بورس یا ارزهای دیجیتال؟ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

کاهش نسبتاً شدید شاخص بورس در شش ماه گذشته باعث شده است بسیاری از افراد به دنبال یک بازار جایگزین برای بورس باشند. از سوی دیگر رونق بازار ارزهای دیجیتال و به‌خصوص رکوردشدنی چند باره قیمت بیت کوین باعث شده است که شمار زیادی از سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر، ورود به آن را مد نظر قرار دهند. در این مطلب می‌کوشیم مقایسه‌ای بین دو بازار داشته باشیم و نکاتی را مطرح کنیم که قبل از فعالیت در بازار رمزارزها باید به آن‌ها توجه کنید.

خرید سهام یا خرید ارز دیجیتال؟

هیچ‌گاه این اصل فعالیت اقتصادی را از یاد نبرید که همواره دارایی‌هایتان را در چند سبد مختلف نگهداری کنید و هیچ‌گاه تمام دارایی مالی خود را تنها در یک بازار مالی سرمایه‌گذاری نکنید. اگر دارایی مالی خود را به شیوه‌ای درست در سبدی از طلا، بورس، دلار،معامله ارزهای دیجیتال و … سرمایه‌گذاری کنید، هم سودی مناسب به دست خواهید آورد و هم خیالتان از بابت نوسان و یا سقوط ارزش یکی از این دارایی‌ها راحت است.

شباهت‌ها

به عنوان بازارهایی که مبنای آن‌ها معامله و ترید است، دو بازار بورس و ارز دیجیتال شباهت‌هایی دارند که مهم‌ترینشان عبارت هستند از:

  • در هر دوی این بازارها مبنای تعیین قیمت بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌گردد.
  • معامله ارز دیجیتال و سهام هر دو بر مبنای پول فیات است.
  • برای کسب سود در هر دو بازار نیاز است افرادی که شروع به تجارت می‌‌کنند، به میزان کافی از اطلاعات ضروری برخوردار باشند. هر گونه بی احتیاطی در سرمایه گذاری و یا ترید، می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر شود.

تفاوت‌های ترید در بازار ارزهای دیجیتال و بورس

1. دامنه نوسان قیمت

شاید مهم‌ترین تفاوت این دو بازار، نوسان قیمت در آن‌ها باشد. نوسانات روزانه قیمت در بورس به هیچ عنوان بیشتر از 5 یا 10 درصد نمی‌شود. در حالی که نوسانات قیمت در مورد ارزهای دیجیتال، بسیار متغیر و سریع است. به همین دلیل حتی در بازه زمانی‌های کوتاه و چند ساعته شاهد رشد و افت قیمت‌های شدید هستیم. این یعنی هم استعداد بازدهی سریع در رمزارزها بیشتر است و هم ریسک و ضررهای زیاد.

2. کارمزد معاملات

میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است.

3. ساعت انجام معاملات

در تمام کشورهای دنیا زمان ترید در بازار محدود به ساعاتی خاص در روز است و بازار بعد از آن تعطیل می‌شود. اما در بازار ارزهای دیجیتال هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد و در تمام 24 ساعت و هفت روز هفته می‌توان ترید کرد.

4. دسترسی به اطلاعات حساس

بر خلاف بازار بورس، در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سوء استفاده کند و اصولاً هیچ نهاد متمرکزی گزارشات مالی منتشر نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

نباید این دو بازار را لزوماً رقیب یکدیگر دید. بهترین حالت این است که بخشی از سرمایه‌تان را در هر دوی این بازارها سرمایه‌گذاری کنید. این که چه درصدی را در کدام یک سرمایه‌گذاری می‌کنید تا حدود زیادی به میزان شناخت شما از این بازارها، کوتاه بودن یا بلند بودن سرمایه‌گذاریتان و روحیه شخصی شما باز می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا