نگاه اقتصادی و سودآورانه به ساخت و ساز، خسارت‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد

اخبار بازار – زهرا صدراعظم نوری در نشست تخصصی «بهسازی لرزه ای نسبی ساختمان های متداول شهر تهران» با بیان اینکه بحث ایمنی در تهران جدی است و باید به این مسئله بیش از پیش پرداخته شود، گفت: لازم است راهکارهایی اتخاذ شود تا سطح مخاطرات را کاهش داده و ضریب ریسک را پایین بیاوریم.با بررسی های انجام شده در تعدادی از پارسل ها و ۲ میلیون پلاک احصا شده تهران، حدود ۲۲ هزار واحد ناایمن شناسایی شده که در بین آنها واحدهای دولتی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، درمانی و تجاری وجود دارد و طبیعی است که در این صورت خسارت ها بسیار زیاد خواهد بود.
وی افزود: وقتی نگاه اقتصادی به ساخت و ساز وجود دارد و به دنبال ارزشی بیشتر از ارزش واقعی زمین هستیم خسارات بیشتری را از زلزله خواهیم دید. بارگذاری انبوه در نقاط کم برخوردار و عدم استانداردهای لازم خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: حتی در منطقه ۲۲ که بارگذاری ها بر اساس طرح تفصیلی و استاندارها انجام شده، به دلیل نگاه اقتصادی و سود آورانه و عدم نظارت، شاهد مشکلات و حادثه های بسیاری هستیم. امیدواریم با ساز و کارهایی که مجلس شورای شهر، دولت و شهرداری در نظر می گیرند بر این چالش‌ها فائق شویم.
وی ادامه داد: تهران با ۱۰ چالش اصلی و ۸۰ چالش فرعی مواجه است که در چالش محیط زیستی و طبیعی بحث زلزله بسیار جدی است. این شهر با ۷ گسل مطرح که سه گسل آن بسیار جدی و اساسی است نیاز به اتخاذ تمهیدات مناسب دارد. به دلیل اینکه بسیاری از بارگذاری‌ها بر روی گسل ها صورت گرفته، اتفاقات و مخاطرات گسترده و زیانباری را شاهد خواهیم بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در شورای شهر تهران و در برنامه پنج ساله سوم، بحث «تاب آوری» شهر تهران را مطرح و بودجه ای را برای آن اختصاص دادیم تا بتوانیم بهبود شرایط و کاهش مشکلات را شاهد باشیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا