ایرانسل به‌دنبال رکوردشکنی سرعت اینترنت 5G

اخبار بازار ایران – ایرانسل که طی سال‌های اخیر پیشگام توسعه فناوری‌های نوین در کشورمان بوده، مردادماه سال 1399، نخستین سایت 5G ایران را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، واقع در خیابان کارگر شمالی تهران راه‌اندازی کرد.

پس از راه‌اندازی دومین سایت پنجم در امیرآباد تهران، سومین سایت 5G ایرانسل که برخلاف دو سایت داخل ساختمانِ قبلی، نخستین سایت خارج از ساختمان نسل پنج ایرانسل را 22 آبان ماه سال گذشته، در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس راه‌اندازی کرد.

151050673 3550375248394538 2651417572203057640 n

در واقع با راه‌اندازی اینترنت همراه نسل پنجم توسط ایرانسل، برای نخستین بار امکان استفاده عموم مشترکان ایرانسل، به‌وسیله گوشی‌های موجود در بازار ایران با قابلیت پشتیبانی از 5G از این فناوری‌های جدید ارتباطی – در محل تعیین شده – فراهم شد.

ایرانسل طی یکسال اخیر توسعه فناوری 5G را دنبال کرد و مدتی بعد چهارمین سایت نسل پنجم را در بوستان آب‌وآتش تهران افتتاح کرد تا تعداد بیشتری از مشترکان این اپراتور بتوانند از اینترنت پرسرعت نسل پنج بهره‌مند شوند.

ایرانسل نخستین شرکتی بود که توانست اینترنت همراه نسل پنجم را در شهری غیر از تهران نیز عملیاتی کند؛ به‌طوری‌که سال گذشته شیراز، کیش و مشهد نیز ازجمله شهر‌هایی بودند که 5G را تجربه کردند.

بررسی‌ها درباره سرعت تست شده توسط ایرانسل حاکی از ثبت رکورد سرعتی نزدیک به 4 گیگابیت بر ثانیه است! به‌طوری‌که به گفته مدیرعامل ایرانسل بالاترین عدد ثبت شده در تست‌های اولیه برابر با 3.3 گیگابیت بر ثانیه برای دانلود بوده، اما در برخی تست‌ها سرعت بیش از 3.9 گیگابیت بر ثانیه نیز به‌دست‌آمده و به‌زودی باید منتظر شکستن رکورد سرعت چهار و حتی پنج گیگابیت بر ثانیه نیز باشیم!

11 nokia 160

یکی از نکات برجسته‌ای که در مورد اینترنت 5G گفته می‌شود سرعت بیشتر آن نسبت به نسل‌های قبلی شبکه‌های اینترنت وایرلس از جمله اینترنت نسل چهارم است. البته این مساله کاملا طبیعی است، چرا که همیشه هر نسل از شبکه‌های تلفن همراه نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر و سریع‌تر بوده است. در حال حاضر اینترنت نسل چهارم می‌تواند با دسترسی درست و پهنای باند بالا، به حداکثر سرعت 100 مگابیت بر ثانیه برسد، اگرچه عملکرد آن در دنیای واقعی بیش از 35 مگابیت بر ثانیه نیست.

اینترنت نسل پنج اما قابلیت سرعتی 100 برابر بیشتر از اینترنت 4G را خواهد داشت و سرعت آن به طور نظری 20 گیگابیت بر ثانیه است که در دنیای واقعی به حدود 50 مگابیت تا سه گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. البته تمامی این موارد بستگی به این دارد که کاربر به کدام یک از طیف باند متصل شده باشد؛ تست سرعت اینترنت نسل پنجم اپراتور ایرانسل که بواسطه آن رکورد سرعت اینترنت همراه در ایران شکسته شد، سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم را 3.3 گیگابیت بر ثانیه ثبت کرده بود

1607437971 photo 1603515161074 3206aaeb03f2

درباره اینترنت نسل پنجم بد نیست بدانید که این فناوری نوعی شبکه جدید بر بستر فناوری روز است که نه‌تنها پهنای باند تلفن‌های همراه امروزی را افزایش می‌دهد، بلکه شبکه‌های تلفن همراه را نیز به طرز شگفت‌انگیزی گسترش می‌دهد و صنایع جدیدی را وارد زندگی روزمره انسانی می‌کند. در کل اینترنت 5G طیف گسترده‌ای از خدمات را به یکدیگر متصل می‌کند که می‌توان از کوچک‌ترین موارد تا آموزش‌وپرورش، حمل‌ونقل و… نام برد. از اینترنت 5G می‌توان در حمل‌ونقل از جمله در اتومبیل‌های خودران استفاده کرد که این موضوع می‌تواند به‌راحتی در اقتصاد جهان تا سال 2035 تأثیر مؤثری بگذارد.

علاوه بر ارائه‌ی اتصالات سریع‌تر با ظرفیت بیشتر، یکی از مزیت‌های بسیار مهم اینترنت 5G، کمترین میزان تأخیر و سرعت پاسخگویی بالای آن است. زمان پاسخگویی شبکه‌های 3G به طور معمول 100 میلی‌ثانیه بود، این میزان زمان در شبکه‌های 4G به 30 میلی‌ثانیه کاهش یافته و حالا در شبکه‌های 5G به یک میلی‌ثانیه می‌رسد.

با نسل پنجم شبکه تلفن همراه و بهبود کارآیی و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی هم از جانب فرستنده (برج‌های مخابراتی) و هم از جانب مصرف کننده (کاربران)، موجب می‌شود که کاربران مدت بیشتری را بدون کاهش سریع شارژ دستگاه‌های خود از تعامل با اینترنت، لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا