نَفَس شهروندان تهرانی به شماره افتاد

اخبار بازار؛ سمیه سهیلی ناطق – فصل پاییز هنوز تمام نشده که، شاخص آلودگی هوا افزایش چشمگیری یافته و برای شهروندان به مرز خطر رسیده است.

همین چند ماه پیش و از ابتدای تابستان که مسئولان در شهرداری طرح کاهش آلودگی هوا را اجرایی کردند مدعی بودند که این طرح نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد، بلکه موجب روان شدن ترافیک در شهر هم خواهد شد و وضعیت را بهبود می‌بخشد، اما نه‌تنها این طرح وضعیت را بهتر نکرد؛ بلکه نتیجه عکس هم داشت و ما شاهد بروز آلودگی هوا و شرایط اضطرار در اواسط پاییز هستیم.

این روزها آلودگی هوا تا حدی افزایش‌یافته که ادارات کل آموزش و پروش شهر تهران مجبور به تعطیلی زنگ ورزش همه مدارس شد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، زنگ ورزش مدارس مناطق ۱۹ گانه آموزش‌وپرورش تهران از ۱۹ آبان ۹۸ تا پایان هفته نواخته نخواهد شد.

اجرای طرح کاهش آلودگی هوا یا همان طرح ترافیک پولی که توسط معاون حمل‌ونقل ترافیک و با وجود مخالفت بسیاری از مسئولان مرتبط با شهر تهران اجرایی شد، تنها طرحی شعاری بود که منبع درآمدی جدید برای مسئولان این معاونت در شهرداری شده است.

نرگس‌السادات حجازیان یکی از شهروندان تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه امروز با انتقاد از شیوه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا گفت: اجرای این طرح منجر به دور زدن شهر توسط شهروندان و ایجاد ترافیک‌های سنگین در اتوبان‌های پیرامونی اجرای طرح جدید شده است و تقریباً از اول تابستان در همه ساعات، در این اتوبان‌ها ترافیک سنگین و تنها افزایش آلودگی هوا را برای مردم به ارمغان آورده است.

این روزنامه‌نگار تهرانی با اشاره به این موضوع که طرح کاهش آلودگی با شعار، قطعاً عملی نمی‌شود گفت: معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که در نقش بازی کردن و استفاده ابزاری از رسانه‌ها و بویژه تلویزیون استاد تمام همه مسئولان کشور است، دقیقاً از روزی که در هفته گذشته کیفرخواست اتهاماتش از سوی دادسرای کارکنان دولت صادر شده، بشدت در تلاش برای دیده شدن در تلویزیون است. وی پیش از این با همین شیوه یک ملت را فریب داد و همه مسئولیت‌های برخورد قطارهای مسافربری در سمنان را پذیرفت و استعفا داد؛ ولی چندماه بعد مزدش را گرفت و معاون شهردار تهران شد.

امیر غریبی شهروندی که به گفته خودش در حال طی دوران مقدس خدمت زیر پرچم است ضمن اعتراض به وضعیت حمل‌ونقل عمومی و وضعیت هوا در تهران اظهار کرد: مسوولان معاونت حمل‌ونقل ترافیک به این دلیل اصرار بر اجرای طرح ترافیک جدید داشتند که منبعی برای کسب درآمد جدیدشان باشد و این طرح را در حالی اجرایی کردند که نهادهای مختلف از جمله پلیس راهور بارها به صراحت اعلام کرده که زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرحی فراهم نیست و شهرداری صرفاً به فکر درآمدزایی است تا مقابله با آلودگی هوا و آسیب جدی این موضوع را مردم می‌ببینند.

وی در ادامه به خبرنگار روزنامه امروز گفت: اگر شهرداری با شهروندان تهرانی واقعاً صادق بود بجای بی‌توجهی به شرایط مردم و درآمدزایی خود برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فکری می‌کرد و حداقل بخشی از تاکسی‌های تهران را برای کاهش آلودگی هوا برقی و یا هیبریدی می‌کرد و بجای تحویل تاکسی به افرادی که اغلب راننده واقعی نیستند و قطعاً خدمات‌رسانی عمومی هم نمی‌کنند، تاکسی‌ها را به شرکت‌های تاکسیرانی تحویل می‌داد تا در مواقع بارندگی و آلودگی هوا تاکسی‌های پاک و با کم‌ترین آلایندگی به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کردند و در این شرکت‌ها از رانندگان جوان و باانگیزه استفاده می‌شد.

براساس بررسی‌های تحریریه روزنامه «امروز» متوسط سن رانندگان تاکسی در تهران آنهم با این خودروهای از رده خارج ساخت داخل، حدود 5 سال از سن معاون 60 ساله شهردار تهران بیشتر است. این نکته قابل‌تأمل است که آیا واقعاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم پیرمردها در بارندگی‌ها چشمانشان جایی را ببیند و در بارندگی‌ها هم به شهروندان خدمت‌رسانی کنند؟

در اینجا باید پرسید در دوران مدیریت پورسیدآقایی چند دستگاه خودرو عمومی برقی یا هیبریدی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شده؟ و پاسخ این است که نه‌تنها اقدامی در این راستا انجام نشده، بلکه همین شنبه پیش به دلیل سو مدیریت‌های این معاون همیشه طلبکار و لجوج آقای شهردار، حرکت 2 خط از مجموع 7 خط مترو تهران برای نزدیک به یک ساعت مختل شد.

 

اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نیاز به بازنگری دارد

بروز آلودگی‌های زودهنگام هوا در اواسط پاییز موجب شد میلانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در جلسه این شورا خواستار بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوای تهران شود.

وی در مورد طرح کاهش آلودگی هوا گفت: مساله آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری در این باره مسئولیت دارند، اما مهم است که به‌صورت شفاف در مورد آلودگی هوا به مردم گزارش داده شود.

میلانی با بیان این‌که دو سال است که طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری مطرح شده تصریح کرد: در این طرح در مدت چهار سال پیش بینی شده که با صرف ۳۵ هزار میلیارد تومان حدود ۳۰ واحد شاخص کیفیت هوا بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت شدید مالی و فرسودگی هشداردهنده ناوگان حمل‌ونقل عمومی لازم است طرح کاهش آلودگی هوا به‌فوریت بازنگری شود، گفت: با توجه به اولویت کنترل آلودگی هوا از شهرداری می‌خواهیم ضمن بازنگری ابعاد مختلف طرح، گزارشی شفاف تا پایان آذرماه ۹۸ به شورا ارائه دهد.

 

مخالفت شورای شهر با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز پیش از این نسبت به اجرای طرح جدید ترافیکی در شهر تهران هشدار داده و اعلام کرده بود: این طرح از ابتدا ایراد داشت و ما نیز با آن مخالف بودیم که پس از اجرای آن آمارها نیز نشان داد طرح اثری آن‌طور که اعلام کرده بودند نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران از ابتدای تابستان آمارهایی تبلیغاتی در مورد کاهش آلودگی هوا به دلیل اجرای این طرح اعلام کرد که غلوآمیز بود و درست قطعاً نبوده است.

علیخانی در این گفت‌وگو افزایش آلودگی‌ها را پیش‌بینی کرده و اظهار کرده بود: در پاییز و زمستان تأثیر قطعی این طرح نمایان می‌شود و اکنون با وضعیت آلودگی هوا همه آمارهای شهرداری در این زمینه زیر سؤال رفته است.

 منبع: روزنامه امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا