نمایندگان مجلس به دغدغه های شورا درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده توجه کنند
اخبار بازار – علی اعطا در هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سیزدهم مهر ماه روز نیروی انتظامی بود و هماکنون در هفته نیروی انتظامی هستیم، اظهار کرد: نهاد پلیس و نهاد شهرداری تقریباً در تاریخ کشور در یک مقطع زمانی پدید آمدند و صرفنظر از آنچه طی صد سال اخیر روی داده است دو نهاد نظمیه و بلدیه از گذشته تا به امروز از لحاظ همکاری و هماهنگی از یک میزان همکاری قابل قبول و مطلوب برخوردار بودهاند.
وی با بیان اینکه این دو نهاد ضمن حفظ استقلال طرفین به لحاظ جایگاه حقوقی دارای سطح درک متقابل به لحاظ جایگاه و همکاری قابل توجه و شایستهای هستند، عنوان کرد: به همین مناسبت شایسته است به نمایندگی از مجموعه شورا، هفته نیروی انتظامی را خدمت همکارانم در ناجا، مجموعه نیروی انتظامی و فاتب و همچنین سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ تبریک عرض کنم.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هماکنون در مجلس مطرح است تصریح کرد: این لایحه از چند زاویه برای مدیریت شهری واجد اهمیت است. لایحه مالیات بر ارزش افزوده بعد از سالها به مرحلهای رسیده که بالاخره در آستانه تعیین تکلیف قرار گرفته تا جایگاه مدیریت شهری مشخص شود.
اعطا با اشاره به اینکه عدم تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده باعث میشود که مدیریت شهری و شوراها در آستانه یک خطر بالقوه قرار گیرند، گفت: به نمایندگی از شورای شهر تهران از نمایندگان مجلس درخواست میکنم در آستانه تصمیمگیری درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده به دغدغههای شوراها و پیگیریهایی که از سوی شورای عالی استانها صورت گرفته است، توجه کنند.
وی ادامه داد: مجلس تا این لحظه نپذیرفته که موضوع عوارض از مالیات تفکیک شود و این باعث میشود عوارضی که شهرداریها نیازمند وصول آن هستند منتفی شود، این در حالی است که این موضوع قبلاً در متن قانون پذیرفته شده و در حال حاضر حذف شده است. بند 10 ماده 9 به کمیسیون بازگشته تا بررسیهای بیشتری صورت گیرد و این اصلاح انجام شود تا شوراها و شهرداریها با مشکل مواجه نشوند.
اعطا با بیان اینکه سهم شهرداریها در گذشته از این میزان 4 درصد بوده است عنوان کرد: هماکنون سهم شهرداریها در آستانه تبدیل شدن به 3 درصد است این در حالی است که شهرداریها به عنوان منبع پایدار روی این سقف حساب باز می کنند و این باعث عدم تعادل بین منابع و مصارف در حوزه مالی مدیریت شهری میشود.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ماده 53 لایحه مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: این امکان وجود دارد که حق وضع عوارض از شوراها گرفته شود و در اختیار وزارت کشور قرار گیرد که در این حالت کارکرد شوراها با مشکل مواجه خواهد شد و یکی از مهمترین جایگاههای پیشبینی شده برای شوراها از حَیِّض انتفاع ساقط میشود.
اعطا با اشاره به شاخصهای برنامه پنج ساله سوم توضیح داد: در اجرای ماده94 برنامه 5 ساله سوم شهرداری به زودی ماده واحدهای با موضوع شاخصهای برنامه پنج ساله سوم در صحن مطرح میشود تا در 6 حوزه مأموریت شهرداری، کنترل و نظارت بر اجرای برنامه امکانپذیر شود تا مشخص شود در هر ماه، فصل، نیمسال و سال چه اقداماتی انجام شده و نظارتها با معیار جدیتری مشخص شود.
گشایش هایی درباره وضعیت گود جنب برج میلاد حاصل شده است
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت گودهای پر خطر در تهران گفت: ما در مجموعه ضوابط عمرانی تعریفی برای گودهای پر خطر نداریم و در این زمینه برداشت های متفاوتی وجود دارد.
به گفته اعطا؛ در حدود دو سال پیش اعلام شد ۲۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد، برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی و برخی دیگر به دلیل مشکلات حقوقی رها شده بودند که عمدتا هم مربوط به شهرداری نبود و برخی مربوط به بخش خصوصی بوده است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با پیگیریهای کمیته عمران شورای شهر تهران بررسیهای خود در این زمینه را آغاز کرده است، گفت: شهرداری گودهایی که در اولویت بوده پیگیری کرده و هشدار داده و برخی را هم مقام سازی کرده است. درباره گود مجاور برج میلاد در حدود دو سه ماه اخیر اخباری از سوی مهندسان مشاور مطرح شد که باید درباره گود برج میلاد تصمیم عاجل تری گرفت.
اعطا ادامه داد: شورای شهر بر اساس وظیفه نظارتی خود ورود پیدا کرد. شهرداری منطقه، معاونت عمران و پیمانکار مربوطه نشست هایی را برای رسیدن به توافقاتی آغاز کردند. اما مساله اساسی گود جنب برج میلاد حقوقی است. گشایش هایی در این زمینه حاصل شده است که اگر کار به جریان بیفتد، از این وضعیت کنونی خارج می شود.
سخنگوی شورای شهر در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری سارقان سردیس قیصر امین پور هم توضیح داد: هنوز گزارشی از این موضوع به ما داده نشده، ما هم در اخبار این موضوع را دیدیم و گزارشی به دست ما نرسیده است.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی اعطا سخنگوی شورای شهر در پاسخ به سؤالی درباره واکنشهای رئیس فعلی و سابق شورای شهر تهران درباره ضرورت ساخت برج میلاد و اتوبان دوطبقه صدر گفت: واقعیت این است که در رابطه با ساخت اتوبان دوطبقه صدر در شهرداری هیچ مطالعهای انجام نشده که چرا باید این اتوبان در دو طبقه ساخته شود، البته وقتی تصمیم به ساخت گرفتند مطالعات فنی انجام شد.
وی با بیان اینکه ما هیچ سابقهای مبنی بر توجیه ضرورت یا طرح مصوبی در میان سوابق پیدا نکردیم، عنوان کرد: در هیچ سند مصوب یا طرح جامع، تفصیلی و … مطالعهای که نشان دهد ضرورت احساس این بزرگراه وجود داشته پیدا نشده است.
اعطا در مورد ساخت برج میلاد نیز گفت: زمانی که برج میلاد ساخته میشد دو دهه بود که در هیچ کجای دنیا دیگر برج مخابراتی ساخته نمیشد.
وی تأکید کرد: آقای هاشمی هم عنوان کرد هزینهای که اینجا صرف شده میتوانست صرف اولویتهای دیگر شود.
اعطا همچنین درباره پرسشی با موضوع هزینههای هفته تهران گفت: اطلاع دقیقی از میزان هزینهها ندارم، اما احتمالاً این هزینهها مربوط به مرکز ارتباطات و در ردیف دیپلماسی شهری بوده است و احتمالاً با همکاری برخی معاونتها صرف شده است.
گزینهای جدی برای سازمان فرهنگی و هنری معرفی نشده است
علی اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از معاونان دوره مدیریت پیشین قرار است جایگزین اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شود، گفت: در مورد سازمان فرهنگی و هنری، شهرداری تصمیمگیر نهایی نیست؛ این سازمان، هیأت امنایی 11 نفره دارد که یک نفر از شهرداری و یک نفر از شورای شهر عضو آن هستند.
وی گفت: صحبت رفتن اوحدی از سازمان فرهنگی و هنری چند وقتی است مطرح شده اما درباره جایگزین احتمالی ایشان هیچ بحثی مطرح نبوده است.
علی اعطا در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص زمان بهرهبرداری از خانه اتحادیه توضیح داد: در این باره از سازمان زیباسازی کسب اطلاع شده و تعدادی از اعضای شورای شهر نیز از این مکان بازدید کردهاند. گزارشهای سازمان زیباسازی حاکی از این است که این خانه تقریباً قابل بهرهبرداری است اما به دلایلی بهرهبرداری آن به تعویق افتاده است که از جمله آنها میتوان به این موضوع اشاره کرد که کاربرد و نوع بهرهبرداری از خانه اتحادیه هنوز مشخص نیست و شهرداری در این باره به جمعبندی روشنی که مورد قبول شورای شهر باشد نرسیده است.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت شیوه مطلوب بهرهبرداری از خانه اتحادیه و اهمیت آن برای شورا و کمیسیون مربوطه توضیح داد: تصمیم بر این شد تا بررسیهای بیشتری در این باره صورت گیرد اگرچه ترجیح بر این بود که بهرهبرداری در هفته تهران انجام شود، اما احتمال میرفت که اگر بهرهبرداری صورت گیرد در مجموع در بازه زمانی کوتاه، نارضایتیهایی اتفاق بیفتد به همین دلیل بهرهبرداری برای مدت زمانی به تعویق افتاد.
جهت گیری کلی شهرداری انتشار عمومی حقوق مدیران شهری است
اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اعلام حقوق مدیران شهری در سامانه شفافیت و اعلام شهرداری مبنی بر توقف این موضوع توضیح داد: البته این گونه نبوده است که روابط عمومی شهرداری از اعلام حقوق مدیران جلوگیری به عمل آورده باشد. احتمالاً اشاره شما به مکاتبهای است که در ماه پیش از سوی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران انجام شده و خواسته شده با توجه به اهمیت موضوع و تبعات افکار عمومی و رسانهای موضوع با حساسیت ویژهتری مورد بررسی قرار گیرد.
سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: البته در شورا ترجیح ما این است که این کار انجام شود اما گویا در معاونت منابع انسانی در زمان آقای شیخ زیرساختها آنطور که باید و شاید فراهم نشده تا اطلاعات درست روی سامانه قرار گیرد و در مجموعه خروجیها، اطلاعات نادرستی روی سایت قرار گرفته است. البته جهتگیری کلی این است که این اطلاعات منتشر شود.
اعطا تأکید کرد: نفی نمیکنم که در شهرداری مقاومتهایی نسبت به این موضوع وجود دارد. اما صرفاً در برخی از سطوح این مقاومتها انجام میشود.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و بررسی موضوع گفت: به لحاظ ساختار مدیریت ایمنی و HSE اشکالاتی وجود دارد که آنها را احصاء کردهایم و در همین مورد خانم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران مکاتبهای را با دکتر حناچی در این رابطه انجام داده و خواستار بازنگری در ساختار HSE در راستای افزایش هماهنگی، تعامل و ارتباط مؤثر در تمام سطوح و تأمین ضمانت اجرایی شدند.
اعطا با اشاره به اینکه موضوع سقوط جرثقیل در بزرگراه بسیج و انتهای خیابان محلاتی که منجر به فوت دو نفر از همشهریانمان شد در دست بررسی است، عنوان کرد: مسئولیت این موضوع بر عهده شهرداری نبوده و در اختیار بهرهبردار قرار گرفته و پیمانکار و جرثقیل طرف قرارداد شهرداری نبودهاند بلکه طرف قرارداد بهرهبردار بودهاند به همین دلیل این موضوع دارای پیچیدگیهای حقوقی است که برای اظهارنظر باید بررسیهای بیشتری انجام شود.
در ادامه این نشست، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره برخی تخلفات احتمالی و انتقادها به عملکرد شورای معماری مناطق توضیح داد: موضوعی که در شورای شهر دنبال می کردیم این بود که شوراهای معماری مناطق دیگر نتوانند تراکم اضافه کنند. به این معنی که نمی توانند سطح اشغال و طبقات را اضافه کنند.
به گفته وی؛ در حال حاضر با حساسیتی که شورا نشان داد و جدیت معاونت شهرسازی و معماری در این مدت، این کنترل تا حد قابل قبولی انجام شد به طوری که معاونت شهرسازی به صورت سیستمی جلوی این کار را گرفته و نمی توانند در مناطق طبقات را اضافه کنند.
سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان اینکه مواردی را که تذکر دادیم و سپس بررسی مشخص شد عمدتا مربوط به قبل از این تصمیم بوده است، گفت: این تصمیم جدید هم نیاز به نظارت دارد تا ماندگار شود. در نهایت، شهرداری را موظف به ارایه لایحه ای کردیم که در آن حدود اختیارات شورای معماری مناطق را مشخص کند.
اعطا در پاسخ به پرسشی درباره کامل نبودن اطلاعات سامانه شفافیت و برخی تناقض ها توضیح داد: اگر مسیر شفافیت نبود نمی شد به برخی تناقض ها هم دست پیدا کرد. هدف شفافیت این است که نظارت عمومی محقق شود. البته باید بر روند شفاف سازی هم نظارت صورت بگیرد.
وی افزود: سامانه شفافیت ایراداتی دارد که ممکن است شورا به همه آنها واقف نباشد، بنابراین رسانه ها و تشکل ها باید روی آن بحث و بررسی داشته باشند. ما برخی از ایرادها را نفی نمی کنیم.
فخاری: ضرورت توجه بیشتر به مشارکتهای مدنی و فعالیتهای محلهای در حوزه کودکان
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران سخنران دیگر این نشست بود. وی به عنوان مسئول کمیته اجرایی «تهران، شهر کودک» گفت: تهران از جمله پایتختهایی است که در سال 89 – 88 به الگوی شهر دوستدار کودک پیوسته و در سال 94 از طریق مصوبه شورای شهر تهران برنامه اجرایی شهر دوستدار کودک توسط شهردار وقت ابلاغ شده است.
وی افزود: اعتبار مرحله اول برنامه اجرایی تا تابستان سال 97 بود که به پایان رسیده و ما در ابتدای مرحله دوم این طرح هستیم.
فخاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه، دو کمیته برای تهران، شهر دوستدار کودک طراحی شده است گفت: ابتدا کمیته اجرایی که باید یک عضو از اعضای کمیته فرهنگی در آن قرار داشته باشد و دیگری کمیته نظارت که شامل اعضای شورای شهر از کمیسیونهای مختلف هستند.
فخاری با بیان این مطلب که آنچه باید انجام میشد شامل محورهای مختلفی بود، گفت: به عنوان مثال زیرساختهای شهری، همکاریهای اجتماعی، مشارکتهای مدنی، تعاملها و … باید در این کمیتهها دیده و بررسی میشد.
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در این زمینه گفت: در دوره شورای سوم شاهد برگزاری یک جلسه، در شورای چهارم یک جلسه و در دو سالی که شورای پنجم مستقر شده این کمیته سه جلسه رسمی و ده جلسه هماندیشی و تدوین راهبردهای نظارتی با فعالان و متخصصان برگزار کرده است.
این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر میرسد اقدامات صورتگرفته در زمینه تهران، شهر کودک بیشتر ناظر بر زیرساختها بوده است. مناسبسازی محوطه بازی، تعمیر وسایل، کمخطر کردن آنها و … از جمله این اقدامات است. اما در محورهای تعامل اجتماعی، مشارکت مدنی و فعالیتهای محلی نیاز به کار بیشتری داریم.