فقط توسعه حمل و نقل عمومی
بازار ایران – درشهرهای بزرگ، در شهر بیسر و تهی مثل تهران که همه مشکلات، مثل خودش بزرگ است و هوایش نیز در آلودگی گرفتار اغراق است، طبیعی است علی خاکساری برنامهریز شهری همه طرحها را زمانی در کاهش آلودگی هوا موثر بداند که حمل و نقل عمومی توسعه یابد. منظور او البته از توسعه حمل و نقل عمومی فقط توسعه عددی نیست بلکه توسعه کیفی مدنظرش است و میگوید چون شهرداری تهران نمیتواند از تاکسیها و اتوبوسها و ونهای با کیفیت استفاده کند و متاسفانه مجبوراست به اسم حمایت از تولید ملی از خودروهای بی کیفیت داخلی استفاده کند حتی اگر ناوگان حمل و نقل عمومی را نو هم بکند باز این اقدامش نمیتواند به بهبود کیفیت هوای پایتخت کمک کند. این کارشناس همین وضع را به خودروهای شخصی نیز تعمیم میدهد و میگوید با این که نرخ مالکیت خودرو در تهران پایینتر از آمارهای جهانی است ولی بیکیفیتی خودروها این فاصله را جبران کرده و آلودگی هوا را به دنبال آورده، بهاین ترتیب نتیجه میگیرد تا وقتی این معضلات حل نشود کیفیت هوای تهران نیز با هیچ طرحی بهتر نمیشود.
همین حرفها را محمدعلی پورنیا، کارشناس مسائل شهری البته با زبانی دیگر به ما میگوید و توضیح میدهد طبق آمارهای موجود، آلودگی هوای شهرتهران با شدت حداکثری متعلق است به وسایل نقلیه سنگین و ناوگان حمل و نقل عمومی به طوری که آلودگی موجود در پایانههای اتوبوسرانی برابری میکند با همه آلودگیای که خودروهای شخصی آن حوالی تولید میکنند. او میگوید بنابراین متمرکز شدن شهرداری بر خودروهای شخصی که طبق آمار فقط 2 درصد آلودگی هوای پایتخت را تولید میکنند نه کافی است و نه منطقی، بلکه هوا زمانی خوب میشود که حمل ونقل عمومی توسعه کمی و کیفی پیدا کند و پس از آن طرحهای ترافیکی برای مدیریت سفر و پویشهایی همچون سه شنبههای بدون خودرو به بهتر شدن اوضاع کمک کنند، نه این که اصل به حاشیه برود و فرع، سفت و سخت اجرا شود.
منبع: روزنامه جام جم