پرکاربردترین استانداردهای بلاک‌چین

بلا‌ک‌چین فناوری پیچیده و جذابی است که با بیت‌کوین پا به زندگی انسان امروز گذاشت. از این تکنولوژی برای رشد و توسعه دیگر ارزهای دیجیتال نیز استفاده شد و هرکدام بر اساس استاندارهای خاصی در حال فعالیت هستند. ارزهای رمزنگاری شده هرکدام روی شبکه خاصی ایجاد شده و معاملات آنها روی همین شبکه‌ها انجام می‌شود.

استاندارد توکن (Token Standard) یا استانداردهای انتقال ارزهای دیجیتال موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. می‌خواهیم بدانیم این مسئله تا چه اندازه بر امنیت دارایی‌های دیجیتال و همچنین کاربردی بودن صرافی ارزهای دیجیتال که از آنها استفاده می‌کنیم اثرگذار است.

استاندارد توکن چیست؟

 Token Standard زیرمجموعه استاندارد قرارداد هوشمند است. برای بلاک‌چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، معمولاً استانداردهای توکن گنجانده می‌شود تا به مردم بگوید چگونه توکن‌های جدید را بر اساس بلاک‌چین زیربنایی خود ایجاد، صادر و اجرا کنند.

در ادامه به معرفی رایج‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای بلاک‌چین می‌پردازیم.

استاندارد OMNI

لایه Omni (مسترکوین سابق) یک ارز دیجیتال و پروتکل ارتباطی است که بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین ساخته شده است. با استفاده از این استاندارد است که کاربران می‌توانند رمزارزهای خود را معامله کنند.

از ارزهای دیجیتالی که از این استاندارد استفاده می‌کنند می‌توان به تتر اشاره کرد؛ البته این استیبل کوین علاوه بر شبکه بیت‌کوین روی بلاک‌چین‌های دیگری نیز عرضه شده است.

آدرس کیف پول‌هایی که روی این استاندارد مستقر هستند به این شرح است:

۱. فرمت P2PKH

در این حالت آدرس‌ها با عدد یک آغاز می‌شوند:

1Cvfhs3GH4n8KtfTeJugDbgtjfsDRfgTGty5

۲. فرمت P2SH

در این حالت آدرس‌ها با عدد سه آغاز می‌شوند:

3GThyFyhfEaSsfFDwwvHyUjmMHAdsaR4

۳. فرمت Beach32

در این حالت آدرس‌ها با bc1 آغاز می‌شوند:

bc1UKdfgeg4THCGNDH7zgstezw6HAFsGSH4

99ef9850 c3e6 4187 99c0 5ed9b95857db 1

استاندارد ERC20

ERC-20 رایج‌ترین استاندارد مورداستفاده برای توکن‌های مبتنی بر اتریوم است. این یک استاندارد فنی برای توکن‌های صادر شده در بلاک‌چین اتریوم است که فهرستی از قوانینی را ارائه می‌دهد که همه توکن‌های مبتنی بر اتریوم باید از آنها پیروی کنند. ERC-20 یک رابط ساده است که امکان ایجاد توکن‌هایی را در اتریوم فراهم می‌کند که می‌توانند توسط برنامه‌های کاربردی دیگری مانند DeFi دوباره استفاده شوند.

درعین‌حال، ERC-20 یک استاندارد توکن قابل تعویض است، به این معنی که هر توکن جداگانه (کسری از یک توکن) معادل و غیرقابل‌تشخیص است. به‌عنوان‌مثال، ۱ دلار آلیس برابر با ۱ دلار باب است، دلار آمریکا باارزش برابر قابل تعویض است. ارز فیات قابل تعویض است و به طور مشابه، یک بیت‌کوین برابر با بقیه بیت‌کوین‌ها است.

استاندارد TRC‌-20

TRC‌-20 یک استاندارد فنی است که برای قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین TRON و جهت پیاده‌سازی توکن‌ها با ماشین مجازی TRON (TVM) استفاده می‌شود. همچنین کاملاً با ERC‌-20 سازگار است.

استاندارد BEP-2

BEP-2 مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است. BEP-2 یک استاندارد فنی برای ایجاد و استفاده از توکن‌های جدید در زنجیره بایننس است. مجموعه‌ای از قوانین و مشخصات فنی را تعریف می‌کند که توکن‌ها باید از آنها برای عملکرد در اکوسیستم زنجیره بایننس پیروی کنند.

توکن‌های BEP-2 می‌توانند طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و کالاهای قابل مبادله را نشان دهند. این استاندارد تضمین می‌کند که همه آنها می‌توانند به‌آرامی با یکدیگر و اکوسیستم اطراف ادغام شوند. استیبل کوین‌های BEP-2 مانند BUSD، بیت‌کوین BEP-2 متصل به BEP-2 و همچنین بسیاری از پروژه‌های چند زنجیره‌ای دیگر وجود دارند که از مزایای BEP-2 استفاده می‌کنند.

استاندارد  BEP-20

BEP-20 یک استاندارد توکن در زنجیره هوشمند بایننس است که ERC-20، رایج‌ترین استاندارد توکن اتریوم را توسعه می‌دهد. این استاندارد قوانین حاکم بر توکن را مشخص میکند؛ مانند اینکه نحوه خرج کردن، مالکیت و … آن باید چگونه باشد. به دلیل شباهت آن به BEP-2 بایننس چین و ERC-20 اتریوم، با هر دو سازگار است.

BEP-20 به‌عنوان یک مشخصه فنی برای زنجیره هوشمند بایننس باهدف ارائه یک قالب انعطاف‌پذیر برای توسعه دهندگان برای راه‌اندازی طیف وسیعی از توکن‌های مختلف در نظر گرفته شد. اینها می‌توانند هر چیزی را از سهام یک تجارت گرفته تا دلارهای ذخیره شده در صندوق بانکی (یک استیبل کوین) پوشش دهند.

دیگر استانداردهای پرکاربرد

  • Algorand
  • EOS
  • Zcash
  • BCH
  • Band
  • IRIS

 

نگاهی کلی به آنچه دانستیم

برای اینکه به طور کامل بدانید که یک استاندارد توکن در واقع چیست، باید دانش پیش‌زمینه‌ای در مورد اینکه دقیقاً استاندارد قرارداد هوشمند چیست به دست آورید. یک استاندارد قرارداد هوشمند اساساً قوانینی را توصیف می‌کند که قرارداد هوشمند برای استفاده واقعی از شبکه بلاک‌چین زیربنایی باید با آنها مطابقت داشته باشد، همچنین استانداردها در سطح برنامه برای بلاک‌چین‌هایی هستند که برای قراردادهای هوشمند و همچنین سایر برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز یا DApps ساخته شده‌اند. استاندارد قرارداد هوشمند می‌تواند شامل استانداردهای توکن، ثبت‌نام و همچنین فرمت‌های کتابخانه یا بسته و موارد دیگر باشد.

با تعریف استاندارد، یک قرارداد هوشمند باید الزامات را رعایت کند تا عملاً عملکردهای اساسی مانند ایجاد توکن‌ها یا انجام تراکنش‌ها را فعال کند.

4445d234 aa26 40ee a9ca 9909765dfc99

استانداردهای قراردادهای هوشمند نقش مهمی را در شبکه ایفا می‌کنند، زیرا اساساً قوانین استفاده از شبکه بلاک‌چین را تعریف می‌کنند یک استاندارد خوب می تواند ارتباط بین قراردادهای هوشمند مختلف را در یک شبکه بلاک‌چین کارآمد کند. رونق قراردادهای هوشمند و همچنین قابلیت همکاری آنها می تواند به توسعه کل اکوسیستم بلاک‌چین کمک کند.

اکنون استاندارد توکن زیرمجموعه استاندارد قرارداد هوشمند است. برای بلاک‌چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، معمولاً استاندارد توکن گنجانده می‌شود تا به مردم نحوه ایجاد، صدور و همچنین استقرار توکن‌های جدید مبتنی بر بلاک‌چین زیربنایی آنها را بگوید.

در حال حاضر، رایج‌ترین بلاک‌چین مورداستفاده در ساخت قراردادهای هوشمند، اتریوم است و انواع مختلفی از استانداردها را برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند مختلف ایجاد کرده است.

اهمیت تنوع شبکه‌های مبادله ارز دیجیتال

شبکه و استانداردهای مختلف برای توکن‌ها و کاربران این امکان را فراهم می‌کنند تا با سرعت و کارمزدهای متنوع معامله شوند. به همین دلیل انتخاب صرافی ارزدیجیتال که از پرکاربردترین و درعین‌حال کم‌هزینه‌ترین استاندارد بهره می‌برد بسیار مهم است.

صرافی رابین‌کش یکی از پلتفرم‌های معامله ارزدیجیتال ایرانی است که مجموعه‌ای متنوع از شبکه‌ها و استانداردهای مختلف را پوشش می‌دهد تا کاربران به‌آسانی معاملات خود را انجام دهند.

این صرافی از شبکه‌های TRC 20 و ERC 20 و BEP2 پشتیبانی می‌کند؛ با این تفاسیر در انتقال ارزهای خود مجبور نیستید کارمزد بالای شبکه اتریوم را بپردازید. از سوی دیگر شبکه BEP2 باعث می‌شود کلیه توکن‌های بر بستر بایننس مثل بایننس کوین را مستقیماً معامله کنید. به‌این‌ترتیب شما برای انتقال ارزهای خود از صرافی‌های خارجی نیز چالشی ندارید.

از دیگر ویژگی‌های این صرافی پویا و مدرن باید به این موارد اشاره کرد:

  • رابط کاربری آسان و گرافیک مناسب
  • بازار آزمایشی برای یادگیری
  • پشتیبانی از ارزهای مختلف
  • کسب درآمد از طریق ارسال کد دعوت
  • داشتن سه نوع بازار برخط، مستقیم و اکسپرس
  • کیف پول اختصاصی
  • پشتیبانی از تتر محافظت‌شده

جمع‌بندی

مهم‌ترین استانداردهای بلاک‌چین را شناختیم و از اهمیت آنها در زمینه امنیت و سهولت معاملات آگاه شدیم. همچنین دانستیم که تا چه اندازه مهم است با صرافی‌ای کار کنیم که از شبکه‌های مختلف و پرکاربرد پشتیبانی می‌کند. فراموش نکنید امنیت شما در جهان ارزهای دیجیتال ارتباطی مستقیمی با انتخاب‌های خودمان دارد. این در اولین قدم به انتخاب صرافی‌های به‌روز و کاربرپسند برمی‌گردد. در این مسیر آگاهانه عمل کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا