نان هم از سفره مردم می رود

همت الله شکری اطاقسرا؛ در همین خصوص دربرخی استانها وضعیت افزایش قیمت نان به همین راحتی ورهاشدگی درتهران نیست بلکه هنوز هم کسی پیدا می شود تا نظارت کند.

به طور مثال هنوز اتحادیه نانوایان اردبیل نسبت به کم بودن قیمت نان گلایه دارد . همچنین در استان ابلام اخرین بار در آبان سال 98 نان گران شد  ویا در استان خراسان رضوی در فروردین سال 99 نان گران شد .

یکی از متصدیان نانوایی در تهران به خبرنگار” امروز ” در خصوص دلیل افزایش به دلخواه قیمت نان گفت: ما مجبوریم چونه نان را کوچک ویا قیمت نان را بالاتر ببریم.

وی افزود: در سالهای قبل می گفتند چونه نان را کوچک کنید ولی قیمت رابالا نبرید اما الان به حدی چونه نان کوچک است که اگر بخواهیم کوچکترازاین بکنیم باید هرنفر مثلا دوعدد بربری بخرد تا بتواند یک وعده غذا بخورد.

این فعال صنفی در خصوص گرانی سایر اقلام حاضر در نانوایی گفت: کارگران نانوایی دیگر به روزی کمتر از 300هزار تومان قانع نیستند وشاطر بربری که در گذشته 300 هزار تومان می گرفت حالا کمتر از 700هزارتومان نمی گیرد. همچنین مواد مصرفی کنار آرد برای خمیر کردن هم افزایش تا 300درصدی دارند این وسط ما نمی توانیم با ضرر نان تحویل مشتری بدهیم درنتیجه کمی ما گران می کنیم کمی هم اتحادیه درخواست می دهد.

مشاهدات عینی خبرنگار در شرق تهران نشان می دهد علی رغم ادعای فعالان صنفی نانوایی در تهران وکشور درخواست فعالیت در این حوزه صنفی بسیار بالاست به گونه ای که دولت معمولا محدودیت ایجاد می کند.

یکی از نانوایانی که به صورت آزادپز فعالیت می کند به خبرنگار ما گفت: برخی نانوایی ها آرد مصرفی را به جای تولید نان به قیمت بالا وبه صورت قاچاق به ما آزاد پزها می فروشند وخودشان به بهانه گرانی اقلام نانوایی را تعطیل می کنند.

وی اضافه کرد:آزادپز ها چون ار یارانه ارد استفاده نمی کنند به هرقیمتی که بخواهند می توانند نان را قیمت گذاری کنند. اگر هم نان ما را نخرند به صورت نان خشک مجبوری مبفروشیم.

این فعال صنفی تصریح کرد: نانوایانی که از آرد یارانه ای استفاده می کنند بسیار تلاش دارند تا مردم نان را نخرند وبه صورت نان خشک به خریداران نان خشک به قیمت عالی بفروشند چون برایشان هم قاچاق آرد وهم فروش نان خشک صرفه اقتصادی دارد.

در همین حال نروز مقدم رئيس اتحاديه نانوايان سنتي تهران از درخواست براي افزايش ۱۰۰ درصدي قيمت نان در سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود: شرکت حمل و نقل آرد، تصميم به افزايش ۳۰۰ درصدي کرايه حمل دارد.

بيژن نوروز مقدم، رئيس اتحاديه نانوايان سنتي تهران در باره آخرين تصميمات در حوزه قيمت نان، اظهار کرد: طي ۱۰ سال اخير تنها سه بار در سالهاي ۹۱، ۹۳ و ۹۸ قيمت نان تغيير داشته، درحالي که هزينه توليد و تورم بويژه در ۲ سال اخير رشد بسياري داشته است.

وي ادامه داد: ما در سال ۹۹ آناليز قيمت توليد نان را بر اساس هزينه تمام شده توليد و تورم ساليانه آماده و آن را در اختيار دستگاه هاي ذيربط قرار داديم. بر اساس آناليز تهيه شده قيمت نان در سال گذشته بايد ۷۰ تا ۷۵ درصد افزايش مي يافت، اما تصميمي در اين ارتباط گرفته نشد و وعده تصميم درباره آن را در ماه ها بعد دادند.

به گفته نوروز مقدم؛ تعلل در افزايش قيمت نان در حالي است که در سال ۱۴۰۰ هزينه گارگر، بيمه، ماليات، حمل و نقل و … براي نانوايان رشد صعودي داشته است و ادامه توليد براي بسياري از آنها ديگر مقرون به صرفه نيست.

وي افزود: در سال جاري فقط شرکت حمل و نقل آرد اعلام کرده است که به دليل افزايش هزينه هاي جانبي کرايه حمل را ۳۰۰ درصد افزايش خواهد داد.

نوروز مقدم مشکل ديگر نانوايان را ترک کار کارگران و کاهش نيروي کار نانوايي عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ با معضل ترک کار کارگران نانوايي و کاهش نيروي کار مواجه شده ايم؛ چراکه آن ها کار در نانوايي را ديگر به اقتصادي نميدانند و نانوايان نيز توان افزايش مزد کارگر را ندارند.

وي تصريح کرد: بيشتر کارگران نانوايي شغل خود را به کارگر ساختمان تغيير داده اند، زيرا بر اين باورند؛ درآمد کار ساختمان بيشتر است و ساعت کاري کمتري دارد، ضمن اينکه نياز به تخصص خاصي ندارد.

رئيس اتحاديه نانوايان سنتي تهران يادآور شد: نيروي کار نانونايي ۵۰ تا ۶۰ درصد هزينه تمام شده توليد نان را دربر ميگيرد و با توجه به ثابت ماندن قيمت نان، نانوايان درآمدي براي افزايش مزد کارگران خود و جلوگيري از ترک کار آنها را ندارند.

رئيس اتحاديه نانوايان سنتي از درخواست براي افزايش ۱۰۰ درصدي قيمت نان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: درخواست براي افزايش ۱۰۰ درصدي قيمت نان را به دستگاه هاي ذيربط مانند استانداري و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردهايم.

نوروز مقدم معتقد است؛ در صورت عدم اصلاح قيمت نان و ادامه شرايط کنوني، بايد متنظر تعطيلي واحدهاي بيشتري از نانوايي ها باشيم.

در همین حال چندی قبل رئیس اتحادیه نانوایان کرج گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که سال 1400 نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیر رسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند.

حجت‌الله نصیری گفت: افزایش نرخ نان در کرج از گذشته متاثر از پایتخت بوده و هر وقت قیمت نان در تهران افزایش داشته، به قیمت نان در کرج هم اضافه شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ قیمت نان تغییر نکرده، افزود: طی دو سال اخیر علی رغم افزایش چند برابری مواد اولیه، اجاره مغازه، دستمزد کارگر و … نرخ نان ثابت مانده بود که این امر نارضایتی فعالان این صنف را به دنبال داشت.

وی توضیح داد: با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیر رسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند.

این مسئول اضافه کرد: به دلیل اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داشتیم، ابلاغ رسمی نرخ جدید نان به چند روز آینده موکول شده است.

نصیری افزود: در نرخ جدید انواع نان، افزایش هزینه مواد اولیه، اجاره مغازه و کارگر لحاظ و از مواردی مثل هرینه برق، گاز و … چشم پوشی شده چون اگر قرار بود این موارد هم مد نظر قرار می‌گرفت نان باید بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یافت.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا آماری از ابتلای فعالان این صنف به کرونا وجود دارد، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته تا کنون هیچ یک از کارکنان نانوایی‌های کرج به کرونا مبتلا نشده‌اند.

حداقل قیمت سنگک ۳ هزار و ۵۰۰ تومان

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان این که دولت از ابلاغ نرخ جدید نان خودداری می‌کند، گفت: ما نیز در انتظار ابلاغ نرخ‌های مصوب هستیم.

اصغر پابرجا با بیان اینکه اکنون هزینه تمام‌شده هر قرص نان سنگک ساده به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: با این شرایط نانوایان مجبور به ابلاغ و اعلام نرخ‌های جدید برای نان سنگک هستند و با توجه به رشد هزینه تمام‌شده نان، نانوایان سنگکی به‌صورت کج‌دار و مریز با نرخ‌های متفاوت این نوع نان را پخت و به‌نحوی عرضه می‌کنند که قادر به ادامه فعالیت باشند.

به‌گفته او، از ابتدای امسال علاوه بر افزایش سایر هزینه‌های سربار تولید نان، شرکت‌های حمل‌ونقل درخواست افزایش نرخ حمل آرد را ارائه کرده‌اند و مشخص نیست که این هزینه‌ها با ابلاغ‌ نشدن نرخ جدید نان باید چگونه جبران شود.

پابرجا با اعلام اینکه اکنون نانوایان سنگکی مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز با نرخ مصوب ندارند، افزود: سهم اجاره‌بهای واحدهای نانوایی در رشد هزینه تمام‌شده تولید نان بیش از سایر مولفه‌های تولید بوده ‌و در برخی مناطق اجاره‌بهای مغازه‌های نانوایی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

او با بیان این که نانوایان چاره‌ای جز انتظار برای اصلاح نرخ نان ندارند، گفت: شرایط برای فعالیت واحدهای نانوایی بسیار دشوار شده و نانوایان در انتظار تصمیم‌گیری در مورد اصلاح نرخ نان در دولت جدید هستند.

اما سوال اینجاست که چرا مدام وهر فصل در طی دوسال اخیر این اتحادیه های تهران هستند که در خواست افزایش قیمت نان می کنند اما در سایر استانها برای افزایش قیمت نان اتفاقی نمی افتند؟اگر واقعا فعالیت در این صنف تا این حد بغرنج است چرا در خواست برای فعالیت در این صنف تا این حد زیاد است؟  فعالان صنفی در این صنف اگر نمی خواهند فعالی تکنند اجازه بدهند افرادی که توانایی فعالیت با قیمت مناسب وعرضه نان با کیفیت و قیمت مناسب را دارند به این شغل بیایند؟ راستی سود تعاونی های اتحادیه های صنفی در سراسر کشور از گرانی نان چقدر است؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا