شاید باران به داد تهرانی‌ها برسد

اخبار بازار؛ سمیه سهیلی ناطق – هزاران شهروند بدلیل آلودگی هوا در تهران در روزهای اخیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که سالخوردگان و کودکان بیشترین تعداد را شامل می‌شوند.
امروز گران شدن بنزین و تغییر وضعیت آب‌وهوایی دست به دست هم داده‌اند تا دولتی‌ها و مسئولان شهری هر کدام این رخداد را به اقدامات خودشان انتصاب دهند.
تا پیش از حضور شهردار تهران در جلسات هیات وزیران، معمولاً مسئولان شهری از عدم انجام تکالیف قانونی دولتی‌ها گلایه‌مند بوده و داستان همیشگی آنان عدم تخصیص منابع مالی لازم برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خطوط مترو بود، ولی از زمانیکه شهردار تهران هم یکی از اعضای جلسات دولت شده است از این قبیل انتقادات کمتر شنیده می‌شود و مردم به نوعی فراموش شده‌اند.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران به جای اندیشیدن راهکاری درست برای نجات جان شهروندان کلانشهرها به دنبال این است که سایر مسئولان راهکار جدیدی را برای کاهش آلودگی پیشنهاد دهند و همچنان معتقد است که اجرای این طرح به کاهش آلودگی کمک کرده و حتی بسیار تأثیرگذار بوده است.
این معاون آقای شهردار معتقد است که آلودگی هوا در شرایطی است که اصلاً نیازی به تعطیلی مدارس هم نبوده و دانش آموزان باید در این هوا به مدارس می‌رفتند و اظهار داشته که منتقدان در شورای شهر تقصیر آلودگی هوا را به گردن طرح‌های ترافیکی شهرداری می‌اندازند و در واقع حرف‌های سال قبل خود را نفی می‌کنند.
وی نیز مانند شهردار تهران بر این باور است که تنها وزش باد و بارش باران می‌تواند بر این آلودگی‌ها غلبه کند و خودروها نیز در این روزها باید کمتر تردد کنند و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده شود، اما هفته پیش و در شروع هفته و ساکن شدن آلودگی‌ها در آسمان تهران وقتی که ده‌ها هزار شهروند تهرانی قصد استفاده از مترو را برای انجام امور روزمره خود را داشتند 2 خط از مجموع 7 خط مترو از کار افتاد و شهروندان تهرانی سرگردان شدند.
روز پنجشنبه نیز بار دیگر یکی از خطوط هفتگانه مترو تهران دچار مشکل نقص فنی شد و هزاران مسافر را سرگردان کرد.
محمد مهدوی یکی از شهروندان تهرانی آلودگی‌های این روزهای هوای پایتخت را نتیجه بی‌مسئولیتی مدیران شهری می‌داند به خبرنگار ما گفت: شهرداری به جای اجرای طرح پولی کاهش آلودگی هوا، اگر حداقل تاکسی‌ها را هیبریدی می‌کرد و طرح نوسازی تاکسی‌های شهر تهران با این رویکرد اجرایی می‌شد بخشی از مشکلات آلودگی هوا قطعاً یا تکرار نمی‌شد و یا کاهش چشمگیری می‌یافت.
سارا عسگری شهروند دیگری که نسبت به سلامت کودکش نگران بود، معتقد است مسئولان حوزه ترافیک شهری باید تدابیری برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کنند تا کودکان بیش از این آسیب نبینند؛ زیرا با اجرای طرح جدید، نه‌تنها ترافیک کاهش نیافته، بلکه هرکسی با پرداخت پول می‌تواند به‌راحتی به محدوده طرح ترافیک وارد شود و دود این طرح‌های غیرکارشناسی به چشم شهروندان و بویژه کودکان و افراد سالخورده می‌رود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هفته گذشته در یک موضع‌گیری تاریخی و منحصر بفرد اعلام کرد که اجازه احداث پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی تهران صادر نخواهد شد. انتظار می‌رود با اجرای شیوه دستورالعمل جدید پورسیدآقایی در ماهها و سالهای آینده تهران با بحران‌های جدی‌تر محیط زیستی روبرو شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا