پیام مدیراجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد

اخبار بازار – بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر در نخستین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال فرصتی را فراهم می‌آورد تا بیندیشیم که چگونه در شهرهایی که در آنها زندگی می‌کنیم، تغییری پدید آوریم. این زمانی است که به راه فائق آمدن بر چالش‌هایی بیندیشیم که هر روز برای بهبود زندگی همگان با آنها روبه‌رو می‌شویم. شهرها که مراکز نوآوری و خلاقیت به شمار می‌روند، بهترین مکان برای یافتن چنین راه‌حل‌هایی هستند و برنامه اسکان بشر ملل متحد که دستگاه متمرکز بر توسعه شهری پایدار وابسته به سازمان ملل متحد است، آمادگی دارد تا از آنها حمایت کامل کند.
یکی از مسایلی که در بسیاری از جوامع آشکارا وجود دارد و مدیریت آن دشوار است، انبوهی از پسماند که در خیابان جمع شده، آلودگی‌هایی که در رودخانه‌ها رها می‌شود، اماکن دفن لبریز از زباله و دود غلیظ ناشی از سوزاندن پسماندهاست. هر سال، خانه‌ها، کارخانه‌ها، صنایع، دفترها، بازارها و مغازه‌های ما هفت تا ده میلیارد تن پسماند تولید می‌کنند که هوا، خاک و آب را آلوده، حیات دریایی را نابود، تغییرات اقلیمی را تشدید و سلامت کُره ما و جمعیت آن را تهدید می‌کند.
امسال می‌خواهیم مشخص کنیم که مدیریت پایدار پسماند می‌تواند به شهرهایی شادتر، سبزتر و سالم‌تر کمک کند. موضوع امسال روز جهانی اسکان بشر که بزرگداشت آن در پانزدهم مهرماه برگزار می‌شود، چنین است: «فناوری‌های پیشرو؛ ابزاری نوآورانه برای تبدیل پسماند به ثروت».
با «بازاندیشی» درباره کل چرخه مدیریت پسماند، نه تنها می‌توانیم چالش مدیریت ناکارآمد پسماند را حل کنیم، بلکه خواهیم توانست اشتغال ایجاد کنیم، رشد اقتصادی را افزایش دهیم، زیست‌بوم و تندرستی عمومی را بهبود بخشیم و با تغییرات اقلیمی مبارزه کنیم.
بزرگترین پیامد، از تغییر شیوه تولید پسماند و کاهش آن ناشی می‌شود. همه می‌توانیم پسماند خود را کاهش دهیم، از منابع خود استفاده مجدد کنیم و آنچه را واقعاً بدان نیاز نداریم، بازیافت کنیم. در اینجا می‌توانیم از فناوری‌های پیشرو بهره گیریم. تولیدکنندگان می‌توانند با اینترنت اشیا وسایل و تجهیزات را از نزدیک پایش کنند تا تنها در صورت لزوم تعمیر و جایگزین شوند. از جمله مواد جدید پلاستیک‌هایی هستند که هر گاه در محیط‌زیست رها شوند قابل تجزیه باشند و یا مواد بازیافتی که برای کاربردهای گوناگون جایگزی مواد خام شوند، می‌توان با چاپ سه‌بعدی کارآرایی تولید را افزایش داد و با استفاده از پلاستیک پسماند در فرآیند چاپ از مقدار پسماندها کاست.
افزون بر این، فناوری می‌تواند برای ارزیابی میزان پسماند تولید شده، جمع‌آوری شده و بازیافت شده توسط هر کس و هر چیز به یاری ما بیاید. تحلیل کلان داده‌ها می‌تواند ورودی‌ها و بینش‌های جدیدی را در اختیار ما بگذارد و به ما کمک کند تا بهتر جریان پسماند را درک کنیم. در زمینه بازیافت و بهیافت (یعنی افزایش ارزش پسماند) به راه‌حل‌های نوآورانه در هر گام از مسیر نیازمندیم، به ویژه برای استحصال ارزش از پسماند تولیدشده. برای نمونه، پساب، منبع ارزان و پایدار آب، انرژی، مواد مغذی و دیگر مواد بازیافتی است و می‌توان از آن برای آبیاری یا پرورش ماهی و تولید غذا بهره گرفت. می‌توان برای استفاده مجدد از آب در کشورهای کم‌آب از فناوری نانو کمک گرفت. می‌توان با طرح‌های تبدیل پسماند به انرژی که از پسماند غیرقابل بازیافت انرژی به دست می‌آورند یا پیش از فرایند بازیافت انجام می‌شوند، گرما، برق یا سوخت تولید کرد. در طرح‌های بیوگاز، سوخت‌های بازیافتی و استحصال گاز از اماکن دفن زباله، به شرط آن که به صورت پایدار انجام شوند، توانمندی شگرفی برای کاهش تأثیر گازهای گلخانه‌ای نهفته است.

برنامه اسکان بشر ملل محد و دستگاه‌های همکار برای بهبود مدیریت پسماند و افزایش کارآیی منابع در شهرهای جهان جنبشی را به راه‌ انداخته‌اند. در «جنبش شهرهای با مدیریت پسماند خردمندانه» مسئولین ملی و محلی را تشویق می‌کند تا خود را متعهد به انجام اقداماتی بر اساس 12 اصل مدیریت کارآمد پسماند نمایند (https://new. Unhabitat.org/waste-wise-cities-campaign). از جمله ارزیابی و اجرای دقیق گزینه‌های فنی و فراگیری از تجارب دیگر شهرها. تا کنون بیش از 80 شهر به این برنامه پیوسته‌اند، از جمله هفت شهرستان در کنیا، سه شهر در هند و سه شهرداری در لبنان. چشم‌انداز برنامه اسکان بشر ملل متحد «کیفیت بهتر زندگی برای همگان در جهانی رو به شهرنشینی» است. نیازمند آن هستیم تا پسماند خود را کاهش دهیم و از آنچه باز می‌ماند به طریقی نوآورانه استفاده کنیم و هر کس نقشی برای تحقق این مهم بر عهده دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا