بررسی «برنامه بازیابی اقدام نهایی پروژه مرکز نمایش های آیینی صبا»

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، در نشست فوق العاده ای که روز گذشته و با حضور علیرضا آقایی،مدیرعامل و جمعی از اعضای هئیت مدیره و معاونان و کارشناسان فنی شرکت توسعه برگزار شد، در خصوص بررسی برنامه بازیابی اقدام نهایی پروژه مرکز نمایشهای آیینی صبا تصمیمات نهایی اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در موعد مقرر از سوی طرف قرارداد تکمیل نشد،گفت: مشکلات حقوقی با طرف قرارداد همواره یکی از دلایل مهم تاخیر پیشبرد این پروژه بوده است که اقدامات حقوقی موثری در این خصوص طی دوره جدید مدیریت شهری انجام گرفته است.

وی همچنین به این موضوع که این پروژه یکی از تجربه های شهرداری تهران در مشارکت با بخش خصوصی است اشاره و تصریح کرد: با وجودی که در اینگونه مشارکت‌ها معمولا ردیف بودجه‌ای اختصاص داده نمی‌ شود اما از سال 93 در بودجه مصوب شهرداری برای تکمیل این پروژه ردیف اعتباری اختصاص داده شد و تاکنون ما تلاش کردیم تا از طریق اصلاحیه بودجه و جابه‌جایی ردیف‌ها که در همین «برنامه عملیاتی» هم آورده شده است برای تامین اعتبار این پروژه اقدام کنیم.
آقایی ضمن بیان اینکه روند اتمام پروژه صبا بطور امیدوارکننده ای روبه تکمیل است ، بر رعایت اصل شفافیت و صداقت نیز تاکید کرد و افزود: ارائه صادقانه عملکرد از سوی نهادهای مختلف بویژه شهرداری ، حق همه شهرواندان است و از این رو تلاش شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در دوره جدید مدیریت شهری بویژه در خصوص افتتاح مرکز نمایشهای آیینی صبا بر رعایت این اصول است.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال که بودجه و زمان مورد نیاز برای افتتاح پروژه چقدر است گفت: کارشناسان فنی ما در تلاش برای تخمین و پیش بینی بودجه و زمان مورد نیاز جهت افتاح پروژه هستند که طی هفته آینده و در قالب گزارشی مکتوب به شهردار تهران اعلام خواهد شد.
احمد استادباقر رئیس هیئت مدیره شرکت نیز با اظهار تأسف از وقفه‌ای که طی سالهای گذشته در روند پیشرفت این مرکز فرهنگی بوجود آمده گفت: باتوجه به اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی طراحی و ساخت مجموعه‌های عظیم فرهنگی را در سابقه حرفه ای خود دارد و مرکز نمایشهای آیینی صبا یکی از این مراکز فاخر و هنری است ضروری است که با تدوین و اجرای برنامه فوری اقدام، روند تکمیل پروژه را تسریع بخشیده و از استهلاک این تجهیزات و امکانات موجود جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه را ه اندازی مرکز نمایشهای آیینی صبا، اقدام ارزشمند مدیریت شهری تهران خواهد بود، افزود: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در تلاش است که با همکاری بیش از پیش از سوی نهادهای بالادستی مانند شهرداری تهران و شورای شهر بویژه دکتر پیروز حناچی روند تکمیل این مکرکز فرهنگی را به اتمام برساند.
رییس هئیت مدیره شرکت توسعه فصاهای فرهنگی از ضرورت تهیه نقدینگی گفت و افزود: نباید اجازه دهیم به دلیل عدم تامین منابع مالی؛ این پروژه نابود شود.
در پایان این نشست علاوه بر اینکه از طرف معاون فنی و اجرایی شرکت توسعه گزارش‌هایی پیرامون مطالعه بازیابی قرارداد این پروژه ارائه شد، مقرر گردید تدوین مراحل «برنامه اقدام نهایی» جهت ارائه به شهردار تهران طی هفته‌ آینده آماده گردد.
گفتنی است تعزیه، پرده خوانی، شبیه خوانی و… از جمله اموری هستند که با ساخته شدن مرکز نمایش های آیینی صبا می‌توانند به شکل جدی‌تر دنبال شوند تا نسل‌های آینده نیز با نمایش های آیینی ایران زمین پیوندی ناگسستنی برقرار کنند. این امر موجب شد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در کنار توجه به ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و خصوصا نمایش های آئینی و گسترش فضاهای مرتبط این هنر اهتمام ورزیده و درصدد ایجاد مرکزی حرفه‌ای و مدرن، با امکانات تخصصی برآید.
لازم به ذکراست این تالار به طور کامل در زیر زمین قرار دارد و جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کنند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را در حین تمرین، گریم و یا ورود به صحنه ببیند
در مجموعه نمایش صبا ۶ سالن نمایش با ظرفیت 800 نفر طراحی شده است که شامل پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز، دو بلک باکس نمایش که هر کدام با ظرفیت 70 نفر و … می باشد.
سالن اصلی با ظرفیت 500 نفر که از ویژگی های این سالن می توان به متحرک بودن صحنه، ماشینری و جایگاه تماشاچیان اشاره کرد. این سالن نخستین سالن نمایش در خاورمیانه است که دارای اکوستیک داینامیک است.
تالار انتظار در این مرکز با جداری شیشه ای و تمام ‌شفاف از فضای سبز بیرون جدا ‌شده و در درون آن بسیاری از فعالیت‌ های آماده‌سازی هر روزه اجرا، از قبیل چهره‌آرایی، تمرین روزانه و مشورت گروه بازیگران با کارگردان، هدایت ‌نور و صدا در اتاقکهای نیم‌ بسته شیشه‌ای در منظر تماشاگران حاضر در تالار انتظار انجام می شود. فواصل اتاق کارگردان، اتاق چهره‌آرایی، اتاق نور و صدا تا محل اصلی اجرا به ‌گونه‌ای طراحی شده که بازیگران و همکاران اجرا، مدام در تردد میان تماشاگران خواهند بود. بنابراین مفهوم حرکت، اولین نکته‌ای است که از تماشای فضا به ذهن ناظر متبادر می شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا