فقط چند روز تا بحران ترافیک مهر ماه فرصت باقیست

اخبار بازار؛ ابوالفضل شاکری – پورسیدآقایی 14 شهریور ماه سال 1396 با حکم نجفی شهردار اسبق تهران – و همان شخصیت معروف سیاسی که به جرم قتل پشت میلههای زندان قرار گرفت – وارد عرصه مدیریت شهری شد.
تا پیش از رسیدن به پست معاون شهردار تهران، پورسیدآقایی کارنامهای مردود وکولهباری از ضعف و شکست را به عنوان مدیر عامل شرکت راهآهن ایران همراه داشت؛ بهطوریکه در یک مورد زمانی که مدیریت شرکت راهآهن را بر عهده داشت، بیش از 47 نفر از فرزندان کشورمان جان خود را پای ضعف مدیریتی وی از دست دادند. او بعدها طی یک نمایش تلویزیونی از مقام مدیر عاملی شرکت راهآهن استعفا داد و با یک عذرخواهی ساده تلاش کرد فاجعه برخورد قطار محور سمنان–دامغان را از نظر خودش بایگانی کند.
هر چند برخی معتقدند اقدام پورسیدآقایی در استعفا و عذرخواهیاش (در 6 آذر 1395) نوعی بده و بستان سیاسی با آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی بود تا وی توسط نمایندگان مجلس بازخواست نشود.
پورسیدآقایی البته نتیجه خوشخدمتی به یک طیف خاص سیاسی را کمتر از یک سال بعد یعنی در تاریخ 14 شهریور 1396 نقدا با رسیدن به پست رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران دریافت کرد!
با وجود اینکه پرونده قضایی حادثه مذکور هنوز تعیین تکلیف نشده بود، شهردار اسبق تهران(نجفی) حکم جدید پورسیدآقایی را به او تقدیم کرد. نکته قابل توجه درباره پورسیدآقایی، تداوم مدیریت شائبهبرانگیز او پس از تغییر و تحولات گسترده در شهرداری تهران است.
پورسید آقایی سه شهردار و یک سرپرست را در شهرداری تهران دیده و البته هیچکدام از این افراد نتوانستند معاون توانمند و بهتری را برای پست مهم سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزینند!
سمیعالله حسینی مکارم(سرپرست سابق شهرداری تهران)، سید محمدعلی افشانی(شهردار سابق تهران) و پیروز حناچی(شهردار فعلی تهران) افرادی هستند که قادر نبودند انتخاب نجفی را برکنار کرده و گزینه بهتری را برای یکی از مهمترین سمتهای مدیریتی شهرداری تهران معرفی کنند.
البته شاید خیلیها جسارت و توان برکناری مدیر شکستخوردهای چون پورسیدآقایی را نداشته باشند، اما جمله کلیدی که اخیرا رییس قوهقضاییه مطرح کرده، میتواند نقطه شروعی برای پایان عمر سیاسی افرادی نظیر پورسیدآقایی باشد. رئیس قوهقضائیه اخیرا تاکید کرده که «همه مدیران باید بدانند در هر برههای اگر قصور آنها در زمان مدیریتشان مشخص شود، باید پاسخگو باشند.»
شنیدهها نیز حاکی از آن است که در هفته جاری دستگاه قضایی کشور درباره پرونده برخورد قطار محور سمنان–دامغان و مقصران حادثه مذکور اطلاعات جدیدی را در اختیار افکار عمومی قرار میدهد.
بازگردیم به شهر تهران، حناچی که این روزها میکوشد با دیدارهای دیپلماتیک در آلمان و اتریش، وجه مثبتتری را از پایتخت کشورمان به نمایش بگذارید و باب تعاملات جدیدی را بگشاید، اما مهم است نیمنگاهی هم به معاونش نیز داشته باشد. درست است که خود حناچی نقشی در انتخاب پورسیدآقایی نداشته، اما همین که اقدامی جهت برکناری او انجام نداده، برای افکار عمومی کفایت میکند که خطای پورسیدآقایی را به اسم حناچی نیز بنویسند.
اقدامات تاملبرانگیز پورسیدآقایی در تغییر شرایط طرح ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران قطعا بحرانی کمنظیر را با آغاز فصل بازگشایی مدارس رقم خواهد زد.
گره ترافیکی ابتدای مهر در کلانشهر تهران نه فقط به نام پورسیدآقایی بلکه مسئولیت آن با حناچی شهردار تهران نیز خواهد بود.
فقط چند روز تا بازگشایی مدارس باقی مانده و اگر شهردار تهران اقدامی عاجل برای اصلاح ایده ناپخته پورسیدآقایی و تیمش انجام ندهد، باید منتظر یک بحران ترافیکی عجیب در اول مهر ماه باشیم.
قطعا هزینه و خسارت بحران ترافیکی اول مهر ماه به نام حناچی و معاون او پورسیدآقایی ثبت خواهد شد. شهردار تهران هنوز هم فرصت دارد جلوی بحران ترافیکی تهران را گرفته و معاون ناکارآمدش را برکنار کند.
منبع: روزنامه امروز