با روزی ۳۰۰ هزار تومان درآمد، میلی به کار در کارخانه وجود ندارد

اخبار بازار ایران – علی اصلانی هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۴۰۱۱ را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: یکی از مشکلات اشتغال که به تازگی به وجود آمده پیدا نشدن کارگر است. اکثر کارخانه ها دنبال کارگر حتی کارگر ساده هستند ولی پیدا نمی شود، دلیلش این است که حقوق و دستمزدها نسبت به تورم پایین است و جامعه کارگری و جوانان امروزی برای اشتغال در کارخانه ها رغبتی ندارند.
وی ادامه داد: تشکیل جلسه شورای عالی اشتغال پس از ماهها تعطیلی و وقفه در دولت جدید را به فال نیک می گیریم، هرچند که نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی کار به این جلسه دعوت نشده بود با این حال پیشنهاد می کنم رئیس جمهور محترم و وزیر کار قبل از طرح مباحث مربوط به اشتغال درخصوص تقویت و ترمیم دستمزد کارگران و نیروی کار اقدام کنند.
این مقام کارگری تصریح کرد: ما ابتدا باید مشکل نبود نیروی کار را که نشأت گرفته از پایین بودن حقوق و دستمزد نسبت به تورم است برطرف کنیم بعد با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی بخش خصوصی توانمند را ایجاد و موانع پیش روی آن از تامین مواد اولیه گرفته تا مشکلات بیمه ای و مالیاتی را حل کنیم تا به هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل برسیم.
اصلانی افزود: بیشتر کارخانه های بخش خصوصی با معضل نیروی کار مواجه شده‌اند و دنبال کارگر هستند، همین حالا کارخانه ای ۶۰۰ نفر کارگر می خواهد ولی ۵۰ نفر هم نتوانسته بگیرد؛ از طرف دیگر شغل‌های غیرمولد بسیاری در جامعه ایجاد شده است؛ به عنوان مثال یک جوان با موتور یا ماشین پراید خود می‌تواند ظرف یک روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد یا با کار در تاکسی اینترنتی بیشتر از این هم دربیاورد لذا نیازی به کار در کارخانه با روزی ۸۰ هزار تومان ندارد بنابر این انتظار داریم دولت آقای رئیسی سیاستی به کارگیرد که افراد به جای رفتن به سمت شغل‌های کاذب یا غیر مولد به کار در کارگاهها و کارخانه ها تشویق شوند، چون دستمزد نسبت به تورم خیلی پایین است و هزینه های زندگی را برآورده نمی کند.
وی خاطرنشان کرد: کارگری که برنج را ماه قبل کیلویی ۲۸ هزار تومان می خرید و امروز ۶۵ هزار تومان باید بخرد ناچار است برای امرار معاش خود و خانواده به مشاغل کاذب روی بیاورد چون با حقوق پرداختی ۱۰ روز هزینه های زندگی او در نمی آید.
به گفته این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اگر فاصله بین تورم و دستمزد را کاهش ندهیم و به هم نزدیک نکنیم در آینده نزدیک کمبود نیروی کار، تمام کارخانه ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.
رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: این مسئله در کاهش آمار بیمه شدگان هم تاثیرگذار خواهد بود چون جوانی که می تواند با کار در تاکسی اینترنتی درآمد میلیونی در ماه کسب کند نیازی به بیمه اجباری و امر و نهی کارفرما ندارد و خودش را به راحتی بیمه می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که بخش خصوصی در ایجاد اشتغال میلیونی چقدر موفق خواهد بود؟ اظهار کرد: تا مشکل تحریم، تامین مواد اولیه کارخانه ها و حقوق و دستمزد نیروی کار برطرف نشود نمی توانیم این هدف را محقق کنیم، متاسفانه بخش خصوصی در کشور ما خیلی فعال نیست. بخش خصوصی زمانی به این مسأله ورود می‌کند که موانع تولید از میان برداشته شده باشد، وقتی کارخانه دار نمی تواند مواد اولیه را تهیه کند و باید مواد اولیه را نقدی و چندبرابر بخرد و جنس را قسطی بفروشد با چه انگیزه ای وارد بازار کار شود؟
به اعتقاد اصلانی ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل ظرف ۱۷ ماه نیازمند یک زنجیره کامل از تامین و تولید مواد اولیه و کالا تا تامین نیروی کار و بیمه شدگان و رفع موانع گمرکی، مالیاتی، بیمه‌ای و اداری از بخش خصوصی است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا