دانستنی‌هایی درباره شهر مشهد

این شهر زیبا علاوه بر جنبهٔ زیارتی و معنوی، نقاط دیدنی و مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیری نیز دارد. بعضی از این نقاط برای گردشگران و مسافران نام آشنایی دارد مانند آرامگاه فردوسی، پارک کوه‌سنگی، شاندیز، آرامگاه نادرشاه و پارک ارم. اما نام بعضی دیگر از نقاط دیدنی این شهر کمتر به گوش گردشگران رسیده و مورد توجه کمتری قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم شما را با ۵ نقطهٔ دیدنی مشهد که کمتر نام‌شان را شنیده‌اید، آشنا کنیم.

خانهٔ داروغه

خانهٔ داروغه از آن خانه‌های قدیمی است که آجرهای دیوارها، حوض آبی رنگ و زیبای وسط آن با در و پنجره‌های چوبی قدیمی‌اش، شما را به حال و هوای باصفای گذشته‌های دور می‌برد. با قدم گذاشتن به این خانه از زندگی شهری و شلوغ این روزها دور شده و از تماشای آن لذت می‌برید. این خانه متعلق به آخرین داروغهٔ شهر مشهد در زمان حکومت قاجار است و به همین دلیل به آن خانهٔ داروغه می‌گویند.

طرح گچ‌بری‌ها و چیدمان کاشی‌ها در این خانه، دست‌ساز معماران روسی است. اما نقش و نگار معماری ایرانی نیز در آن به چشم می‌خورد. دو ساختمان اصلی آن که به نشیمن‌خانه معروف هستند، در دو بخش شمالی و جنوبی خانه قرار دارند. بخش رعیت‌نشین در ضلع شرقی این خانه قرار گرفته است. وارد خانه که می‌شوید دیوارهای آبی رنگ با چراغ‌های قدیمی و گچ‌بری‌های زیبا نظر شما را به خود جلب می‌کند. اتاق بادگیر، حوض‌خانه و سراب آن نیز بسیار دیدنی هستند. تماشای این خانه را هرگز از دست ندهید و حتماً یک دوربین عکاسی خوب برای ثبت زیبایی‌های این خانه، همراه خود ببرید. خانهٔ داروغه در خیابان نواب صفوی مشهد، راستهٔ حوضهٔ مسگران، در کوچه داروغه واقع شده است.

آرامگاه پیر پالان‌دوز

پیر پالان‌دوز لقب شیخ محمد عارف عباسی است. کسی که زندگی‌اش را با پالان دوزی می‌گذارند، به همین دلیل به این لقب معروف شد. امروزه آرامگاه این شیخ به عنوان یکی از نقاط دیدنی مشهد شناخته می‌‌شود. این آرامگاه را یاران پیر پالان‌دوز در کنار حرم امام رضا(ع) برای او ساخته‌اند. شیوهٔ معماری این بنا مربوط به زمان صفویه بوده و برای بازدیدکنندگان فضای خوب و دلنشینی دارد. آرامگاه پیر پالان‌دوز واقع در ضلع شمال شرقی حرم امام رضا (ع) و ابتدای خیابان نواب صفوی واقع است.

محلهٔ نوغان

یکی از محله‌های قدیمی مشهد، محلهٔ نوغان است که قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و قدیمی‌ترین محلهٔ ایران نیز به شمار می‌رود. از آن‌جایی که ساکنان قدیمی این منطقه در محلهٔ نوغان زندگی می‌کردند، آثار قدیمی شهر مانند خانه‌های قدیمی و‌ دروازهٔ شهر قابل مشاهده هستند. کوچهٔ چهل‌خانه از معروف‌ترین کوچه‌های این محله بوده و بعد از آن، کوچهٔ درشکه‌چی‌ها قرار دارد که محل سکونت درشکه‌چی‌های حرم بوده است. همچنین کوچه‌های هشت‌متری، پل سنگی،‌ حمام حاج رستم و حمام باغ نیز از معروفت‌ترین کوچه‌های قدیمی محلهٔ نوغان هستند. محله نوغان در محدودهٔ خیابان طبرسی، کمی بالاتر از میدان طبرسی قرار دارد.

خانهٔ اردکانی مشهد

خانهٔ تاریخی اردکانی به دست تاجری به این نام، حدود یک قرن پیش با طراحی فوق‌العاده‌ای بنا شد. در این خانهٔ خوش‌ساخت، دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین وجود دارد. این خانهٔ دو طبقه و تعداد اتاق‌های آن، نشان از یک خانهٔ اربابی پرجمعیت در دوران گذشته را می‌دهد. در این خانهٔ قاجاری، تمامی بخش‌ها با اصول و نظم خاصی ساخته شده است. خانهٔ اردکانی های مشهد یاد و خاطرهٔ شهر اصفهان و خانه‌‌های دیدنی آنجا مانند خانهٔ امین‌‌التجار و خانهٔ دهدشتی در عصر قاجار را برایتان زنده می‌کند. خانهٔ اردکانی مشهد در بلوار وحدت، وحدت ۲۱، کوچه صفارهروی،‌ بن بست دوم، سمت چپ، پلاک ۱۲۷ قرار دارد.

02 1

بست پایین

بست پایین یا پایین خیابان،‌ یکی از محلهٔ‌های قدیمی مشهد است که در شرق حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این خیابان که اکنون به نام خیابان نواب صفوی تغییر نام داده و محلهٔ بست پایین در زمان شاه‌عباس صفوی بنا شده است. خیابان بست پایین یکی از خیابان‌های اصلی شهر در آن زمان بوده، به همین دلیل در این محله بناهای تاریخی زیادی به چشم می‌خورد مانند آرامگاه پیر پالان‌دوز، مدرسهٔ عباسقلی‌‌خان و مصلای پایین خیابان. تماشای این محله و گذر در کوچه پس کوچه‌های آن بسیار جذاب بوده و بهتر است در سفر به مشهد، حتماً سری به این محلهٔ قدیمی بزنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا