کاسبی هما از تحریمها

اخبار بازار؛ فراز الوند – اگر آنکارا، استانبول و همچنین پرواز بدون سود و نسبتاً خالی ماهان به مسکو را از سبد پروازهای اروپایی این ایرلاین بیرون بیاوریم؛ ماهان در اروپا امروز تنها اجازه پرواز به بارسلونا را دارد و بعید نیست همین روزها این مقصد اروپایی کمطرفدارهم متوقف شود.
ماهان تلاش کرد ایرباسهای غولپیکر ۳۴۰ خود را در خطوط استانبول با افزایش پرواز به چهار پرواز روزانه و آسیای شرقی در مسیر چین یا مالزی و تایلند به کار گیرد تا از نفس نیفتد. در این شرایط اما هواپیمایی ملی ایران (هما)، بهعنوان ایرلاین ملی کشور چه میکند؟ سیاستهای این ایرلاین به گفته بسیاری ورشکسته؛ با نیروهای پر تعداد و البته متخصص و گذشتهای زیبا چیست؟
وقتی خبر توقف پروازهای ماهان به ایتالیا اعلام شد، ایران ایر که پروازهای رم را به دلیل حضور ماهان تعطیل کرده بود، پروازهایش را از سر گرفت و قیمت بلیتهای مسیر رم تهران رم و میلان تهران میلان را تا دو برابر افزایش داد. هما به دلیل نداشتن هواپیمای مناسب و قابلاستفاده نتوانسته پروازهایش در مسیرهای سنتی مثل فرانکفورت یا وین را افزایش دهد و اکثراً با یک پرواز یا حداکثر دو پرواز هفتگی با تأخیرهای زیاد در این مسیرها پرواز میکند.
بخش غمانگیز ماجرا این است که در نبود ماهان آنچه ایران ایر بهعنوان شرکتی که یک دستش در جیب مردم و دست دیگرش در جیب دولت است، با مردم ایران میکند ناراحتکننده و کاسبکارانه است. برای مثال اگر یک ایرانی بخواهد برای دیدن فرزندش همین ماه و مثلاً حدود دو هفته دیگر از تهران به وین پرواز کند و یک هفته بعد به تهران بازگردد؛ برای بلیت اکونومی(اقتصادی-ارزان) ایران ایر باید ۱۱ میلیون و چهارصد و پنجاه و شش هزار تومان ناقابل به این ایرلاین پرداخت کند. یا همین صندلی در پرواز پنج ساعته تهران به فرانکفورت برای دو هفته دیگر رفتوبرگشت یک هفته بعد از ورود به فرانکفورت، هشت میلیون و نهصد و سی پنج هزار تومان برای یک ایرانی آب میخورد.
شاهد ماجرا برای رفتار کاسبکارانهی ایرلاین هواپیمایی ملی ایران، مسیر پروازی این شرکت به شهر آنکاراست؛ در مسیری که ماهان با پنج پرواز هفتگی و ترکیش ایرلاین با پروازهای روزانه به آن رفتوآمد میکنند، قیمت بلیت ایران ایر برای پرواز رفتوبرگشت چیزی حدود یک و نیم میلیون تومان است؛ در مسیر استانبول هم ایران ایر نمیتواند رقمی بالاتر از این از مردم دریافت کند؛ اما بد به حال ایرانیان که در مسیرهای رم، پاریس، لندن و فرانکفورت مجبورند از تنها پرواز هفتگی مستقیم این ایرلاین استفاده کنند.
لازم به توضیح نیست که با ایرلاینهای خارجی مثل ترکیش و امارات بهعنوان تنها ایرلاینهای باکیفیت باقیمانده در بازار ایران، همین مسیرها با نصف این قیمت قابل خریداری است.
در این دوران سخت خیلی لازم نیست به بیرون از مرزهای ایران نگاه کرد؛ تحریم و آنچه بر سر ایران و مردم شریفش میآورد کاسبان داخلی زیادی دارد.