لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید

اخبار بازار ایران –  به گزارش راشاتودی، ارزش لیر ترکیه در معاملات امروز بازار جهانی ارز افت قابل توجهی را تجربه کرد و به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسید.

ارزش لیر در معاملات امروز 4.2 درصد سقوط کرد و به 14.4741 دلار در ساعت 10 صبح به وقت استانبول رسید.

با احتساب افت امروز لیر از ابتدای سال جاری تاکنون 47 درصد از ارزش خود را از دست داده است. البته کارشناسان منتظر برگزاری نشست بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه هستند و البته اکثر کارشناسان انتظار دارند که این بانک نرخ بهره را به 14 درصد پایین بیاورند؛ چراکه تورم در ترکیه هم اکنون از مرز 21 درصد عبور کرده است.

از ابتدای ماه سپتامبر تاکنون بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را 4 درصد کاهش داده است و طی دو سال گذشته برای حفظ ارزش لیر سه بار با عرضه دلار در بازار مداخله کرده است.

یکی از دلایل سقوط ارزش لیر همین پایین آوردن نرخ بهره است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی ترکیه برخلاف میل خود و تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، دست به این کار می‌زند. اردوغان بر این باور است که پایین آوردن نرخ بهره به رشد اقتصادی منجر می‌شود.

بر اساس گزارش موسسه رتبه بندی S&Pگلوبال که اخیرا رتبه اعتباری ترکیه را هم پایین آورده، سیاست بانک مرکزی ترکیه در پایین آوردن نرخ بهره در کنار سقوط سنگین ارزش لیر باعث خواهد شد تا در اوایل سال آینده شاهد تورم بیش از 30 درصدی در این کشور باشیم.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا