بررسی مشخصات رانا پلاس
اخبار بازار ایران – رانا از سدانهای ایران به شمار میآید و برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ با تبلیغات و معرفیهای متنوع به بازار خودرو ایران شناخته شدند و در نهایت در سال ۱۳۹۱ در دو دسته LX (ال ایکس) و EL (ای ال) در بازار ارائه شد. اما بعد از مدتی خبر از نسخه دیگر این خودرو با نام رانا پلاس در سال ۹۹ به میان آمد تا بتواند با رخسارهای متفاوت یاد طرحهای پیش پا افتاده را از ذهن مخاطبان پاک کند. به سراغ این پدیده ملی جدید میرویم و به بررسی آن میپردازیم.
مشخصات فنی رانا پلاس
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
نوع موتور | TU5 (۵ دنده) TU5P (۶ دنده) |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه (۵ دنده) ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه (۶ دنده) |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (۵ دنده) ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (۶ دنده) |
شتاب | ۱۲ ثانیه (۵ دنده) ۱۱.۶ ثانیه (۶ دنده) |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
سیستم فرمان | هیدرولیکی (۵ دنده) برقی (۶ دنده) |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون با میله پیچشی |
سیستم تعلیق عقب | بازویی با میله پیچشی و میله تقویتی |
نوع بدنه | سدان جمع و جور |
نوع رینگ | فولادی |
نوع شاسی | یکپارچه |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | کاسهای |
ابعاد و اندازهها
طول | ۴۲۹۲ میلیمتر |
عرض | ۱۶۸۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۵۳ میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | ۲۴۴۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۱۶۴ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت | ۵۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۴ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R14 185/65 |
حجم صندوق عقب | ۴۰۰ لیتر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
اوایل سال ۱۴۰۰ بود که گروه خودروسازی ایران خودرو خبر از مدل جدید رانا پلاس با سقف پانوراما و جعبه دنده شش سرعته دستی داد. حالا، صفحه مشخصات فنی این ماشین در وبسایت ایران خودرو بهروز شده است.
معرفی اجمالی رانا پلاس
با چهرهای متفاوتتر و البته مقبولتر، شاهد حضور این خودرو هستیم که البته با استقبال فوق العاده، تعداد این خودرو در خیابانها هر روز رو به افزایش است. از اولین ویژگیهای تغییر یافته این خودرو، چراغهای قسمت جلویی و عقبی آن است که کاملا متفاوت از نسخه اصلی رانا است. رانا پلاس با بهره مندی از چراغهای LED توانسته هم نور بهتری را به مسیر خود اضافه کند و هم از فناوری روز استفاده کند. البته اولین شاخصه بارز رانا پلاس این است که توانسته با ساختاری به روز تر استاندارد یورو 5 را به دست آورد و در صف اتومبیلهای معدودی قرار بگیرد که این استاندارد جهانی را با خود یدک میکشند. یکی دیگر از هوشمندیهایی که در ساخت این خودرو دیده میشود، رنگ یکپارچهای است که تمام اجزای بدنه از آن پیروی کردهاند.
جلو پنجره رانا پلاس نیز از نسخه اصلی فاصله زیادی دارد و با طرحی جمع و جور در قسمت جلویی دماغه قرار گرفته است. دو نور افکن نیز درست زیر چراغهای این خودرو قرار گرفته است که در شرایط مشخص میتواند یاریگر راننده باشد. رینگهای طراح خورشیدی با تایرهای متناسب توانسته هارمونی مناسبی را با تمام اجزای دیگر برقرار کند. آینه بغلهای رانا+ هم طراحی هماهنگی با چراغهای این خودرو دارد. در کل، میشود گفت که رانا پلاس ترکیب یکدست و دور از به هم ریختگی دارد.
مهمترین تغییرات رانا پلاس
در تغییرات طراحی داخلی این خودرو میتوان به تغییر کلی داشبورد آن اشاره کرد و البته به علاوه جادار شدن و مهندسی ساز بود داشبورد، کنسولی میان دو صندلی نیز بهینه طراحی شده است و جای بیشتری را فراهم کرده است. شیشههای این خودرو در همان نسخه اولیه برقی بود اما همه مخاطبان نسخه اصلی رانا از این که برای استفاده از دکمههای بالابر شیشه این خودرو مجبور هستند از ناخن انگشتان خود استفاده کنند شکایت داشتند. تغییر در طراحی تمام دکمههای بالابر این خودرو باعث شده تا راننده و دیگر سرنشینان بتوانند با انگشتان خود به راحتی شیشههای خودرو را حرکت دهند. یک مورد که در طراحی ظاهری این خودرو هم مانند بعد داخلی آن تغییر کرده رودریهای جدیدی است که با لایه کرومی جلوه شیکتری به رانا پلاس بخشیده است. دسته دنده نیز از دیگر امکاناتی است که برای رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین جهت، دسته دنده در رانا+ با ارگونومی بهتری طراحی شده است.
نور آتشین رنگ کیلومتر شمار عقربهای این نسخه جدید از امضاهای آن است که حالتی اسپرت را به این خودرو میدهد. صفحه کیلومتر شمار این خودرو شبیه کیلومتر شمار پژو 206 اتومات است. سیستم صوتی آن نیز با چهار بلندگو و با قابلیت پخش از طریق بلوتوث از دیگر امکانات به روز شده این خودرو است. سیستم کروز کنترل برای تقسیم و انتقال نیرو خودرو تعبیه شده است تا در مواقع ضرور از آن استفاده شود. پشت فرمان رانا+ که بنشینید متوجه آرم رانا البته با طرح کرومی خواهید شد. البته یک سری دکمه نیز روی فرمان در قسمت راست و چپ خودرو قرار گرفتهاند که برای کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتومبیل کاربرد دارند. نسخه اصلی رانا دارای ایربگ بوده است اما نقصهایی داشت که در نسخه پلاس خبری از آن نقصها نیست. عایق بندی قسمتهای مختلف این ماشین شامل حال کاپوت هم میشود که هم قوای این قسمت را بالا برده و هم از زیباتر از سریهای قبلی است. صندوق عقب با موکت جدید که ضد بو نیز هست نیز با گنجایشی لیتری بیشتر، سفر و حمل وسایل را برای سرنشینان راحتتر میکند. این خودرو مجهز به چراغ دیلایت است.
رونمایی از گیربکس جدید ۶ سرعته رانا پلاس
پیشرانه رانا پلاس در سال ۱۴۰۰، مدل ارتقا یافته موتور قبلی است که TU5P نام دارد. این موتور جدید ۱.۶ لیتر حجم، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و میتواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند که ۸ اسب بخار و ۲ نیوتن متر از موتور قبلی رانا پلاس بیشتر است.
رانا پلاس اولین محصول ایران خودرو است که از جعبه دنده ۶ سرعته دستی استفاده میکند و احتمالا خودروهایی مثل سورن و دنا پلاس هم در آینده با این گیربکس جدید عرضه میشوند. با استفاده از دنده ششم گیربکس جدید، دور موتور پایین نگه داشته میشود، مصرف سوخت کاهش مییابد و در سرعتهای بالا هم فشار کمتری به پیشرانه وارد میشود و عمر مفید موتور را افزایش میدهد.
هر چند حداکثر سرعت خودرو تغییری نکرده و همچنان ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است اما شتاب ۰ تا ۱۰۰ رانا پلاس ۰.۴ ثانیه کمتر شده و به ۱۱.۶ ثانیه رسیده است. سدان کوچک ایران خودرو به سیستم کروز کنترل مجهز است و مدلهای جدید آن دارای آپشن سقف پانوراما نیز خواهند شد و بدین ترتیب رانندگی راحتتر و کابین بهتری را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. رانا سدان صندوقدار ایران خودرو و دومین خودرو ملی این شرکت، در سال ۹۱ معرفی و عرضه شد و ۸ سال بعد، مدل پلاس آن به بازار آمد. حالا مدیران ایران خودرو قصد دارند رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ را با مشخصات فنی جدیدتر و بهتری عرضه کنند.