توصیه‌های سخنگوی سازمان آتش نشانی

اخبار بازار – سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به همین خاطر، نکاتی را در مورد نصب وسایل گرمایشی به این شرح ارائه کرده است.
با آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا شهروندان سعی می‌کنند به هر طریقی منزل و محل کار خود را گرم کنند که البته کمی بی احتیاطی در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی و به ویژه وسایل گازسوز می‌تواند خطر و حوادث بزرگی را رقم بزند.
یکی از خطر‌هایی که بی دقتی در این کار می‌تواند داشته باشد، نشت گاز، خطر انفجار و آتش سوزی است و استفاده از وسایل نامناسب و فرسوده این خطر را افزایش می‌دهد.
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه اگر قصد خرید وسیله گرمایشی و گازسوز جدیدی دارید، حتماً از انواع استاندارد تهیه کنید، می‌گوید: خیلی به تبلیغات توجه نکنید و تحقیقات لازم را انجام دهد و آن‌هایی را که کیفیت بهتری دارد، انتخاب کنید.
وی با اشاره به اینکه برای نصب وسایل جدید بهتر است از نمایندگی مجاز بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد، می‌افزاید: اگر قصد استفاده از وسایل سال‌های گذشته را دارید، قبل از نصب آن‌ها را از نظر ظاهری و سلامت کامل دستگاه بررسی کنید و هر قسمتی که به تعویض یا مرمت نیاز دارد، انجام دهید و حتما از قطعات باکیفیت استفاده کنید. در این خصوص شیشه بخاری‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ اگر آن‌ها شکسته یا ترک برداشته است، تعویض کنید.
آقای ملکی با تاکید بر اینکه حوادث گازگرفتگی از آن دست حوادثی است که تنها با کمی دقت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و برعکس، کمی بی احتیاطی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، تصریح می‌کند: از بست‌های مناسب استفاده کنید؛ بست مخصوص گاز، فلزی و پهن است و کارایی لازم را دارد. از بستن سیم یا مفتول به جای بست خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث بریده و زخمی شدن شیلنگ و انتشار گاز در محیط شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان باید از شیلنگ مخصوص گاز استفاده کنند، می‌گوید: شیلنگ مخصوص گاز، دو یا چند لایه است و فرمول ساخت آن به گونه‌ای است که مقاومت لازم را در برابر عبور جریان گاز در مدت زمان طولانی دارد. اما شیلنگ‌های متفرقه مثل شیلنگ آب این مقاومت را ندارد و پس از مدتی دچار خوردگی و ساییدگی و باعث نشت گاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حداکثر طول شیلنگ گاز نباید بیش از ۱.۵ متر باشد و برای مواردی که متراژ بیشتری نیاز دارید، بهتر است به جای شیلنگ از لوله‌های مسی استفاده کنید، می‌گوید: بعد از نصب، برای اطمینان از عملکرد درست، تمام قطعات، بست‌ها و طول شیلنگ گاز را با محلول آب و کف کنترل کنید و از نبود نشت گاز اطمینان حاصل کنید. هرگز برای این کار از شعله کبریت یا فندک استفاده نکنید.
با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا و استفاده هموطنان از وسایل گرمایشی، احتمال حوادث ناشی از گاز گرفتگی بیشتر می‌شود، ملکی در این باره می‌گوید: اگر از وسایل شعله دار استفاده می‌کنید، هرگز تمام راه‌های ورودی هوا را نبندید و حتماً مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید. نیازی نیست که تمام در و پنجره‌ها را باز بگذارید، بخشی از پنجره یا زیر درب واحد کافی است. هر چه مسیر ورود هوا به وسیله گرمایشی نزدیک‌تر باشد، بهتر است.
وی با بیان اینکه شومینه از وسایلی است که بیشتر از سایر وسایل می‌تواند حادثه ساز شود، توضیح می‌دهد: این وسیله علاوه بر اینکه گرمای زیادی را به هدر می‌دهد، مقدار بیشتری گاز را نیز وارد منزل می‌کند. جنبه تزئیناتی این وسیله بیشتر از گرمایشی آن است.
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه اگر از بسته (پکیج) استفاده می‌کنید، بهتر است از انواع فن دار باشد که به وسیله آن، آلاینده‌ها را به خارج هدایت می‌کند، می‌افزاید: بسته و آبگرمکن دیواری مقدار زیادی اکسیژن مصرف می‌کند و درصورت تامین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می‌کند. پس بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل مثلاً در بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد، نصب شود. نقص در سیستم دودکش‌ها از مهم‌ترین عوامل تولید و انتشار این گاز کشنده است، پس توصیه‌های ایمنی مربوط به نصب اصولی آن‌ها را به کار ببندید.
ملکی اضافه می‌کند: قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار اطمینان حاصل کنید. به این منظور می‌توانید از سطح پشت بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش بفرستید و اگر تا انتها پایین آمد نشان دهنده باز بودن مسیر است.
به گفته او، دودکش‌های داخل دیوار از جنس سیمانی است و باید تا انتها بالا رفته باشد و از سطح بام نیز ۸۰ سانتی متر بالاتر آمده باشد و حدود ۱ متر نیز از دیوار جانبی فاصله داشته باشد و در انتها کلاهک H نصب شود. وجود این کلاهک علاوه بر اینکه مانع ورود باد و توفان و شاخ و برگ درختان به داخل دودکش می‌شود، به خروج بهتر آلاینده‌ها نیز کمک می‌کند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه از مکش مناسب دودکش‌ها اطمینان حاصل کنید، تصریح می‌کند: به همین منظور می‌توانید تکه‌ای کاغذ روشن کنید و آن را مقابل ورودی دودکش روی دیوار قرار دهید. اگر دودکش بخاری صحیح کار کند، باید شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود. بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش‌ها این است که بدنه آن‌ها همواره باید داغ باشد.
آقای ملکی ادامه می‌دهد: سرد بودن دودکش بخاری، زمانی که روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله بخاری از نشانه‌های تولید این گاز خطرناک است که باید بررسی شود. هرگز از دودکش‌های شکسته یا دودکش‌های نامناسب مثل لوله پولیکا یا قوطی‌های فلزی به جای دودکش سیمانی داخل دیوار استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا