ناامیدی بخاطر اوج بی‌تدبیری!

اخبار بازار؛ ابوالفضل شاکری – روحانی بدترین خبر اقتصادی سال را درست در شب میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و رئیس مکتب جعفری، به‌عنوان عیدی، به مردم مسلمان ایران داد! اینکه چرا دولت چنین زمانی را برای تحت فشار قرار دادن مردم انتخاب کرد، جای تأمل بسیار و پرسش فراوان دارد! البته بیشتر مردم در یکی دو سال اخیر به‌خوبی با رویکرد و چهره جدید دولت آشنا شده‌اند و فشارهای اقتصادی را با گوشت، پوست و استخوان لمس کرده‌اند، اما کج سلیقگی دولت در انتخاب روز میلاد پیامبر(ص) برای افزایش قیمت بنزین جای هیچ توضیحی باقی نمی‌گذارد، مگر اینکه برخی آقایان با سماجتی وصف‌ناپذیر به دنبال تلخ کردن کام مردم در چنین عید بزرگی باشند.
روحانی که این روزها با آرایش انتخاباتی به میدان آمده، سخت به‌دنبال ارائه تصویری است که نشان دهد، او و تیمش در دولت به فکر مردم و مشکلات جامعه هستند. اما با یک نگاه ساده به شرایط جامعه و آمارهای ارائه شده می‌توان میزان موفقیت دولت فعلی را تخمین زد.
برآوردها نشان می‌دهد 16 میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این تعداد نیز تنها 20 درصد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. در واقع 80 درصد از شهروندانی که به‌دلیل شرایط بد اقتصادی کشور این روزها زیر خط فقر هستند، هیچ‌گونه حمایتی دریافت نمی‌کنند. قطعاً اگر دولت تدبیر و امید – در این چند ماه باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم – با همین فرمان پیش برود، تصور زندگی 80 میلیون ایرانی زیر خط فقر دور از انتظار نخواهد بود.
خود روحانی در سخنرانی‌های اخیرش گفته که «تقریباً در کشور ما حدود هفت میلیون خانوار وضع زندگیشان خوب است و ۱۸ میلیون خانوار نیاز به مساعدت و کمک دارند!» دستمریزاد آقای رئیس‌جمهور! کشوری با این حجم عظیم از منابع طبیعی و ثروت ملی باید 18 میلیون خانوار نیاز به مساعدت داشته باشند؟ انصافاً خسته نباشید، خداقوت!
برآوردها نشان می‌دهد کشورمان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می‌آید. ایران براساس آمار رسمی و تأیید شده مراجع معتبر بین‌المللی، حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) را در اختیار دارد؛ اما باید برخلاف همه دنیا بنزین را قطره‌چکانی و با منت دریافت کنند، چراکه آقایان معتقدند منابع ملی کشور را باید به قیمت جهانی به مردم بفروشند!
آقای رئیس بنزین، نفت و هر آن چیزی که در کشور است، ثروت ملی و متعلق به تک‌تک این شهروندان است، اگر سوخت را متناسب با درآمد مردم در اختیارشان بگذارید، جای هیچ منتی نیست! این‌ها همه اموال ملت است که چرخ روزگار، مدیریت آن را در اختیار شما گذاشته، نباید در چنین شرایطی که مردم با سعه‌صدر هزاران بی‌تدبیری را بویژه در دو سال اخیر در حوزه اقتصاد کشور تحمل کرده‌اند، باز هم ضربه‌ای کاری به آن‌ها وارد کنید.
مواد غذایی و خوراکی را که گران کردید، مسکن را به مرز انفجار رساندید، شیب رشد قیمت دلار در تمام تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است، با قیمت سکه رکورد تاریخی زدید، ارزش پاسپورت ایرانی را هم که وعده داده بودید، نگوییم بهتر است، اما مردم دم برنیاوردند؛ برای اینکه فضای سوء استفاده دشمنان کشور فراهم نشود؛ اما شما با افزایش قیمت بنزین باز هم چشمان‌تان را به روی درد و رنج مردم بستید.
یارانه‌های یک قرون دوزار را قطع کردید، قیمت بنزین را هم که افزایش داده‌اید، آیا قصد دارید 80 میلیون ایرانی را به هر ترتیبی که می‌شود به زیر خط فقر بکشانید؟
آقای روحانی بنزین به‌صورت سنتی پایه قیمت تمام کالا‌ها و خدماتی است که در این کشور وجود دارند، حال که دست به افزایش قیمت آن زدید، باید تبعات افزایش قیمت‌ها را بار چندم در این دو سال بپذیرید.
اینکه ماهانه 60 لیتر بنزین به مردم می‌دهید، تصورتان نباشد که هبه فرموده‌اید! این سوخت و همه آن چیزهایی که درباره آن امروز تصمیم می‌گیرید، متعلق به مردم و فقط برای چند صباحی امانت دست شماست. اصلاً خانواده‌ای که توان خرید مثلاً ارزان‌ترین خودروی بی‌کیفیت تولیدی این کشور به بهای گزاف حدود 50 میلیون تومان را ندارد، چطور قرار است حقش از سهمیه‌بندی بنزین را دریافت کند؟
آن کسی که توان خرید خودرو ندارد و از فردای افزایش قیمت بنزین باید سه برابر هزینه کرایه تاکسی بدهد، از کجا بیاورد؟ چطور می‌شود کارشناسان اقتصادی دولت شبانه‌روز مشغول محاسبه قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس هستند، اما محض رضای خدا یک بار هم درآمد مردم ایران را با همان کشورهای خلیج‌فارس مقایسه نمی‌کنند!
اصلاً برایتان اهمیت دارد که بدانید سر کارگری که با حقوق یک میلیون و اندی قرار است یک ماه را سر کند، چه بلایی می‌آید؟ همین کارگر تا دیروز به‌طور متوسط در هر ماه 200 هزار تومان هزینه ایاب‌و‌ذهاب می‌پرداخت، اما حالا به لطف عیدی شما در روز میلاد پیامبر(ص) باید هزینه بیشتری برای رفت‌وآمد روزانه‌اش بپردازد! می‌ماند حدود یک میلیون تومان و یک دنیا شرمندگی پیش خانواده‌اش… حالا باز هم با افتخار از افزایش قیمت بنزین بگویید و با آدرس‌های غلط مثل قیمت بنزین در ایران خیلی ارزان است، بنزین ارزان عامل آلودگی هواست و… وجدان خود را آرام کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا