند و به دور از برخوردهاي سليقه اي صورت گيرد، مي توان به واكسينه شدن جامعه از تعرض رسانه هاي بيگانه و افزايش سطح آگاهي هاي عمومي، در راستاي صيانت از حاكميت ملي اميدوار بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا