وقتی ایده دوچرخه سواری در پایتخت شکست خورد

اخبار بازار – شهردار تهران در اولین روز حضور در شهرداری تهران با دوچرخه به سه شنبه‌های بدون خودرو پیوست. در آن زمان افراد زیادی به او تازیدند که به جای دوچرخه و توسعه آن بفکر توسعه حمل و نقل عمومی باشید. بسیاری از منتقدان معتقد بودند که دوچرخه سواری در پایتخت به دلیل شیب بسیار خیابان ها، آلودگی هوا و دور بودن مسافت گزینه مناسبی نیست، اما شهردار بر توسعه دوچرخه اصرار کرد.

نه شهردار اسبق به دوچرخه سواری

غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از حناچی از او خواست بجای سوارشدن بر دوچرخه با ماشین به سرکارش برود وتلاش کند که صد‌ها واگن معطل مانده به خطوط مترو ملحق شوند که صد‌ها هزار مسافر مترو معطل نمانند و هزاران اتوموبیل کمتر بیرون بیایند.

ورود دوچرخه به تهران

پس از انتقاد شهردار اسبق دو جبهه در مقابل حناچی قرار گرفت. جبهه‌ای که او را تشویق و جبهه‌ای که حرکت حناچی را نمایشی دانست. اما حناچی مدتی این دوچرخه سواری را ادامه داد و در پس آن دوچرخه اشتراکی به تهران پا گذاشت.
پس از ورود این دوچرخه‌های اشتراکی نیز انتقاد‌هایی به نبود مسیر دوچرخه، پستی بلندی تهران برای عدم امکان دوچرخه سواری و ندادن کلاه ایمنی در دوچرخه‌های اشتراکی مطرح شد. با اینهمه بیدود کار خود را آغاز کرد و پس آن پیروز حناچی ابراز امیدواری کرد که شهروندان همه روز‌ها بتوانند بدون خودرو در شهر تهران تردد کنند.
شهردار تهران گفت: اوضاع شهر از نظر آلودگی و ترافیک خوب نیست و دوچرخه نیز تنها راه‌حل نیست بلکه باید مسیر پیاده و مترو گسترش یابد. خوشبختانه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در حال گسترش است و به زودی خیابان حافظ و کریمخان به مسیر‌های دوچرخه‌سواری افزوده می‌شود.

آیا «بیدود» از شهرداری باج گیری می‌کند؟

بیدود در ۲۷ آذر ۹۷ رسماً کارش را در منطقه ۲ تهران آغاز کرد و حالا، نزدیک به یک سال بعد، برای مدتی است که نمی‌توان از خدماتش بهره گرفت.
غیبت ۷ هفته‌ای بیدود در سطح پایتخت، صدای مشترکان تهرانی را درآورده است. بررسی واکنش‌های آن‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد که بیشتر مشترکان، دیگر امیدی به بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی ندارند و ودیعه خود را طلب کرده اند، البته برخی نیز خواستار پیگیری شهرداری تهران برای بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی شده اند.
حسین قاسمی، نایب‌رئیس هیئت مدیره بیدود گفته که شهرداری تهران تاکنون از این شرکت حمایتی نکرده است و اگر حمایتی از سمت آن‌ها صورت بگیرد، ما فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران دراین باره گفته که “بر خلاف ادعای مسئولین شرکت بیدود مبنی بر عدم دریافت یارانه از سوی شهرداری، ما گزارشات مستندی داریم که یارانه به این شرکت پرداخت شده است. “

آیا حناچی در فرهنگسازی دوچرخه شکست خورد؟

حال با رفتن بیدود از تهران و افزایش آلودگی هوا پایتخت به نظر می‌رسد پروژه دوچرخه سواری حناچی به بن بست خورده است چرا که از نظر برخی ضرر دهی بیدود بزرگترین عامل حذف دوچرخه اشتراکی بوده است. از این رو به نظر می‌رسد استفاده از دوچرخه در تهران نسبت به سایر کلان شهر‌های جهان گزینه قابل قبولی نباشد و شهردار تهران بهتر است از اتوبوس و مترو در سه شنبه‌های بدون خودرو استفاده کند تا بتواند درد همه مردم تهران در تردد روزانه و سفر‌های داخلی را درک کند.
 منبع: تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا