سهام عد‌الت مانع حبابی‌ شد‌ن بورس

اخبار بازار؛ امیر داداشی – دیروز نیز به مانند چهار روز کاری گذشته شاخص بازار سرمایه سبزپوش ماند و با ثبت رشد ۴۳/۴ درصدی به قله تاریخی یک میلیون و ۱۱۶ هزار واحد رسید. در این روز شاخص کل بورس رشد ۴۷ هزار واحدی را تجربه کرد تا رکورد صعود یک‌روزه شاخص شکسته شود. بسیاری از کارشناسان این روند را به‌معنای فرار شاخص کل از مرز مقاومتی یک میلیون واحد تعبیر می‌کنند. سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، نیز اعتقاد دارد که در بورس یک حبابی شکل گرفته بود که با عرضه سهام عدالت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) این حباب ترکید و اکنون بازار در ثبات به سر می‌برد.

با اينکه برخي از تحليلگران و سرمايه‌گذاران بازار سرمايه تصور مي‌کردند پس از قرعه‌کشي طرح فروش فوق‌العاده دو خودروساز دولتي، شاخص بورس حداقل براي دو روز قرمزپوش شود، اما در اين دو روز بورس رکوردهاي صعود روزانه را به ثبت رساند. در حالي که طي هفته‌هاي اخير شاخص کل در مرز مقاومتي يک ميليون واحد درجا مي‌زد، اما طي دو روز گذشته 87 هزار واحد رشد کرد تا روي قله يک ميليون و 116 هزار واحد بايستد. حالا بسياري از کارشناسان بازار با قطعيت از عبور شاخص بورس از مرز مقاومتي يک ميليون واحد سخن مي‌گويند و معتقدند اين بازار خود را آماده ورود به مرز مقاومتي بعدي، يعني يک ميليون و 500 هزار واحد مي‌کند.

ارزش بازار سرمايه؛ دو برابر نقدينگي کشور

با ورود شاخص بورس به کانال يک ميليون و 100 هزار واحد، ارزش بازار هم رشد قابل‌توجهي داشته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ارزش بازار سرمايه ايران در حال حاضر به 5000 هزار ميليارد تومان مي‌رسد؛ يعني دو برابر حجم نقدينگي کشور. در همين زمينه روز گذشته رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزايش 100 برابري ارزش بازار سرمايه نسبت به سال 1388 خبر داد. حسن قاليباف‌اصل در جلسه علني ديروز مجلس و در جريان بررسي وضعيت اقتصادي کشور گفت: يکي از فرصت‌هاي بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمايه است. با توجه به رونق بازار سرمايه و اتفاقاتي که افتاده توجه بيشتري به اين بازار صورت گرفته و اين فرصت خوبي براي تامين مالي و توسعه اقتصاد کشور به حساب مي‌آيد. او ادامه داد: در سال 1388 ارزش کل بازار 42 هزار ميليارد تومان بود که در حال حاضر به 5000 هزار ميليارد تومان رسيده است. قاليباف با اشاره به آزادسازي سهام عدالت اظهار کرد: دارندگان سهام عدالت مي‌توانند دارايي‌هايشان را در بازار سرمايه معامله کنند که فقط 5/1 درصد آنها سهام‌شان را در بورس معامله کردند. نگراني ما اين بود که عمده آنها فروشنده شوند. علاوه بر صحبت‌هاي رئيس سازمان بورس، بررسي‌هاي صورت‌گرفته نيز نشان مي‌دهد که نسبت شاخص ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران نسبت به ميانگين قيمت مسکن تهران در هشت ماه گذشته سه برابر شده است.

تاثير سهام عدالت بر ترکيدن حباب بورس

با صعودي‌شدن شاخص بورس و روند شتابان آن برخي از افراد بحث حباب بورس را پيش کشيده‌اند. در همين زمينه يک کارشناس اقتصادي ضمن بررسي تاثير آزادسازي سهام عدالت و عرضه ETF توسط دولت در بازار سرمايه، گفت: حباب در بازار شکل گرفته بود، اما دولت با عرضه به‌موقع و عادلانه سهام عدالت و ETF حباب بازار ترکيد و صدها هزار سهام‌دار جديد خرده‌پا که دارايي‌هاي کوچک آنها در معرض نابودشدن بود را هم نجات داد. سعيد ليلاز در گفت‌وگو با ايسنا، ادامه داد: پيش‌بيني من اين بود که شاخص کل بورس در ارديبهشت ماه از مرز 600 هزار واحد گذر خواهد کرد، اما در همان ماه به مرز يک ميليون واحد هم نزديک شد. البته بايد توجه داشت به جز رکود در بازارهاي موازي و افزايش رويکرد مردم به معاملات اينترنتي، عامل ديگري که در صعود بورس تاثير داشت و دارد رشد شديد نقدينگي است.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا