امیدآفرینی کاذب ممنوع

بازار ایران؛ گلاره کلانتری – آنطور که محمدجواد ظریف پس‌ازاین گفت‌وگوها، اعلام کرد این راه «سخت و دشوار است، اما ارزش امتحان کردن دارد» این سخن به معنی این است که نمی‌توان خیلی به کارساز بودن آن امید بست، باید توجه داشت که در داخل کشور و در رسانه‌ها نباید به این دیدارها از زاویه پروپاگاندایی نگریست و توقع را در سطح جامعه بالا برد.
روز یکشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری اعلام کرد که یک فروند هواپیمای ایرانی در محل برگزاری نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه فرود آمده است. لحظاتی بعد از انتشار این خبر سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، تأکید کرد که این هواپیما حامل محمدجواد ظریف بوده است و بلافاصله در رسانه‌های خارجی بمباران خبری درباره این سفر آغاز شد. هرچند در رسانه‌های داخلی با تأخیر به این موضوع پرداخته شد، اما آن‌گونه که سخنگوی دولت اعلام کرد عملکرد رسانه‌های خارجی در این زمینه بهتر از رسانه‌های داخلی بوده است.
در پاریس امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه از مواضع مشترک رهبران کشورهای گروه 7 نسبت به ایران خبر داد. اشتراک نظری که به معنای اراده جدی برای پایان دادن به تحریم‌ها نیست.
سخنان دقیق مکرون چنین است: «رهبران شرکت‌کننده در نشست گروه 7 باوجود اختلافات بر سر توافق هسته‌ای ایران، موضع مشترکی نسبت به این کشور دارند.»
وی همچنین با تأکید بر این‌که هیچ‌یک از کشورهای گروه 7 خواستار دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیستند، گفت که همه اعضای گروه هفت به برقراری صلح و ثبات در منطقه پایبند هستند.
یکی از موضوعات موردعلاقه خبرنگاران مستقر در محل برگزاری اجلاس گروه 7 احتمال دیدار ظریف با همتای آمریکایی خود بود که این موضوع هم از سوی دو طرف تکذیب شد. حتی خبرنگاران این موضوع را با رئیس‌جمهوری آمریکا در میان گذاشته و گفتند که وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز (محل برگزاری اجلاس G7) آمده است و ترامپ در پاسخ اعلام کرد: «در این مورد هیچگونه نظری ندارم».
بااین‌حال منابع دیپلماتیک فرانسوی خبر دادند که رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش پیشنهادات خود برای کاهش تنش با ایران را به او ارائه داده و دو طرف درباره ایران رایزنی کرده‌اند. هرچند تاکنون مرد پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا همه پیشنهادات را رد کرده است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آغاز نشست سران گروه هفت با یکدیگر گفت‌وگو کردند. دو طرف در این دیدار دوساعته درباره ایران و دیگر مسائل، همچون تجارت جهانی و آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون رایزنی کردند.
مکرون در ناهار کاری با ترامپ طرح خود را برای کاهش تنش با تهران ارائه کرده که شامل کاهش تحریم‌های ایران باهدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است.
همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داده است که ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر کند. هدف این است که تهران ترغیب شود به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و به‌علاوه ایران بپذیرد که درباره سایر موضوعات، از جمله موشک‌های بالستیک مذاکره کند.
دیپلمات‌های فرانسوی در ادامه گفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار تأکید کرده است خواهان جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال یک توافق با ایران است.
ترامپ پس‌ازاین رایزنی‌ها در یک پیام توئیتری نوشت: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
دولت آمریکا تاکنون جزئیاتی درباره گفت‌وگوهای ترامپ و مکرون در شهر بیاریتز فرانسه که این روزها میزبان سران کشورهای عضو گروه هفت است، ارائه نداده است.
اما درمجموع بنظر می‌رسد دولت ایران در تلاش است از همه ابزارها برای بهبود شاخص‌های اقتصادی استفاده کند.
درهرصورت در حال حاضر با تورم و رکود مواجه هستیم و هر چه اوضاع همینطور باقی بماند اوضاع مردم سخت‌تر خواهد بود. حال اینکه اگر با افزایش قیمت‌ها نیز مواجه شویم، اوضاع خطرناک‌تر خواهد بود. این خطر در شرایطی بیشتر می‌شود که با امید کاذب مردم را امیدوار کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا