آقای «شریعتمداری» بازار خودرو را بههم ریخت!
بازار ایران – رضا شیوا، با اشاره به اینکه حدود یک سالی است که بحث بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اظهار داشت: بیشتر مادههای این طرح به واردات خودرو برمیگردد که در حال حاضر با ممنوعیت واردات خودرو باید به بخش خودروهای داخلی و قیمت آنها پرداخت.
وی با بیان اینکه در این طرح یک بند با شورای رقابت ارتباط دارد، افزود: در این بند گفته شده شرکتهای خودروساز مکلف هستند هنگام فروش قیمت تمامشده، درصد سود و قیمت قطعی محصولات خود را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند.
*ابهامات مصوبه اخیر مجلس در مرجع قیمتگذاری خودرو
رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: این موضوع برای ما دارای ابهامات بسیاری است زیرا اگر قرار است شورای رقابت دستورالعمل قیمتگذاری خودروها را اعلام کند دیگر ارسال قیمت محاسبهشده خودروسازان چه الزامی دارد؟ اگر قیمتهای اعلامی شرکتهای خودروساز با معیارهای شورای رقابت مطابقت نداشته باشد ما چه وظیفهای داریم؟
شیوا با اعلام اینکه این بند از طرح ساماندهی بازار خودرو در مورد شورای رقابت و قیمت خودرو مبهم است، تصریح کرد: البته بهصورت کلی ما احتیاجی به مصوبه مجلس نداشتیم زیرا براساس ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت باید در بازارهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمتگذاریها را تعیین کند به این ترتیب این وظیفه ذاتی شورای رقابت است و کسی نمیتواند خلاف قانون عمل کند.
وی در خصوص واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار که در آبان ماه سال گذشته اجرایی شده بود، گفت: براساس ماده 3 ابلاغیه سران سه قوه شورای عالی هماهنگی اقتصادی “هرگونه تصمیمگیری در مورد نرخ و ضوابط قیمتگذاری و تعیین سهمیه کالا و خدمات که بهموجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاهها و شوراهای مختلف قرار گرفته است منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است”.
بهگفته شیوا، بهموجب این ماده هر تشکیلاتی نهتنها شورای رقابت که در بخش قیمتگذاری کالا فعالیت میکرد باید دستورالعملها را برای تأیید به ستاد تنظیم بازار ارسال کند اما این مصوبه به هیج عنوان بهمعنای سلب وظیفه از شورای رقابت نبود.
وی با ابراز اینکه پیش از این ابلاغیه، شورای رقابت دستورالعمل قیمتگذاری را به ستاد تنظیم بازار ارسال نمیکرد، گفت: قانونگذار براساس ماده 58 اصل 44 به ما گفته بود باید دستورالعمل قیمتگذاری را بهصورت مستقل اعلام کند تا براساس آن چارچوب قیمتها تعیین شود اما بعد از ابلاغیه ماده 3 مصوبه سران قوا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دستورالعمل تنظیم قیمت باید برای تأیید به ستاد تنظیم بازار ارسال میشد.
*برداشت اشتباه شریعتمداری از یک مصوبه بازار خودرو را بههم ریخت
رئیس شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که؛ “بعد از ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی شما دستورالعمل قیمتگذاری خود را به ستاد تنظیم بازار ارسال کردید یا خیر؟” اظهار داشت: بله، ما ارسال کردیم ولی وزیر وقت صنعت از این ابلاغیه برداشت اشتباهی کرد و این تصور بهوجود آمد که قیمتگذاری از شوراها، نهادها و ارگانهایی که قیمتگذاری میکردند گرفته شده است.
شیوا اضافه کرد: این برداشت اشتباه باعث شد تا وزارت صمت و سازمان حمایت طرح 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار را برای خودرو مطرح کنند که این تصمیم نهتنها اوضاع بازار خودرو را بهتر نکرد بلکه فضا بدتر هم شد. البته بنده از روز نخست اعلام این طرح گفته بودم که شکست خواهد خورد زیرا مهره اصلی قیمت بازار خود انحصارگران (شرکتهای خودروساز) هستند. بهنوعی انحصارگر بازار را تنظیم میکند و 5 درصد زیر قیمتی که خود آنها تعیین میکنند قیمتگذاری اشتباهی خواهد بود.
*ارسال شکایت شورای رقابت به بازرسی کل کشور و سران سه قوه
شیوا در پاسخ به اینکه “آیا اعتراضی برای برداشت اشتباه وزیر وقت صنعت از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نکردید؟؟” گفت: بله ما اعتراض کردیم و حتی اعتراض خود را به سران سه قوه و سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم که این موضوع در دیوان عدالت اداری در حال بررسی است.
وی در پاسخ به این پرسش که؛ “با مصوبه اخیر مجلس در تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادهاید؟”، افزود: این نکته را باید بگویم که بعد از اعلام این مصوبه تعدادی از نمایندگان مجلس گفتهاند شورای رقابت رسماً مسئول قیمتگذاری خودرو شده است که باید بگویم این شورا از زمان تصویب ماده 58 اصل 44 قانون اساسی مسئول ورود به بازارهای انحصاری و تعیین دستورالعمل قیمتگذاری بوده و هیچ کس نتوانسته این وظیفه را از آن بگیرید مگر اینکه خود مجلس ماده مربوطه را لغو کند.
*نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهامات مصوبه نمایندگان مجلس
وی در ادامه گفت: در جلسه روز گذشته شورای رقابت نخست ما یک نامه به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم تا ابهامات بند مربوطه به شورای رقابت در طرح ساماندهی بازار خودرو برطرف شود.
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در حال حاضر بازار خودرو وضعیت آشفتهای دارد، گفت: ساماندهی این بازار کار آسانی نیست و باید اطلاعات لازم با قیمت تمامشده خودروها از شرکتها دریافت شود که آنها بهراحتی این کار را انجام نمیدهند. از همه مهمتر محدودیتهای خودروسازان هم برای تولید افزایش پیدا کرده و واردات انواع قطعهها با مشکل روبهرو شده است که همین امر این سؤال را بهوجود میآورد که تاچهمیزان قطعات داخلیسازی شده و آیا خودروسازان تعهدات خود را نسبت به قطعهسازان پرداخت میکنند یا خیر! علاوه بر این باید موانع پیشپای تولید هم برداشته شود تا بتوان عرضه محصولات را با بازار افزایش داد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر باید برای ساماندهی بازار خودرو نخست تکلیف شورای رقابت و حتی اشتباه وزیر وقت صنعت در برداشت غلط از یک مصوبه مشخص شود.
منبع: تسنیم