شرایط مطلوب اقتصادی درسال آینده؟

اخبار بازار ایران؛ علی قنبری – از آنجا که تاکنون از دولت برنامه مدون و مشخصی برای کاهش تورم و ثبات اقتصادی ندیدیم و طی ماه‌های اخیر هم قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و هیچ نشانی از کاهش روند تورم را شاهد نبودیم و از طرفی کالاهای اساسی هم هفته به هفته گران می‌شود، معمولا باید احساسی در مردم ایجاد شود که تورم رو به نزول است.

از این رو تا یک اقدام مشخصی در مورد کنترل نقدینگی و سیاست‌های عرضه‌ای ایجاد نشود، افزایش عرضه نداشته باشیم و یک مقدار نسبت به مسائل سیاسی آرامش در جامعه ایجاد نشود؛ موضوعاتی مثل بحث برجام، اف‌ای‌تی‌اف و بحث رابطه همسایگان و کشورهای دنیا با ایران بهبود نیابد، تاثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت.

کمااینکه دلار، خودرو وسکه جزو کالاهای اصلی هستند که در تورم معمولا تاثیر دارند و روند کاهشی نداشتند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم تورم روند کاهشی داشته و مسائلی مثل بحث بنزین که قرار است به هر کارت ملی مقداری مشخص تعلق بگیرد، موجب افزایش قیمت می‌شود.

نتیجه عملکرد دولت در مورد بودجه هم خیلی براساس مبانی علمی و تئوری‌های اقتصاد نبوده است. مثلا افزایش قابل توجه بودجه جاری در دستگاه‌های فرهنگی و حاکمیتی بوده و بودجه عمرانی هم رشد قابل توجهی نداشته در عین حال تورم هم بالای 40 درصد بوده و حقوق‌ها هم به طور متوسط 10 درصد افزایش پیدا می‌کند از این رو خیلی در بحث بودجه که گفته می‌شود رشد هشت درصدی درنظر گرفته شده و اعمال خواهد شد به هیچ وجه عملیاتی نیست.

چون رشد هشت درصدی نیاز به سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد ولی در این زمینه هیچ نشانی از این شاخص‌های اقتصادی که موجب بهبود اقتصادی و افزایش سرانه و بهبودی سفره مردم باشد، نمی‌بینیم.

از طرفی حذف ارز 4200 تومانی یک چاقوی دو لبه است که حذفش می‌تواند موجب افزایش تورم بیشتر شود و وجودش هم موجب دلال‌بازی، رانت و فساد شود. بنابراین باید در یک شرایط ثبات اقتصادی این کار انجام شود و سیاست‌های جبرانی نقدی، غیرنقدی، سیاست‌های مالی و پولی اعمال شود تا تاثیر حذف ارز در افزایش نرخ تورم کمتر باشد.

همچنین باید توجه داشت که چند نرخی بودن دلار باعث فساد، رانت و سوءاستفاده می‌شود. شخصا معتقدم دولت باید به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند و در یک شرایط مناسب و ثبات اقتصادی بتواند آن را برای دوری از فساد، رانت و انحرافاتی که در اقتصاد هست، اعمال کند.

اگر برجام احیا شود، مسائل اف‌ای‌تی‌اف حل شود، موجب ثبات اقتصادی و ثبات قیمت‌ها در کل کشور می‌شود و قیمت دلار روی همین قیمتی که هست، ثابت می‌شود و یک شیب خیلی ملایمی خواهد داشت و دیگر با افزایش تند و تیز مواجه نخواهد شد.

اما اگر برجام احیا نشود و مشکلات تحریم‌ها باقی بماند و بحث اف‌ای‌تی‌اف هم به سرانجام نرسد، روند دلار تا آخر سال بشدت افزایشی خواهد بود. بنابراین دولت باید تلاش کند تا شرایط نامناسب اقتصادی را هم با سیاست‌های اقتصادی و ثبات اقتصادی در داخل کشور و هم توجه به مسائل سیاسی خارج کشور مثل بحث‌های تعامل با همسایگان و دنیا، حل و فصل برجام و حل مشکل تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف می‌تواند اقتصاد را با یک شرایط مناسب‌تری پیش برد و از این شرایط برخوردار شود. ولی اکنون وضعیت و شرایط اقتصاد، شرایط نامطلوبی است که باید به فکر چاره‌جویی بود و به سمت جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و همچنین توجه به بخش خصوصی و جلوگیری از سرکوب این بخش پیش رویم. در کشور متاسفانه بخش خصوصی به هیچ وجه قادر به رقابت با بنگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیست. بنگاه‌های بزرگ در اختیار بخش حاکمیتی است و بخش خصوصی متاسفانه دولت‌ساخته است و نمی‌تواند در شرایط کنونی جزو پیشران توسعه در کشور باشد.

 منبع: آرمان ملی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا