کارشناسان رسمی، مانع رشد بی‌قواره بورس

اخبار بازار – کم نبودند افرادی که در این ماه‌ها با فروش خودروی شخصی و یا به میان آوردن اندک پس انداز سالها در صدد سود هنگفت بورس هستند. افرادی که در اصطلاح سهامداران خرد تلقی می‌شوند و کمتر از فضای این بازار اطلاع دارند. همین امر نیاز به تقویت ابعاد نظارتی و حمایت‌های قانونی و حقوقی را جدی‌تر می‌کند. در واقع تنظیم و تدوین قواعد حقوقی متناسب با گسترش بازار بورس و نظارت و تقویت ابعاد مراقبت از این بازار می‌تواند تضمینی در جهت حفظ حقوق سهامداران خرد باشد. در این میان تقویت نظارت و مراقبت از این فضا، با حضور کارشناسان مالی، حقوقی و بورس در بازار سرمایه، می‌تواند به تقویت حس اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند و در نتیجه رشد تامین مالی و جذب نقدینگی و سهامداران را به دنبال داشته باشد. هیجانات موجود در بازار که با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران به چشم می‌خورد و خلا حمایت‌های قانونی از سهامداران و منافع عمومی هر روز بر تعداد سهامداران ناآشنا با این بازار مهم افزوده است.

> انعقاد تفاهم نامه میان سازمان بورس و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه

در این رابطه اواسط تیرماه با حضور مسئولان سازمان بورس در مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید که مفاد آن حکایت از این دارد که با هدف حفظ حقوق عامه مردم در مرکز وکلا قوه قضائیه داوری موضوعات حقوقی بورس و سایر موضوعات مرتبط با حفظ حقوق سهامداران صورت خواهد گرفت.
مطابق با خروجی جلسات و دیدارهای صورت گرفته در اواسط تیر 99 که با حضور حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد ابراهیم پورزرندی رئیس هیئت مدیره بورس تهران، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران به نمایندگی از سازمان بورس، علی بهادری رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و عبدالله بزرگی رئیس و دبیر کمیسیون توسعه خدمات حقوقی مرکز برگزار شد، توافقات بسیار مهمی در زمینه همکاری سازمان بورس و مرکز وکلای قوه قضائیه در استفاده موثر از کارشناسان رسمی صورت گرفته است تا بازار سرمایه، معاملات و قراردادها و عملکرد بازیگران بورس با اطمینان بیشتری همراه شده و از منافع عمومی و حقوق سهامداران و مردم حفاظت شود.

> همکاری آموزشی جهت ممانعت از رشد بی‌قواره و بی‌ضابطه در بورس

محمد ابراهیم پورزرندی رئیس هیئت مدیره بورس تهران معتقد است «کارشناسان خبره بورس، مالی و حسابداری در مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه می‌توانند در کنار کارشناسان شرکت‌های بورسی و نهادهای ناظر مانند شرکت بورس و سازمان بورس، بهترین توان کارشناسی کشور را در جهت تقویت نظارت و مراقبت به کار بگیرند.» به گفته وی کارشناسان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در کنار کارشناسان بورس و شرکت‌های بورسی می‌توانند سطح آموزش و توانایی یکدیگر را تقویت کنند تا شاهد رشد بی‌قواره و بی‌ضابطه در بورس نباشیم.
«پیمان پالیزگیر» می‌گوید: باید توجه کنیم معمولا قانونگذار و مجموعه حاکمیت به تناسب ایجاد دستگاه‌های مختلف، انتظاراتی نیز خواهند داشت که هماهنگی‌های بین اینها باید توسط مسئولین هر نهاد اتفاق افتد لذا مرکز به واسطه قابلیت ارائه خدماتی چون وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوران خانواده مورد توجه دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان بورس و اوراق بهادر است. وی بیان کرد: این ماه‌های اخیر اقبال عمومی مردم به بورس بیش از قبل شده و همه مردم دراین حوزه در حال سرمایه‌گذاری هستند. به دنبال افزایش گرایش، چالش‌ها نیز به همان میزان بالا خواهد رفت و لذا بهترین زمینه کاری برای ایجاد یک تفاهم نامه بین دو نهاد بوده است.
رییس کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: در مرکز وکلا، کارشناسانی تحت عنوان کارشناسان بورس و اوراق بهادر حضور دارند که می‌توانند به مردم و شرکت‌ها کمک و با ارائه مشاوره‌های تخصصی، آنها را با اطمینان خاطر به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنند که این منجر به ایجاد محیط امن و سرمایه‌گذاری حداکثری خواهد شد.
پالیزگیر در ادامه توضیح داد: یکی از موارد مورد توجه در دوران تحول نهاد قضایی و مرکز وکلای قوه قضاییه توجه به حقوق عامه است که در حوزه بورس به واسطه گستردگی سرمایه‌گذاری و مرتبط بودن آن به مردم و جامعه قطعا موضوع صیانت از حقوق عامه بیش از قبل مورد توجه است چراکه با بی‌توجهی در حوزه بورس آثار زیانبار آن جامعه را متاثر کرده و حتی ساختار اقتصادی را متزلزل می‌کند.
پالیزگیر در پاسخ به این سوال که آیا کارشناسان، ورودی به قیمت‌گذاری و کمک به سهامداران خرد خواهند داشت یا خیر، اینگونه پاسخ داد: قطعا کارشناسان رسمی در این حوزه ورود خواهند داشت. این ورود هم در بدو امر خواهد بود و هم در صورت بروز اختلاف و دعاوی میان سهامدار و شرکت‌های بورسی نظر و دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه تخصصی وجود دارد.
وی به تشریح حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران پرداخت و گفت: این حمایت به صورت علنی و پنهانی صورت خواهد گرفت. پنهانی، بدین شکل که سرمایه‌گذاران و سهامداران بایستی به طور کامل به فرآیند اجرایی در بورس اطمینان داشته باشند چراکه شروع عرضه یک سهام در مجموعه سازمان بورس نیازمند امور کارشناسی است.
رییس کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در توضیح بیشتر بیان کرد: وقتی مجموعه‌ای یا سازمانی و هلدینگی بخواهد واگذار شود بایستی در بدو امر قیمت گذاری شود و برای این قیمت‌گذاری نیازمند کارشناسان مختلف از حوزه‌های تخصصی هستیم لذا کلیه اموال شرکت اعم از منقول و غیر منقول ارزیابی خواهد شد و اگر کارشناسان با دقت خوبی این فرآیند را انجام دهند نتیجه کار، اعداد واقعی و دقیق است. وی در توضیح حمایت‌های علنی نیز گفت: در صورت بروز دعاوی میان سازمان بورس، سرمایه‌گذاران و شرکت های وابسته به بورس، از وکلا استفاده خواهد شد.
پالیزگیر به خلاهای موجود در بازار بورس اشاره کرد و ضمن تاکید بر تلاش کارشناسان در این راستا ادامه داد: اقدامات کارشناسی در سازمان بورس و اوراق بهادر باید بر اساس ضوابط فنی و تخصصی باشد و هرگونه اختلاف و واگرایی در این فرایند منجر به بروز خلا در بازار بورس خواهد شد.
رئیس کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید با آرامش خیال اقدام به سرمایه‌گذاری کنند ادامه داد: اگر کارشناسان به دقت کار خود را انجام ندهند و سرعت حل امور فنی قابل قبول نباشد، مشکلاتی بروز پیدا خواهد کرد لذا تفاهم نامه‌ها باید به درستی و سرعت انجام گیرد تا خواب سرمایه بیش از پیش نباشد و بازار بورس با قیمت‌های حبابی مواجه نشود.
رئیس کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در موضوع داوری اختلافات در حوزه بورس نیز توضیحاتی ارائه کرد و در بیان این اختلافات احتمالی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادر یک مجموعه داوری دارد که در اساسنامه و قانون تصویب شده و در حال کار است لذا قطعا یک مجموعه داوری برای اظهارنظر تخصصی به خصوص حوزه بورس نیازمند ارائه نظرات کارشناسی خواهد بود تا مجموعه داوری به جمع بندی رسیده و رای خود را انشا کنند.
پالیزگیر با تاکید بر اینکه تنها کارشناسان رسمی دادگستری هستند که می‌توانند از فضای بورس صیانت کنند، به جزییات بیشتر از جلسه اخیر سازمان بورس و مرکز وکلا اشاره و خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر کارگروهی میان سازمان بورس و مرکز وکلا تشکیل شده تا کارهای اجرایی برای ایجاد و برقراری زمینه‌های تفاهم نامه بین دو مجموعه دیده شود.
وی ادامه داد: آمادگی مرکز برای ارائه خدمات حقوقی، قضایی، کارشناسی و داوری به کلیه افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با سازمان بورس و شرکت‌های تابعه دیگر تصمیم مهم بوده است که مقرر شد در این زمینه اقداماتی انجام شود تا شاهد حداکثر حضور و خدمت به مردم برای ایجاد بورس فعال و پویا و مورد اعتماد باشیم.
این در حالی است که در همین راستا «عبدالله بزرگی» دبیر کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز چندی پیش در گفتگو با هفته‌نامه «حامی عدالت» همکاری دو جانبه میان دو نهاد را مثبت ارزیابی کرده و در توضیح بیشتر نتایج این تفاهم‌نامه اظهار داشته بود: یکی از وظایف مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در بعد نظارتی است که بر مبنای آن در امور وکلا و کارشناسان در دستگاه‌های مختلف نظارت خواهد کرد. در این میان به دلیل حساسیت موجود در سازمان بورس به لحاظ کمی وکیفی لازم است مرکز بر امور همکاران خود در حوزه کارشناسی و وکالت که با سازمان بورس مرتبط هستند نظارت کامل کند که در جلسه اخیر بین روسای دو نهاد بر انجام این امر تاکید شد.
بزرگی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران و سهامداران صورت خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: حمایت در چارچوب انعقاد یک تفاهم‌نامه‌ بین دو مجموعه خواهد بود تا سازوکار اجرایی و نحوه همکاری شکل گیرد و مجموعه مرکز با توان فنی و تخصصی خود و استفاده حداکثری و سهل و در عین حال ارزان به کلیه سرمایه‌گذاران در حوزه بورسی خدمات ویژه ارائه کند.
دبیر کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و کارشناسی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خطرات احتمالی در حوزه بورس چیست و کارشناسان رسمی چه کمکی به حفظ و صیانت قانونی از حقوق مردم خواهند کرد؟ اظهار داشت: کارشناسان در زمان صدور پروانه کارشناسی و تعیین صلاحیت قسم یاد می‌کنند به عنوان افراد بی‌طرف و صرفا با بهره‌گیری از تخصص خود روی پرونده‌ها نظرات را اعمال کنند. در حوزه بورس به دلیل گستردگی عملکرد و حساب‌ها که مردم به صورت ریز و درشت سرمایه‌گذاری می‌کنند بایستی مشکلات این حوزه در دو بعد پیشگیرانه با ارائه آموزش‌های لازم به مخاطبین و بهره‌گیری از تجارب سنوات گذشته و همچنین حل مشکلات موجود با رسیدگی تخصصی از منظر کارشناسی و حقوقی به صورت همزمان پیش رود.

 منبع: آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا