استفاده از رویکرد تسهیل گری برای کاهش آسیب های اجتماعی در محلات حاشیه نشین

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، آئین افتتاحیه کارگاه آموزشی سه روزه تسهیل گری ویژه 14 دفتر توسعه محله ای موضوع تفاهم نامه سه جانبه فی مابین سازمان امور اجتماعی کشور، استانداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی، معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، مشاور ملی وزارت کشور در امور توانمندسازی بافت های حاشیه ای با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی، مدیر دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، مدیران دفاتر و جمعی از مسئولان مربوطه در مرکز جامع علمی کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی شهرداری تهران برگزار شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این مراسم با اشاره به این که بیش از 10 سال از شکل گیری رویکرد تسهیل گری در نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران می گذرد، ابراز خرسندی کرد که رویکرد تسهیل گری در مقیاس ملی نیز به رسمیت شناخته شده و با همکاری وزارت کشور در سایر استان های کشور اجرایی می شود.

علی اکبری یادآور شد: مفهوم، چارچوب، فرآیند و ابعاد مختلف تسهیل گری محدود به یک مسئله خاص و یا یک دستگاه یا سازمان مشخص نیست و کلیه دستگاه های اجرایی متناسب با اهداف و مأموریت هایی که دارند می توانند برای حل مسائل و مشکلات، از این رویکرد بهره بگیرند.

وی با اشاره به این که حدود 2 سال پیش این سؤال در وزارت کشور شکل گرفت که کارآمدترین راهکار برای حل مسائل و مشکلات در سکونت گاه های غیر رسمی در شهرهای مختلف کشور چیست، تصریح کرد: پس از بررسی موضوعات و تجارب مختلف، این نتیجه حاصل شد که استقرار در محله ها، برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با ساکنان محله، توجه به ظرفیت ها، ویژگی ها و نیازهای اجتماعات محلی مبتنی بر هم افزایی توان تمامی کنشگران، دخیلان و دست اندرکاران بهترین راهکار خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که آنچه مفهوم آموزش را در حوزه تسهیل گری می سازد، ارتباط متقابل، گفتگو و انتقال دانش و تجربیاتی است که از هر دو طرف شکل می گیرد، بر ضرورت ارتباط میان گروه های مختلف در فرآیند تسهیل گری تأکید کرد.

علی اکبری برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیل گری را مثبت ارزیابی نمود و ابراز امیدواری کرد که فرآیند انتقال تجربیات و گفتگوها در حوزه تسهیل گری به روندی مستمر و دائمی تبدیل شود تا بتوان آنچه در عمل به دست می آید را به اشتراک گذاشت.

محمدرضا محبوبی، معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان اجتماعی کشور نیز در این مراسم ضمن تأکید بر اهمیت توجه به ابعاد اجتماعی در موضوع مداخله در بازآفرینی و نوسازی سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده، عنوان کرد: دکتر حاجی علی اکبری از مبتکران این ایده در تهران بودند و در این زمینه تجربیات زیادی دارند؛ در حال حاضر هم در مجموعه مدیریت شهری این مسئولیت را بر عهده دارند و این برنامه اکنون با همکاری استانداری تهران در حال انجام است.

معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان اجتماعی کشور، حمایت مجموعه وزارت کشور و استانداری از دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی را امری ضروری عنوان کرد.

محبوبی تصریح کرد: امیدوار هستم تجربه ای که در حوزه تسهیل گری در پایتخت شکل گرفته، در طی سال های آتی مدون شده و بتواند به الگو تبدیل شود و از اقدام مشترک شکل گرفته میان استانداری تهران، سازمان امور اجتماعی کشور و استقرار دفاتر توسعه محله ای در مجموعه مدیریت شهری، بتوانیم چالش ها و مشکلات را در این حوزه احصاء کنیم تا چنانچه خواستیم این پیوند در کل کشور اتفاق بیفتد، مبتنی بر تجارب به دست آمده باشد.

معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور متذکر شد: امروز مداخله در بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری بدون التزام به الزامات فرهنگی و اجتماعی نمی تواند موفق باشد، لذا فلسفه کلی و برنامه فعالیت دفاتر بر مبنای ورود به محله، شناخت محله، شناخت عناصر فعال در محله، ظرفیت های محله، دارایی ها، امکانات، توانمندی ها، استفاده از مجموعه توانمندی ها و ایفای نقش تسهیل گر و یا مطالبه گر از جانب ساکنان در قبال نهادهایی که به نوعی در سطح شهر مسئولیت دارند، طراحی شده است.

وی افزود: در حال حاضر این برنامه در 22 استان کشور در حال اجراست و قریب به 200 محله تحت پوشش این برنامه قرار گرفته است.

محبوبی خاطرنشان کرد: اصلی ترین ضعفی که در محلات حاشیه نشین وجود دارد، نبود حس تعلق خاطر به محله، فقدان روح مشارکت و مسئولیت پذیری ساکنان در قبال مسائل و مشکلات محله است.

معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به حل موضوعات و مسائل اجتماعی، از مدیران دفاتر خواست تا با نگاه کارمندی و در چارچوب اداری به حوزه تسهیل گری وارد نشوند و بسته به اقتضاعات و شرایط موجود در محلات انعطاف پذیر باشند.

توجه جدی به دستور العمل ها و پروتکل های آموزشی از سوی شرکت مشاور در این کارگاه آموزشی سه روزه از دیگر مواردی بود که از سوی معاون آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور مورد تأکید قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا