مشارکت ١٦هزار واحد صنفی برای فروش کالای شب عید
حسین مدرس خیابانی در خصوص برنامههای وزارت صنعت برای توزیع کالا در ایام پایانی سال، اظهار داشت: دومین رکن برنامههای تنظیم بازار که پس از تأمین کالا به آن توجه شده موضوع توزیع درست و بموقع اقلام مورد نیاز مردم در این ایام است.
وی با بیان اینکه توزیع کالا در سه بخش دنبال میشود، گفت: بخشی از کار توزیع کالا به اصناف محول شده که شبکه توزیع مطمئنی بهشمار میروند. بر اساس آخرین آمارها، بیش از 16 هزار واحد صنفی برای فروش فوقالعاده پایان سال در حال آماده شدن هستند که با محوریت اتاق اصناف، برنامه مرتبط با آن عملیاتی میشود.
قائممقام وزیر صنعت ادامه داد: واحدهای صنفی قرار است حداقل 15 درصد تخفیف بهروی کالاهای خود اعمال و زمینه را برای تأمین مایحتاج مردم فراهم کنند، بنابراین نهتنها هیچ کالایی در ایام پایانی سال، گران نمیشود؛ بلکه با همراهی و همکاری اصناف، حراج در سطح فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز تدارک دیده شده است. همچنین بهروی اقلامی همچون پوشاک که رقابت شدید و انباشت کالا وجود دارد، ممکن است تخفیفها بعضاً از این هم بیشتر شود.
مدرس خیابانی با یادآوری اینکه پوشاک جزو کالاهای ممنوع وارداتی است، خاطرنشان کرد: در حوزه پوشاک تولید داخلی، انباشت و فراوانی کالا داریم، بنابراین مشخصاً در پوشاک بهعنوان یکی از اقلام مهم مورد نیاز مردم در شب عید، هیچگونه افزایش قیمتی رخ نمیدهد و بلکه کاهش قیمت را هم تجربه خواهیم کرد.
وی در خصوص یکی دیگر از بخشهای توزیع اقلام در این ایام، تصریح کرد: یکی دیگر از بازوهای توانمند دولت در اجرای سیاستهای تنظیم بازار شب عید و ایام ماه مبارک رمضان، فروشگاههای زنجیرهای هستند که امروز در تمامی آنها از فروشگاههای زنجیرهای رفاه و شهروند گرفته تا افق کوروش و سایر فروشگاهها، فروشهای فوقالعادهای در حال انجام است که این کار از 25 بهمن شروع شده است و تا 15 فروردین ماه سال 99 ادامه خواهد داشت.
قائممقام وزیر صنعت با تأکید بر اینکه حتی این فروشگاههای زنجیرهای در حراج و نوع تخفیفها از هم سبقت میگیرند، اظهار داشت: کنار این دو بخش برای توزیع، قرار بود نمایشگاههای بهاره نیز در 200 نقطه کشور برگزار شود که در شرایط فعلی بهدلیل ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری، برگزاری همه نمایشگاهها لغو شد؛ اما صنوف خودشان اقدام به فروشهای فوقالعاده کردهاند.
وی در خصوص راهاندازی میادین میوه و ترهبار در سایر استانها نیز گفت: علیرغم ظرفیت بسیار خوبی که میادین میوه و ترهبار در حوزه خدماترسانی به مردم دارند، اما متأسفانه بسیاری از استانها، این امکان یعنی ایجاد میادین میوه و ترهبار را ندارند و زیرساختهای لازم در آنجا مهیا نیست.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه در تهران 250 میدان ترهبار وجود دارد که تا پایان سال ٥ میدان جدید نیز افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میادین میوه و ترهبار برای مردم و تأمین نیازشان کاربردی و مهم است، قصد داریم مدل سازمان میادین تهران را در کل استانهای کشور اجرایی کنیم.
وی در پایان گفت: برای ایام پایانی سال نیز قرار است به سازمان میادین میوه و ترهبار سهمیه کالاهای اساسی بهمنظور عرضه مستقیم به مردم در راستای تأمین مایحتاجشان اختصاص داده شود، که در این روزها با توجه به افزایش تقاضا، این کار انجام شده است و همه این اقدامات برای این است که مردم بدانند هیچ مشکلی در تأمین کالا نداریم زیرا چند برابر نیاز مردم کالا وجود دارد و تا زمانی که بازار اشباع شود، توزیع خواهیم کرد.