تشدید آلودگی هوا به علت طرح جدید ترافیک

اخبار بازار – حجت نظری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره طرح جدید ترافیک و موج انتقادات به آن طی روزهای اخیر اظهار داشت: متأسفانه طرح جدید ترافیکی تحت عنوان طرح کاهش آلودگی هوا نتوانسته منجر به بهتر شدن وضعیت هوا و ترافیک تهران شود.
وی افزود: وضعیت هوا و ترافیک برای شهروندان ملموس است ولی معاون شهردار تلاش کرده با ارائه ارقام و اعدادی که نیاز به بررسی بیشتر دارد تأکید کند طرح جدید ترافیکی موفق بوده است.

57650525
نظری ادامه داد: من به عنوان یک شهروند هنگام تردد در خیابان‌ها و معابر تهران احساس نمی‌کنم ترافیک بهتر شده بلکه وضعیت بدتر هم شده است. همچنین بر اساس اعلام شاخص‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نسبت به سال گذشته تعداد روزهای ناسالم و آلوده افزایش یافته است.
عضو شورای شهر تهران گفت: در تابستان زمانی که در مورد طرح جدید ترافیک تذکر دادیم توجیه مدیران حمل و نقل و ترافیک شهرداری افزایش ازن به دلیل تابش بیشتر نور خورشید بود ولی الان با کاهش دمای هوا نمی‌توان پذیرفت که ازن مقصر آلودگی است.
وی خاطرنشان کرد: به نظرم توجیهات محسن پورسیدآقایی معاون شهردار قابل پذیرش نیست و آقای حناچی باید به تذکرات شورای شهری‌ها در این زمینه ورود جدی داشته باشد تا مجبور نشویم از اختیار قانونی خود که همان طرح سوال از شهردار است استفاده کنیم.

افزایش استفاده‌ از موتورسیکلت و کاهش مسافران مترو با اجرای “طرح ترافیک جدید”

2571668

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: با اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران، آمار استفاده‌کنندگان از مترو کاهش یافته و مردم را به سمت استفاده از موتورسیکلت سوق داده است.
محمد علیخانی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره تأثیرگذاری طرح ترافیک جدید شهر تهران بر ترافیک و میزان آلودگی هوای تهران اظهار کرد: شهرداری تهران آمار و ارقام ادعایی زیادی درباره این طرح گزارش کرد که ما آنها را رد می‌کنیم و قبول نداریم چرا که اگر ادعای آنها درست بود نباید امروز شاهد آلودگی هوا می‌‌بودیم.
وی ادامه داد: مسئولان مربوطه در شهرداری اعلام کردند طرح حلقه دوم ترافیک تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته است اما ما گفتیم علت عمده آن، وضعیت آب و هوایی کشور بوده و در این روزها نیز مشخص شده حرفمان درست بوده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: ما نمی‌گوییم طرح جدید ترافیک مطلقاً اثربخشی نداشته یا همه مشکلات را حل می‌کند اما اثر اندکی دارد چرا که برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک، مجموعه‌ای از سیاست‌ها باید باهم اجرا شود بنابراین طرح فعلی نمی‌تواند به تنهایی موفق شود ضمن اینکه ایراداتی هم دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات طرح این است که محدودیت ورود خودروها به حلقه دوم برداشته شده و ایراد مهم دیگر که هدف اصلی طرح را نقص کرده این است که مردم را به سمت استفاده از موتورسیکلت سوق داده است در حالی که موتور به تنهایی به اندازه چند خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.
علیخانی با بیان اینکه علاوه بر موارد مذکور، در طرح فعلی، آمار استفاده‌کنندگان مترو نیز کاهش یافته است، متذکر شد: پلیس نیز اشکالاتی درباره این طرح مطرح کرده که ما نیز برخی از آنها را قبول داریم البته شورای شهر اختیار قانونی برای تغییر یا لغو طرح مربوط به محدوده‌های ترافیکی را ندارد چرا که این موارد در شورای عالی ترافیک تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین پلیس می‌تواند ایرادات اعلام شده را با توجه به اینکه عضو شوراست، مطرح و به اصلاح آن کمک کند.
وی تصریح کرد: در عین حال پلیس نباید درباره این موضوع یک طرفه صحبت کند و با توجه به اینکه جزو امضاکنندگان و تصمیم‌گیرندگان طرح است، می‌تواند سایر اعضا را قانع کند تا ایرادات موجود برطرف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات ما، لجبازی برخی مسئولان است که کارشناس این حوزه نیستند؛ متأسفانه کارشناسان حوزه حمل و نقل که اساتید برجسته‌ای هستند و سال‌ها تجربه دارند به حاشیه رانده شده‌اند و عده‌ای طی دو سال اخیر از دستگاه‌های دیگر به این حوزه ورود کرده‌اند که حرف هیچ کارشناسی را هم قبول ندارند و جالب است که هنگام فعالیت در دستگاه دیگر، عملکرد موفقی نداشته‌اند اما امروز در حوزه حمل و نقل شهری تصمیم‌گیرنده شده‌اند!
وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از این موارد باعث درجا زدن‌مان شده‌ است، یادآور شد: هم‌اکنون در حال به‌روز رسانی سیاست‌ها و اهداف کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون حمل و نقل شورا هستیم که در این بین ممکن است به برخی از اولویت‌ها و اهدافمان افزوده شود، بر این اساس مسئولان مربوطه در شهرداری نیز باید گزارشی از عملکرد دو سال گذشته و برنامه‌های دو سال آینده خود را ارائه دهند.

درخواست پلیس از قوه‌قضاییه: دستگاه‌های کم‌کار در بهبود ترافیک تهران را مواخذه کنید

photo 2019 10 31 22 06 14

رئیس پلیس پایتخت گفت: از مسئولان قضایی درخواست دارم وارد جریان ترافیک شوند و دستگاه‌های کم‌کار در وضعیت ترافیک را مواخذه کنند.
سردار حسین رحیمی پیش از ظهر روز دوشنبه در بازدید از مرکز 197 (دفتر نظارت همگانی ناجا) با اشاره به جلسه مقامات مردمی در این مرکز و پاسخگویی به سوالات 430 نفر از شهروندان توسط پلیسهای تخصصی و رسیدگی به مسائل آنها، اظهار کرد: بحث خلافی خودرو بیشترین موضوع مراجعات مردمی و سپس موضوعات پلیس اماکن، امنیت در رده بعدی قرار داشت.
وی درباره ایرادات مطرح شده توسط پلیس به طرح کاهش آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ساعت طرح در نیمه دوم سال باید از ساعت 19 کاهش پیدا کند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه با جدیت بحث برخورد با خودروهای دودزا ادامه دارد، گفت: باید برای کنترل ترافیک هم‌افزایی بیشتر کنیم، توپ را در زمین هم انداختن مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند، بخشی از ترافیک تهران به حجم خودرو برمی‌گردد، آنچه مربوط به پلیس است این است که به سرعت در سر صحنه‌های تصادفات حضور پیدا کند. تقریباً جایی نمی‌توان یافت که ترافیک سنگین به دلیل عدم حضور پلیس در صحنه‌های تصادف ایجاد شود.
رحیمی افزود: مشکل ترافیک تهران باید با هم‌افزایی کاهش پیدا کند، در آخرین جلسه شورای ترافیک که در تهران برگزار شد، مسائل مطرح شد. درباره رسیدگی به وضعیت ترافیک و آلودگی، کمتر تحرک و عمل می‌بینیم، بیشتر در حد جلسات و بحثهای بیهوده و تکراری است. دستگاه‌های مربوطه باید در کاش ترافیک و آلودگی اقدام کنند، جلسات سمبلیک باید به جلسات کارشناسی تبدیل شود، دستگاه‌های مسئول باید پاسخ دهند که چه فکری برای کاهش آلودگی هوا کردند.
وی با طرح این سوال که باید از مسئولان بپرسیم چه اتفاقی را در این چند ساله رقم زدیم تا وضعیت ترافیک بهبود پیدا کند، متذکر شد: غیر از آنکه منتظر باران و باد هستیم، چه کردیم؟ دستگاه‌ها باید ابزار را آماده کنند تا پلیس از آنها بهره‌برداری کند، پلیس درباره این موضوع بودجه‌ای ندارد، ما به عنوان پلیس سعی کردیم در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کنیم.
رحیمی با اشاره به شروع طرح ساماندهی موتورسیکلت در تهران، یادآور شد: دستگاه‌های ذیربط چه کمکی به پلیس کردند، ما به عنوان کسی که باید ترافیک تهران را مدیریت کنیم آمادگی داریم اما مسئولان ذیربط چه کردند، گفتند محدوده طرح ترافیک را تغییر دهیم، انجام دادیم، اکنون می‌گوییم ترافیک عصرگاهی برای اعصاب و روان مردم مشکل ایجاد کرده است.
رئیس پلیس تهران ادامه داد: دیشب وضعیت ناهنجاری در نمایشگاه بین‌المللی و اطراف آن دیدم، ترافیک وحشتناکی آنجا بود و خود من در ترافیک ماندم، آثار این ترافیک در کل شهر تهران بود، چند بار به مسئولان نمایشگاه بگوییم که زمان نمایشگاه‌های پرمخاطب را متفاوت برگزار کنید، چه کسی به حرف پلیس گوش می‌کند؟ از مسئولان قضایی درخواست دارم که وارد جریان ترافیک شوند و دستگاه‌های کم‌کار در وضعیت ترافیک را مواخذه کنند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: ترافیک نمایشگاه بین‌المللی بر کل ترافیک تهران اثر می‌گذارد اما مسئولان نمایشگاه کار خود را انجام می‌دهند و به حرفهای پلیس توجهی نمی‌کنند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه موضوع ترافیک پایتخت نیازمند طراحی نقشه و راه جدید است، عنوان داشت: باید به حمل و نقل عمومی توجه شود، آقایان برخی از مکانها را بستند که باید به آن توجه شود، بحث سرویس ادارات و احیای آن باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه ترافیک تهران راه برون‌رفت دارد، بیان کرد: باید سایر ارگانها کف میدان بیایند، تاکسی و اتوبوس در ساعات اوج ترافیک کم است، حدود دو، سه هفته است که ترافیک تهران سنگین شده، پلیس پای کار است اما تا زمانی بسترها فراهم نشود، وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا