امکان تولید برق با یکصدم هزینه در انرژی اتمی

اخبار بازار ایران حسن مرادی؛ کارشناس انرژی و استاد دانشگاه تهران در خصوص عوامل دخیل در خاموشی های اخیر گفت: امسال یکی از گرم ترین سال های جهان محسوب میشود ،در بسیاری از کشورهای منطقه، دمای هوا به 73درجه نیز رسید، طبق آمار سازمان هواشناسی، گرم ترین نقطه ایران چاه شهرزاد یزد با 54 درجه بود.

وی افزود: بنده از حدود 15 سال پیش هشدار دادم که کولرهای گازی بعدها به معضل جدی در انرژی کشور تبدیل خواهند شد. مصرف برق کولرهای گازی به قدری بالاست که به تعبیری می توان گفت؛ برق را میبلعند.در شهر 12 میلیون نفری تهران که تعداد این نوع کولرها هم افزایش یافته حجم عظیمی از مصرف را به دنبال دارد که با هر درجه ای که بالا میرود چند مگاوات بیشتر مصرف میکند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل خاموشی ها، نیروگاه های برق آبی کشور است که به دلیل کاهش بارندگی ها ذخایر مخزنی بسیاری از سدها خالی شده و تولید برقی صورت نگرفت از طرفی به علت افزایش بار شبکه شاهد ترکیدگی پست های برق هستیم که توان تحمل این حجم از فشار را ندارند.

وی گفت: عوامل مذکور دست به دست هم داده تا 10هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم که خود سبب قطعی برق است و تا زمانیکه صرفه جویی نکنیم این مشکل پابرجاست.

مرادی با بیان اینکه از سال های گذشته تاکنون هیچ تدبیری برای استفاده از انرژی خورشیدی نشد تصریح کرد: حدود 30 درصد از برق اروپا از انرژی خورشیدی تامین میشود. تمامی کشورها به اهمیت این موضوع پی برده و پلنت ها و برنامه های عظیمی برای تولید استحصال انرژی خورشیدی دارند ما تنها انرژی فتوولتاییک از خورشید را استفاده نکردیم بلکه از انرژی گرمایشی آن نیز استفاده نمی کنیم. هیچ آبگرمکنی که بتواند از انرژی گرمایشی خورشید استفاده کند را در پشت بام خانه ها و آپارتمان ها نصب نکردیم

وی یادآور شد: راندمان پنل های خورشیدی در ایران بسیار پایین و در حدود 28 درصد است بنابراین برق تولیدشده نیز راندمان پایینی دارد در حالیکه این رقم در سایر کشورها به نسبت ایران بالاتر بوده و تا 60درصد نیز مواردی داشتیم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر مزرعه بزرگ خورشیدی برای تولید برق نداریم البته به صورت نمایشی با بودجه بسیار اندک در چند دانشگاه این پلنت های کوچک نصب شدند که این کار دردی را دوا نمیکند.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اگر واقعا میخواهیم به داد مملکت برسیم باید به صورت واقعی از انرژی خورشیدی استفاده کنیم افزود: تحریم ها تاثیری در استفاده این روش تولید برق ندارد زیرا ساخت آبگرمکن که دیگر ساخت موشک نیست. اهمیت این موضوع آنجا مشخص میشود که اکثر خانه ها از آبگرمکن برقی استفاده میکنند که این خود در کاهش برق موثر باشد.

مرادی با تاکید بر اینکه قصور دولت ها به ویژه این دولت در عدم استفاده از انرژی خورشیدی بالاست امیدواریم دولت بعدی اشتباهات این دولت ها را تکرار نکند تا بتوانیم از ظرفیت های کشور برای استفاده از انرژی خورشیدی بهره ببریم.

وی اذعان کرد: دولت می توانست با حمایت از بخش خصوصی به ویژه بخش خانگی تولید برق را افزایش دهد. نمونه هایی در کشور به صورت محدود داریم که برق تولید و به دولت میفروشند ولی این حجم کم جوابگو نیست و لازم است که به صورت گسترده و در اسکیل صنعتی برق تولید کنیم.

کارشناس حوزه انرژی در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک صدم هزینه ای که برای انرژی اتمی پرداخت میکنیم را برای انرژی خورشیدی هزینه میکردیم الان معادل همان مقدار انرژی در کشور برق داشتیم.

 منبع: ایسکانیوز | صفورا طالب‌زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا