تسهیل صدور مجوزها و حذف موانع برای جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید ضروری است

محمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود : دولت و مجلس و دیگر دستگاههای مرتبط باید در تحقق شعار امسال به صورت جهادی و عملیاتی گام بردارند و اقدامات لازم در حد شعار باقی نماند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی جهان، بیشتر اقتصاددانان دنیا بر اساس آمار، رشد اقتصادی دنیا را مثبت اعلام کرده اند اما درچند سال گذشته به دلیل موانع و مشکلات داخلی و خارجی، رشد اقتصادی کشور منفی شده لذا امیدوار هستیم با توجه به نامگذاری سال و همت و تلاش مسئولان کشور در حمایت و ارتقا تولید داخلی زمینه و زیرساختهای لازم برای ایجاد تولید و اشتغال جوانان فراهم شود.
وی با اشاره به جمعیت جوان و فعال کشورا ظهار امیدواری کرد با واگذاری مسئولیت و اعتماد به جوانان همان طور که در برنامه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده ، شاهد اقدامات موثر و قابل قبولی در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم.
حسینی اظهار کرد: بحث تولید در کشور با توجه به منابع عظیمی از حاملهای انرژی، معادن و نیروی جوان متخصص و پایین بودن هزینه های تولید می توان ایران را به بهشت تولید و سرمایه گذاری تبدیل کرد؛ اگر تاکنون این موضوع تحقق پیدا نکرده به سیاستها و عدم پشتیبانی های دقیق از حوزه تولید برمی گردد و باید شرایط رشد و توسعه تولید داخلی فراهم شود .
مشاور کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی توسعه اقتصادی کشور، دولتی بودن اقتصاد است که این مساله باعث کاهش رشد و بهره وری نسبت به بخش خصوصی و تعاونی می شود و لذا باید زمینه فعالیت بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

وی با بیان اینکه پشتیبانی از قوانین و مقرارت فعلی در حوزه تولید باید عملیاتی شود، افزود: برای حمایت از بخش تولید و جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف مانند حوزه گردشگری، صنعت و خدمات لازم است برای هر کدام دستورالعمل های دقیق و منطقی مصوب و اجرایی کرد و این دستورالعمل ها و بخشنامه ها نباید صرف نوشتن کاغذ باشد.
حسینی با تاکید بر اینکه در صدور مجوز کسب و کارها باید تسریع شود، افزود: در دنیا شاهد هستیم که در حوزه کسب و کار برای گرفتن مجوز حمایت های لازم صورت می گیرد و بین یک روز تا یک هفته روند صدور مجوز زمان می برد؛ این در حالی است که گرفتن مجوز در کشور بسیار زمان بر بوده و باعث دلسرد شدن سرمایه گذار و کارآفرین می شود. به عنوان مثال در قانون برنامه ششم، بحث پنجره واحد از سال ۹۶ مصوب شده که تا کنون در هیچ از دستگاههای اجرایی عملیاتی نشده و زمانی که مقام معظم رهبری صحبت از مانع زادیی ها می کنند، به معنای رفع این گونه موانع است.
وی تصریح کرد: برداشتن موانع کسب و کار را باید جدی گرفت و اگر کارآفرینی نیاز به توسعه کسب وکار خودش دارد، نباید با قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های اداری که زمان بر هستند مواجه شود، لذا دولت و مجلس و سایر بخش های اقتصادی کشور باید دست به دست هم دهند و گام های اصولی را در این خصوص بردارند و نباید زمان را برای برداشتن موانع از دست داد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه های تولیدکنندگان، صدور بخشنامه های خلق الساعه است که از طرف دستگاههای اجرایی به نوعی صادر می شود و یا اصلاحاتی در قوانین پایه است که تاثیرگذار هست، زمانی که سرمایه گذار در شروع کار قیمت تمام شده و زمان بازگشت سرمایه را محاسبه می کند. بر اساس قوانین روز مانند نرخ تسهیلات و قوانین بیمه ای، مالیاتی و تامین اجتماعی روز می سنجد‌، اما بعد از مدت کوتاهی متوجه می شود در اکثر قوانین پایه تغییراتی ایجاد شده که قیمت تمام شده سرمایه گذاری را گران تر می کند.
به گفته حسینی، تغییرات مکرر قوانین برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست و لازم است در جهت ایجاد یک ثبات اقتصادی سالم گام برداریم و این اطمینان را ایجاد کنیم که قوانین و بخشنامه های موجود از ثبات چندین ساله برخودار هستند تا سرمایه گذار انگیزه و اطمینان لازم را برای ورود به حوزه تولید را پیدا کند .

وی افزود: زیرساخت های لازم برای رشد اقتصادی و توسعه تولید داخلی در کشور ایجاد شده و امیدواریم با تصویب قوانین مفید و حذف موانع و همکاری همه دستگاههای اجرایی، بتوان به شرایط ایده آل اقتصادی رسید و امید، انگیزه و پویایی را در جوانان ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا