تسهیلات بانک مسکن در خانه‌دارکردن مردم بسیار مؤثر است

اخبار بازار – این مطلب را رحیمی استاندار فارس در همایش مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور که با رویکرد تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری با همکاری مدیریت فارس و 20 نهاد و شرکت فعال این صنعت در شیراز برگزار شد، عنوان کرد.

استاندار فارس این همایش را نیاز کنونی کشور دانست و مالیات، سود بانکی، نرخ بیمه، قیمت زمین و مصالح، دستمزدها، قدرت خرید متقاضیان و هزینه انشعابات را از عوامل تأثیرگذار در رشد صنعت ساخت‌وساز برشمرد.

وی تمرکز بر موانع توسعه و به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی دولت را در چارچوب طرح اقدام ملی پاسخی مناسب برای پیشرفت حوزه مسکن دانست و احیای بافت فرسوده شهری و آماده‌سازی زمین و مشارکت در ساخت‌وساز مسکن را از دیگر طرح‌های دولت برای رونق بخش مسکن عنوان کرد.

استاندار فارس با تأکید بر شناسایی جامعه هدف، کاهش هزینه‌های زیرساختی و مکان‌یابی مناسب در زمینه طرح اقدام ملی گفت: متقاضیان به مکان‌هایی گرایش و تمایل دارند که سطح دسترسی به زیرساخت‌های شهری در آن متناسب‌تر و دارای مطلوبیت بهتری باشد.

وی بانک‌ها، تعاونی‌ها و متقاضیان را سه فاکتور اصلی در کسب تجربه‌های گرانبها از طرح‌های سابق مسکن ذکر کرد.

رحیمی از ظرفیت 400 هزار واحدی طرح اقدام در استان فارس خبر داد و افزود: هماهنگی منسجم بین سرمایه‌گذاران، سازندگان، متقاضیان و بانک‌ها می‌تواند تعادل بین عرضه و تقاضا را بهبود بخشد و طرح اقدام ملی را به فرجامی مناسب سوق دهد.

استاندار فارس از عملکرد بانک مسکن برای خانه‌دار کردن هم‌وطنان تقدیر کرد و محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری این بانک را نماینده متقاضیان در بانک مسکن نامید و از اینکه در مجموعه اعتبارات بانک مسکن با نگاهی مثبت به استان فارس می‌نگرند ابراز خرسندی کرد.
در ادامه این همایش، حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اجرای برنامه اقدام ملی را بر اساس نیاز و توان سنجی عنوان کرد و گفت: در این طرح تقاضامحوربودن یک اصل اساسی است و شناسایی متقاضی بسیار حیاتی است.

وی حضور بانک مسکن در صحنه اجرای طرح‌های ملی را شایسته تقدیر دانست و این بانک را عامل اصلی آورده متقاضیان در چرخه مالی صنعت ساختمان عنوان کرد.

حق‌شناس به تشریح مراحل ثبت و اختصاص واحد به متقاضیان پرداخت و گفت: در این طرح از شاخص دسترسی به مسکن بر اساس نرم بین‌المللی (PIR) استفاده شده است. همچنین با اخذ و ساماندهی داده‌ها، اطلاعات بسیار مناسبی برای پالایش متقاضیان به وجود آمده که ارایه خدمات را نسبت به طرح‌های گذشته دقیق‌تر می‌کند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: با همکاری بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی چرخه‌ای به وجود آمده که هدف آن حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها است.

وی ابراز امیدواری کرد با موفقیت طرح اقدام ملی شاهد برکت روزافزون برای خانه‌دارشدن هم‌وطنان باشیم.

محمدحسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک نیز با اشاره به نحوه تأمین مالی و تسهیلات بانکی به حاضران، گفت: به کمک وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن سیاست‌هایی تشویقی منوط به حرفه‌ای‌سازی بخش مسکن توسط سازندگان در پیش گرفته‌ایم به‌طوری‌که برای کسانی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند سقف پرداخت تسهیلات را افزایش داده‌ایم.

وی بانک مسکن را تنها بانک تخصصی در بخش مسکن عنوان کرد که دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به رونق این بخش دارد.

article 6

علمداری با بیان این که در شش ماه نخست سال جاری 7.8 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در بخش مسکن بوده است، سهم پرداختی بانک مسکن را بیش از 6.8 درصد عنوان کرد.

مدیر امور اعتباری با تأکید بر اینکه رسالت بانک مسکن خانه‌دار کردن مردم است، افزود: بانک مسکن حامی تمامی طرح‌های ارایه‌شده در زمان دولت‌های مختلف بوده است به‌طور مثال در اجرای طرح مسکن مهر 55 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مسکن به این طرح اختصاص یافت.

علمداری از انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت وزارت راه‌وشهرسازی در راستای اجرای طرح اقدام ملی سخن گفت و ادامه داد: از 400 هزار واحد برای طرح اقدام ملی ارایه تسهیلات به 240 هزار واحد را بانک مسکن بر عهده گرفته که 100 هزار واحد در بافت فرسوده و بازآفرینی شهری و 140 واحد از طریق تفاهم‌نامه مذکور امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر امور اعتباری امکان استفاده از افزایش سقف تسهیلات در اجرای طرح اقدام ملی را در گرو به‌کارگیری فناوری حرفه‌ای در ساخت‌وساز و استفاده از تسهیلات صندوق مسکن یکم عنوان کرد.

علمداری اولویت‌ها در فعالیت‌های آتی بانک مسکن را به ترتیب اتمام پروژه مسکن مهر در سال آینده و ایجاد زنجیره ارزش در بخش مسکن برشمرد و گفت: چرخه پول در بخش مسکن توسط دارندگان و فعالان بخش مسکن اعم از ناظران، اجراکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی در این زنجیره انجام می‌شود که باعث می‌شود با افزایش فعالیت در این حوزه، بخش صنعت ساختمان به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور قوی‌تر عمل کند.

مدیر امور اعتباری ابراز امیدواری کرد با اجرای صحیح طرح اقدام ملی بتوان وضعیت رکود بخش مسکن را بهبود بخشید.

مجید امیری مدیر فارس هم در پنل فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری با تشکر از دست‌اندرکاران همایش مدیران صنعت ساختمان، آن را با شکوه و بنیان‌گذار اتفاقات خوب برای آینده این صنعت در جنوب کشور دانست.

وی با بیان اینکه مدیریت فارس حدود 56 هزار میلیارد ریال منابع در اختیار دارد از پرداخت 1.5 برابری تسهیلات نسبت به منابع این مدیریت سخن گفت.

امیری با بیان این که بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک تخصصی در بخش مسکن همیشه مجری طرح‌های دولت بوده، گفت: بانک مسکن هم در تحریک طرف عرضه و هم طرف تقاضا فعالیت می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت پروژه بازآفرینی شهری را بسیار مهم دانست و گفت: بانک مسکن آماده ارایه تسهیلات در این زمینه است و از طریق شرکت گروه مالی و بازار سرمایه می‌تواند برای ابرپروژه‌هایی که توجیه اقتصادی دارند تأمین مالی کند.

مدیر فارس در خصوص چرخه مالی صنعت مسکن در این مدیریت توضیح داد: هرچه منابع مالی در استان فارس تقویت شود میزان ارایه تسهیلات بیشتر و روان‌تر می‌شود.

وی افزود: ما به دنبال منافع مشترک هستیم و تمرکز منابع در بانک مسکن منافع برد-برد را به ارمغان می‌آورد که سبب می‌شود تا در زمان رکود و رونق شاهد موفقیت در پیشبرد اهداف این همایش باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا