نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار شد

اخبار بازار – به گزارش اخبار بازار به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست هماهنگی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایندگانی از نهادهای فعال در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین و خانواده ۵ شهید مدافع حرم عصر سه‌شنبه دوم مهرماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

سعید اوحدی در ابتدای این نشست گفت: تقارن ایام محرم با هفته دفاع مقدس را باید قدر بدانیم. چرا که خون همه آزادمردان در ادامه خون امام حسین(ع) است.
وی افزود: آیین اربعین امام حسین(ع) ظاهر پر شکوهی دارد که خیل عظیم عاشقان و دلسوختگان آن حضرت آن را به وجود می‌آورند اما باطنی دارد که بسیار مهم‌تر است. اربعین بسیاری از مسائل و اختلافات منطقه را حل کرده است. قرارگاه فرهنگی، هنری و مردمی اربعین هم بر همین اساس بنا شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری تاکید کرد: در این میدان پرشکوه هرکسی به یک شکل فعالیت می‌کند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز بر اساس رسالت فرهنگی که دارد با نگاه به فرهنگ، هنر و معنویت؛ برنامه‌های فرهنگی را برای این روز عظیم تدارک دیده است.

اوحدی اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار از قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین رونمایی کردیم و خوشبختانه به توفیقاتی رسیدیم. با همکاری نهادهای فعال در قرارگاه، در سه مرز نمایشگاه‌ها و ورکشاپ‌های هنری برگزار شد. سوگواره شعر در موکب‌ها برگزار شد. تعزیه‌خوانان نوجوان ما به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 14 به اجرای برنامه پرداختند، سینماهای سیار در مرز فعال شدند و برنامه‌هایی برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال ویژه زائران قرار گرفت. امسال با باز شدن مرز خسروی باید بتوانیم فعالیت‌های خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: حرکت سید الشهدا(ع) یک حرکت عظیم بود که به واسطه حضور قهرمان‌هایی از تمام سنین از علی اصغر شیرخواره تا علی‌اکبر جوان و حبیب‌ابن مظاهر ۷۵ ساله را شامل می‌شود و زائران آن حضرت نیز از تمامی سنین عازم این سفر معنوی می‌شوند. به همین دلیل باید برنامه‌های ویژه‌ای را متناسب با این خیل عظیم برنامه‌ریزی کنیم. به ویژه برای کودکان که شاید در این مسیر کمتر به نیازهای آنان توجه شده باشد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان سخنان خود از برگزاری هشتمین همایش «جاماندگان اربعین حسینی» خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ ارگان در برگزاری همایش جاماندگان فعالیت دارند که از جمله آن می‌توان به شهرداری‌ تهران، نیروی انتظامی، اورژانس، هیات رزمندگان، آتش‌نشانی، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و سپاه تهران اشاره کرد. سال گذشته در حدود ۲ میلیون نفر در مراسم پیاده‌روی جاماندگان حسینی مشارکت داشتند که امسال پیش بینی می‌شود جمعیت بیش از این میزان باشد.
سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود. وی درباره چرایی شکل‌گیری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین گفت: اساس بنای این قرارگاه تجمیع فعالیت‌های مراکز و ارگان‌هایی بود که می‌توانستند در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین، کار فرهنگی انجام دهند. سال گذشته این رویداد فرهنگی در سه مرز خروجی ایران برگزار شد و امیدواریم امسال هرچه با شکوه‌تر اجرا شود.

وی افزود: امسال نیز این قرارگاه با دبیری ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و ۵ کمیته شامل کمیته فرهنگی، مطالعات و محتوایی به ریاست مهدی قاسمی، کمیته هنری به ریاست علیرضا زند وکیلی، کمیته اطلاع‌رسانی به ریاست مهدی محمدی و کمیته پشتیبانی به ریاست آقای گودرزی تشکیل شد. جلسات داخلی با روسای کمیته‌ها برگزار شده است. نهادهای فرهنگی همکار در این رویداد ممکن است که هر کدام کار مستقلی انجام دهند. فعالیت‌های موثری در حوزه رسیدگی و اسکان زائران صورت می‌پذیرد که در جای خود حرکت ارزشمندی است اما خلاء فعالیت فرهنگی در این مسیر به شدت احساس می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: دبیرخانه قرارگاه در فرهنگ‌سرای سرو واقع شده است. فراخوانی از سوی این فرهنگ‌سرا و از سوی قرارگاه منتشر خواهد شد که به نوعی دعوت از هنرمندان برای انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی در طول مسیر است و هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند در این فراخوان نام‌نویسی کنند تا بتوانیم از خود مردم برای خدمت به زائران بهره ببریم.
فاطمیان‌پور در ادامه درباره همایش جاماندگان گفت: هشتمین سالی است که این همایش برگزار می‌شود. این همایش یک کار مردمی و دلی است که بخش‌ها و ارگان‌های مختلف شهری به آن کمک می‌کنند. بخش‌های تدابیر امنیتی را سپاه و بسیج برگزار می‌کند و مباحث فرهنگی، هنری و هماهنگی با مجموعه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

وی افزود: در ابتدا ابهامی بود که نکند این آیین در برابر پیاده روی اربعین عراق قرار بگیرد. همان سال‌های نخستین من استفتائی از مقام معظم رهبری گرفتیم و ایشان به برگزاری این برنامه تاکید داشتند. عنوان «جاماندگان» هم تا حدودی از این همایش رفع ابهام می‌کند. این عنوان نشان می‌دهد که اصل راه‌پیمایی اربعین سید الشهدا در عراق است و هر کسی که نتوانسته در این اصل حضور پیدا کند بر اساس همان روایت معروفی که زیارت حضرت عبدالعظیم همان زیارت سیدالشهداست، می‌تواند این مسیر را بیاید.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در شیوه نامه برگزاری این همایش، ۱۸ ارگان و بخش‌های مختلف از جمله سپاه تهران، نیروی انتظامی تهران بزرگ، شهرداری مناطق ۷، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶، سازمان زیباسازی، سازمان صدا و سیما، سازمان امور مساجد جنوب شهر تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش و پرورش، سازمان آتش‌نشانی، سازمان اورژانس، سازمان مدیریت پسماند، شرکت مترو، سازمان اتوبوسرانی، سازمان فرهنگی هنری و سپاه رزمندگان اسلام مسئولیت دارند.

برگزاری نشست‌‌های مشترک کمیته‌های متناظر نهادهای فعال در این همایش، برنامه آینده نشست‌های هماهنگی قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین است.
در پایان این مراسم با حضور خانواده شهیدان مدافع حرم حمیدرضا اسداللهی، امیر سیاوشی، سردار سید حمید تقوی، مرتضی عبدالهی و شهید سجاد زبرجدی از کتاب عمود آخر نوشته محدثه سادات بنی‌یان خاطرات چهل شهید مدافع حرم در پیاده‌روی اربعین و پوستر فراخوان جذب هنرمندان برای برپایی ورکشاپ‌های هنری رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا