بازار و خریداران در انتظار اقدامات خودرویی وزیر جدید

اخبار بازار ایران – بازار خودرو در مرداد ماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها به شکلی بود که هر چند روز یک بار افزایش‌های بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت می‌شد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج می‌شدند.

افزایش قیمت خودرو در مردادماه چنان بی محابا بود که برخی مدل‌ها افزایش ۲۰ تا ۳۷ میلیونی را تجربه کردند و این افزایش‌های چشمگیر در حالی بود که خودروسازان از قیمت‌های حاشیه‌ای بازار که سودی ۵۰ هزار میلیاردتومانی را رقم زده، بهره‌ای ندارند و این سود شیرین به جیب دلالان می‌رود.

با این حال با ورود به شهریور ماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده و قیمت‌ها یا ثابت مانده یا حداکثر یک تا دو میلیون تومان افزایش داشته است.

در همین زمینه یک فعال بازار خودرو به خبرنگار مهر گفت: بازار خودرو همواره تحت تأثیر اخبار و بازار ارز است؛ مباحثی که دولت سیزدهم در مورد گشایش در اموال بلوکه شده ایران مطرح کرد یکی از اخبار مثبتی بود که در بازار خودرو تأثیر گذاشت.

وی افزود: همچنین افزایش عرضه خودرو نیز علامت مثبتی به بازار خودرو بود؛ فروش فوق‌العاده یکی از شرکت‌های خودروساز یکی از همین اخبار مثبت بود.

وی گفت: البته قیمت‌ها نزولی نشده‌اند اما روند رشد، متوقف شده و تغییرات قیمتی، جزئی است؛ با توجه به اینکه کابینه دولت سیزدهم از مجلس رأی اعتماد گرفته، فروشنده و خریدار منتظر اخبار و تحولات جدید هستند.

به گفته این فعال بازار خودرو، در حال حاضر تقاضا برای پراید همچنان زیاد است به همین دلیل، قیمت این خودرو در قیاس با خودروهای دیگر، نسبت به سایر مدل‌ها، نوسان بیشتری داشته است.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ آمده است. (البته به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است در بازار نرخ‌های غیرواقعی نیز برای خودروها اعلام شود.)

قیمت انواع خودرو در بازار

خودرو (مدل ۱۴۰۰)قیمت (۳۱ مرداد)قیمت (۴ شهریور)
سمند LX (ساده)۲۳۵ میلیون تومان۲۴۰ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX (دوگانه سوز مدل ۹۹)۲۳۵ میلیون تومان۲۳۴ میلیون تومان
پژو پارس۲۷۰ میلیون تومان۲۷۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۲۵۰ میلیون تومان۲۵۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۲۹۰ میلیون تومان۲۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک۴۲۵ میلیون تومان۴۲۵ میلیون تومان
رانا پلاس۲۷۵ میلیون تومان۲۷۵ میلیون تومان
دنا معمولی۳۲۵ میلیون تومان۳۲۷ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱۱۵۲ میلیون تومان۱۵۳ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱۱۳۷ میلیون تومان۱۴۰ میلیون تومان
ساینا۱۶۲ میلیون تومان۱۶۲ میلیون تومان
تیبا۱۶۰ میلیون تومان۱۶۰ میلیون تومان
تیبا صندوق دار۱۵۰ میلیون تومان۱۵۱ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای۱۷۳ میلیون تومان۱۷۳ میلیون تومان

نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان می‌کند.

یکی از عمده دلایل شکل گیری چنین حاشیه بازاری، قیمت گذاری دستوری خودرو است که سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضاً بیش از ۱۰۰ میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود.

این موضوع تأیید کننده این نکته کلیدی است که وزیر صمت دولت سیزدهم پیش از هر اقدامی باید فکری به حال صنعت خودرو کرده و تکلیف این صنعت را روشن کند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت پیش از اخذ رأی اعتماد از مجلس، درباره سیاست‌های خودرویی مدنظرش به خبرنگار مهر گفته بود: در صنعت خودرو باید ۳ کار انجام شود؛ رقابتی شدن صنعت خودرو، افزایش مقیاس تولید و اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی. معتقدم که باید تعرفه‌های واردات خودرو را با یک زمانبندی کاهش داد زیرا کاهش یک باره تعرفه موجب ایجاد شوک به صنعت خودرو می‌شود. در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، همزمان ساختار مدیریتی اصلاح شود و همزمان زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.

قیمت انواع خودرو در کارخانه و در بازار

خودروقیمت کارخانه (نیمه اول ۱۴۰۰)قیمت در بازار (شهریور ۱۴۰۰)
تیبا صندوق دار۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۱۵۱ میلیون تومان
تیبا هاچ بک۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۱۶۰ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک توربو۳۹۰ میلیون تومان۴۷۵ میلیون تومان
رانا پلاس۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۲۷۵ میلیون تومان
ساینا۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۱۶۲ میلیون تومان
پژو پارس ساده۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲۷۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان۲۵۲ میلیون تومان
سمند LX۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان۲۴۰ میلیون تومان
 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا