همکاری شهرداری با سازمان ثبت اسناد راهی برای جلوگیری از دست‌اندازی به بیت‌المال

اخبار بازار – محمدنادر محمدزاده، درباره جزییات تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور، اظهار کرد: شهرداری تهران مجموعه بزرگی با پهنه وسیع و تعداد زیادی از دارایی‌ها و املاکی است که در سطح شهر پراکنده هستند و از آنها بهره‌برداری‌های مختلفی می‌شود.

او با بیان اینکه دارایی‌های کنونی شهرداری طی زمانی نسبتا طولانی در اختیار و مالکیت این نهاد قرار گرفته است، گفت: شهرداری به دلیل ساختارهایی که در گذشته داشته با فقدان سیستم های مکانیزه برای ثبت کامل و دقیق این اموال و دارایی‌ها در دفاتر مربوط به شهرداری مواجه بوده است.

به گفته رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران؛ چند سالی است که شهرداری در حال تثبیت دارایی‌های خود است و از آن طرف هم بر اساس قوانینی که برای ثبت تکلیف شده مانند قانون «حدنگار» مکلف است که کل املاک و دارایی هایی که مردم، نهادهای عمومی و دولتی در قانون حدنگار دارند را در سیستم جامع خود قرار دهد.

محمدزاده همکاری میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را دارای اهمیت زیادی دانست که دو کمک بزرگ به هر دو نهاد می‌کند؛ نخستین کمک این است که در این تفاهم نامه بندهایی پیش‌بینی شده که شهرداری می‌تواند سریع‌تر دارایی‌های خود را شناسایی و مواردی که مغفول مانده یا به اندازه کافی قوانین ثبتی برآنها حاکم نشده را به شکل قانونی و نظام مند کند.

او درباره دومین مزیت این تفاهم‌نامه توضیح داد: این کار کمک می‌کند تا جاهایی که مالکیت و دارایی شهرداری بر آنها مشخص است اما عملیات اجرایی آن رخ نداده به صورت موقت در لایه های سامانه ثبت قرار گیرد و اگر شخصی به هر دلیلی قصد تعرض به این دارایی ها را داشته باشد، از آن جلوگیری خواهد شد.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران معتقد است این تفاهم‌نامه دو کمک بزرگ برای تسهیل کارهای شهروندان هم می‌کند. به گفته او؛ یکی از مراجع استعلام در همه حوزه‌های ملکی، اداره ثبت و در بسیاری موارد شهرداری است. با این تفاهم‌نامه لینک‌هایی بین سامانه ثبت و شهرداری برقرار می‌شود و زمان بندی‌هایی برای پاسخگویی به سوال های ثبتی از شهرداری و شهرداری از ثبت قرار گرفته که مردم بتوانند خواسته هایشان را مطرح کنند. 99 درصد اقداماتی که در ثبت انجام می شود خواسته های مجاز و قانونی است و چرخه رفت و آمد بین شهرداری و ثبت برای کسانی که کارهای قانونی می‌کنند به حداقل می‌رسد.

محمدزاده درباره دومین کمک تفاهم نامه شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: معمولا صدور پروانه برای صاحبان واحدهای ساختمانی چالش‌های زیادی مواجه می‌کند؛ اما با این تفاهم‌نامه صدور پایان کار و دریافت صورت مجلس تفکیکی تسهیل می‌شود.

او تاکید کرد: بخشی از ماهیت این تفاهم‌نامه در راستای حفظ بیت المال، جلوگیری از دست اندازی و تثبیت و شناسایی اموال عمومی است و بخش دیگر آن تسهیل کارهای مردم از جهت الکترونیکی شدن خدمات و کاهش زمان و هزینه شهروندان است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران؛ در پاسخ به این پرسش که این تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی دارد یا خیر، گفت: ضمانت اجرایی وجود دارد و هر دو طرف متعهد به اجرای مفاد تفاهم‌نامه هستیم. از طرف دیگر این تفاهم‌نامه هیچ بار مالی برای هر دو طرف ندارد و گامی رو جلو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا