تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با سازمان ثبت اسناد

اخبار بازار – محمدنادر محمدزاده درباره جزییات تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور، اظهار کرد: شهرداری تهران مجموعه بزرگی با پهنه وسیع و تعداد زیادی از دارایی‌ها و املاکی است که در سطح شهر پراکنده هستند و از آنها بهره‌برداری‌های مختلفی می‌شود.
او با بیان اینکه دارایی‌های کنونی شهرداری طی زمانی نسبتا طولانی در اختیار و مالکیت این نهاد قرار گرفته است، گفت: شهرداری به دلیل ساختارهایی که در گذشته داشته با فقدان سیستم های مکانیزه برای ثبت کامل و دقیق این اموال و دارایی‌ها در دفاتر مربوط به شهرداری مواجه بوده است.
به گفته رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران؛ چند سالی است که شهرداری در حال تثبیت دارایی‌های خود است و از آن طرف هم بر اساس قوانینی که برای ثبت تکلیف شده مانند قانون «حدنگار» مکلف است که کل املاک و دارایی هایی را که مردم، نهادهای عمومی و دولتی در قانون حدنگار دارند در سیستم جامع خود قرار دهد.
اقای محمدزاده همکاری میان شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را دارای اهمیت زیادی دانست که دو کمک بزرگ به هر دو نهاد می‌کند؛ نخستین کمک این است که در این تفاهم نامه بندهایی پیش‌بینی شده که شهرداری می‌تواند سریع‌تر دارایی‌های خود را شناسایی و مواردی که مغفول مانده یا به اندازه کافی قوانین ثبتی برآنها حاکم نشده را به شکل قانونی و نظام مند کند.
او درباره دومین مزیت این تفاهم‌نامه توضیح داد: این کار کمک می‌کند تا جاهایی که مالکیت و دارایی شهرداری بر آنها مشخص است اما عملیات اجرایی آن رخ نداده به صورت موقت در لایه های سامانه ثبت قرار گیرد و اگر شخصی به هر دلیلی قصد تعرض به این دارایی ها را داشته باشد، از آن جلوگیری خواهد شد.
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران معتقد است این تفاهم‌نامه دو کمک بزرگ برای تسهیل کارهای شهروندان هم می‌کند. به گفته او؛ یکی از مراجع استعلام در همه حوزه‌های ملکی، اداره ثبت و در بسیاری موارد شهرداری است. با این تفاهم‌نامه پیوندهایی بین سامانه ثبت و شهرداری برقرار می‌شود و زمان بندی‌هایی برای پاسخگویی به سوال های ثبتی از شهرداری و شهرداری از ثبت قرار گرفته که مردم بتوانند خواسته هایشان را مطرح کنند. 99 درصد اقداماتی که در ثبت انجام می شود خواسته های مجاز و قانونی است و چرخه رفت و آمد بین شهرداری و ثبت برای کسانی که کارهای قانونی می‌کنند به حداقل می‌رسد.
محمدزاده درباره دومین کمک تفاهم نامه شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: معمولا صدور پروانه برای صاحبان واحدهای ساختمانی چالش‌های زیادی مواجه می‌کند؛ اما با این تفاهم‌نامه صدور پایان کار و دریافت صورت مجلس تفکیکی تسهیل می‌شود.
او تاکید کرد: بخشی از ماهیت این تفاهم‌نامه در راستای حفظ بیت المال، جلوگیری از دست اندازی و تثبیت و شناسایی اموال عمومی است و بخش دیگر آن تسهیل کارهای مردم از جهت الکترونیکی شدن خدمات و کاهش زمان و هزینه شهروندان است.
رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران؛ در پاسخ به این پرسش که این تفاهم‌نامه ضمانت اجرایی دارد یا خیر، گفت: ضمانت اجرایی وجود دارد و هر دو طرف متعهد به اجرای مفاد تفاهم‌نامه هستیم. از طرف دیگر این تفاهم‌نامه هیچ بار مالی برای هر دو طرف ندارد و گامی رو جلو است.

پیروز حناچی شهردار تهران بعدازظهر امروز چهارشنبه به همراه محمد فرجود رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری، مصطفی کاظمی مدیرکل حوزه ریاست شهرداری تهران و محمدنادر محمدزاده رئیس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، مهمان ذبیح‌الله خداییان معاون رئیس قوه‌قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل این سازمان بودند تا آیین امضای همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران درخصوص اجرای کاداستر املاک و مستغلات شهرداری تهران برگزار شود.
شهردار تهران نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور رشادت‌ها و ایثار مردم است و به همین خاطر است که آن را گرامی می‌داریم.
او تأکید کرد امروز اقدام بسیار مهمی در سطح تهران صورت می‌گیرد؛ دو دستگاه با نقش زیربنایی اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. هدف از این اقدام در درجه اول این است که ما به‌عنوان یکی از بزرگترین ملاکان شهر و دستگاهی که خدمات گسترده به مردم می‌دهد، بتوانیم اطلاعات خود را به‌روز نگه‌داریم.
شهردار تهران افزود: ممکن است همه املاک دارای سند نباشند و این فقدان سند، تبعات جدی به‌دنبال دارد. با این توافق در درجه اول تمامی املاکی که در تصرف شهرداری تهران هستند، ثبت خواهند شد تا معاملات دیگری بر روی آن‌ها صورت نگیرد چرا که این مشکل، بسیار تبعات بزرگی داشت و دردسرساز بود؛ از جمله این‌که اسناد متعدد و ادعاهای زیادی در زمینه مسکن داریم که اصالتشان به راحتی قابل تایید نیست؛ به‌عنوان مثال یک نفر تلاش داشت تا ثابت کند که مالک فرودگاه مهرآباد است؛ با توسعه این سیستم، از این دست اتفاقات جلوگیری می‌شود.
آقای حناچی گفت: با این اقدام، اراضی مرتبط با ماده ۱۰۱ شهرداری تهران را نیز در سیستم ثبت می‌کنیم و میان دستگاه‌های مرجع در حوزه (شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد و املاک)، حداکثر انطباق وجود خواهد داشت. از طرف دیگر الکترونیکی شدن اسناد نیز به ارایه اطلاعات و خدمت‌رسانی به مردم نیز کمک شایانی می‌کند.
او ادامه داد: تردید ندارم که اجرای این توافقنامه مردم را بیشتر از سازمان‌های دخیل منتفع می‌کند. همچنین این تفاهم‌نامه می‌تواند به تسهیل و تسریع اجرای طرح‌ها و ستاره‌دار کردن املاک نیز منجر شود و سرویس و خدمات الکترونیکی استعلام‌ها و پرداخت نیز رضایت مردم را به دنبال دارد.
آقای حناچی گفت: شهرداری تهران به عنوان قدیمی‌ترین دستگاهی که سیستم اطلاعات جغرافیایی جی‌آی‌اس را اجرا کرده، با تبادل اطلاعات از سازمان ثبت می‌تواند خدمات بهتری را ارائه کند و این درمورد سازمان ثبت هم صادق خواهد بود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم از مواهب این همکاری بهره بیشتری ببرند. در ضمن امیدوارم باقی دستگاه‌ هه به تولیدکننده داده ها بر پایه جی‌آی‌اس نیز به این مسیر بپیوندند تا دسترسی به اطلاعات برای همه آسان‌تر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا