فروش ماسه بجای گندم

بازار ایران؛ گلاره کلانتری – وقتی آنهایی که با جان مردم بازی می‌کنند به درستی مجازات نمی‌شوند و دستگاه‌های مسئول در وظایف نظارتی خود کوتاهی می‌کنند، عده‌ای خدانترس به خود اجازه می‌دهند که گندم مصرفی مردم را با فضولات حیوانی مخلوط کرده و روانه بازار می‌کنند.
مخلوط کردن گندم با نخاله و فضولات
هادی هاشمیان رئیس‌کل دادگستری استان گلستان در بیان جزئیات این ماجرا گفت: افرادی نخاله‌ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه‌ سیلوی دولتی می‌کردند و از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب زده بودند.
بدنبال این اتفاق رئیس اداره غله گنبدکاووس و برخی از همکاران وی بازداشت شدند و مشخص شد که در این فساد شش میلیارد تومانی، افراد مختلفی بصورت شبکه‌ای درگیر بودند. این افراد گندم‌ها را در یک مرغداری با نخاله و فضولات حیوانی ترکیب کرده و روانه سوله‌های گندم می‌کردند. این فساد طی بازه زمانی یک‌ماهه انجام‌گرفته و در زمان بازداشت‌ها ٢۰۰ تن از گندم‌های آلوده در چهارده کامیون شناسایی شدند. معلوم نیست چقدر از این گندم‌ها شناسایی نشده مانده و به نان و دیگر اقلام خوراکی مردم تبدیل شده است.

مخلوط کردن گندم با شن و ماسه در فارس
متأسفانه کوتاهی مسئولان سازمان غله کشور محدود به گنبدکاووس نیست. در مهرماه سال گذشته دادگاه توزیع گندم مخلوط به شن و ماسه در استان فارس برگزار شد.
اواخر مرداد 96 فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت که در آن فردی، گندم تولیدی کشاورزان را در یکی از مناطق استان فارس خریداری و با خاک و ماسه مخلوط می‌کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همان موقع دراین‌باره گفت که این تصاویر مربوط به 2 ماه قبل است و با خریدار متخلف برخورد قاطعی صورت گرفته است.
محمدمهدی قاسمی اظهار داشت: این خریدار گندم از بخش خصوصی بود و کارشناسان شرکت غله هنگام دریافت گزارش تخلف در محل حاضر شدند و با متخلف برخورد کردند.
ششم شهریور 96 رئیس‌کل دادگستری استان فارس اعلام کرد: با تشکیل پرونده قضایی در موضوع مخلوط کردن عمدی خاک با گندم در برخی از مراکز خرید گندم در استان فارس،‌ پنج نفر دستگیر شدند و چهار سیلوی استان فارس با دستور مقام قضایی مهر و موم شده است.
علی القاصی افزود: از لحظه پخش گزارش مخلوط شدن خاک با گندم، دستورات لازم برای انجام تحقیقات اولیه صادر و وجود هرگونه گزارش تخلف از مراجع مسئول در استان بررسی شد.
وی ادامه داد:‌ در این زمینه هیچ‌گونه پیگیری از سوی نهادهای مسئول و ناظر انجام نشده بود.
رئیس‌کل دادگستری استان فارس بیان کرد:‌دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به پرونده مذکور وارد شد و با گزارش نهادهای امنیتی استان به عنوان ضابط قضایی پرونده‌ای در یکی از مناطق استان تشکیل شد و تحقیقات زیر نظر مقام قضایی ادامه دارد.
بازی با جان مردم
همانطور که در ماجرای استان‌های فارس و گلستان روشن است، کوتاهی اصلی از شرکت غله و شرکت مادرتخصصی بازرگانی کشور بوده است. این شرکت‌ها متولی نگهداری و خرید تضمینی گندم هستند. متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی از چنان حمایتی برخوردار است که اینگونه موارد هم نتوانسته است که بازخواست وزیر منجر شود. وزیری که با کوتاهی خود و نیروهای زیرمجموعه خود با جان مردم بازی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا