سامانه نیما صادرکننده صوری تولید کرده است

بازار ایران – چهارمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیر‌نفتی که با حضور سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، فعالان اقتصادی و معاون وزیر اقتصادی برگزار شد به مسائل و مشکلات صادرات کالا و ارائه راه‌حل‌ها پرداخت.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان مدیر جلسه با تأکید بر اهمیت مدیریت صحیح در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه صادرات گفت: صادرات کل کشور در فروردین ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۳/۱۸ درصد کاهش یافته که البته به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته‌ایم و این ارزش بر اساس توافق صادرکنندگان در تعدیل قیمت ارز کالا‌ها بوده است.
در فاصله سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۶ از محل صادرات ۲ هزار و ۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌ایم که اگر ۱۰ درصد از این میزان برای تولیدات صادراتی سرمایه‌گذاری می‌شد، امروز سهم صادرات غیرنفتی رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فعلی می‌بود، اما متأسفانه از این رقم، بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار صرف واردات شد که فرصت توسعه صنعتی و صادراتی را از ایران دریغ نمود.
دکتراحمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: چرا باید صادر‌کنندگان ارز خود را با قیمت در حدود ۱۰ هزار تومان به سامانه نیما بدهند و در اختیار واردکنندگانی قرار دهند که کالاهایشان را با ارز ۱۵ هزار تومانی به بازار عرضه می‌کنند.
?وی با بیان اینکه بسیاری از صادرکنندگان با وضعیت موجود معتقدند که صادر نکردن بهتر است، گفت: امروز اگر کسی می‌خواهد در حوزه تجارت پولدار شود فقط باید واردات کند.
مرتضی سلطانی، گفت: بخش خصوصی و دولت به هم اعتماد ندارند و به یکدیگر راست نمی‌گویند و ما سال‌ها در دور تسلسل بی‌اعتمادی به سر می‌بریم.
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه گفت: تجارب جهش‌های ارزی کشور طی چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌ها بعد از هر جهش ارزی بعد از دو سال خود را با قیمت جدید ارزی تعدیل می‌کنند.
محسن جلال‌پور افزود: چهارمین جهش ارزی کشور در سال گذشته رخ داد و نرخ ارز از ۳ هزار و ۹۸۳ تومان به یکباره به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در ادامه هم رشد قیمت نرخ ارز به صورت تدریجی ادامه داشت که این جهش ارزی، توانست رشد ۲۳۵ درصدی نرخ ارز را در سال ۹۷ ثبت کند.گرچه برخی کالا‌ها به این میزان و برخی کالا‌های دیگر بیش از این رقم افزایش قیمت داشته‌اند- ولی قیمت متوسط سبد کالا در سال ۹۷، ۶۰ درصد افزایش یافته و این یعنی ممکن است شاهد افزایش بیشتر قیمت در برخی کالا‌ها در سال‌جاری باشیم که قیمت‌هایشان اصلاح نشده است.
امروز بانک مرکزی به این نقطه رسیده که ادامه روند فعلی، امکانپذیر نیست و حتی اعلام کردند که صادرکنندگان خشکبار دیگر نیازی نیست تا ارز صادراتی خود را به سامانه نیما و سنا بدهند
وی گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید، دولت دهم را تحویل گرفت، میزان نقدینگی در کشور ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود که با احتساب دلار ۳ هزار تومانی آن زمان، چیزی در حدود ۱۶۰ میلیارد دلار بود، ولی در هفته گذشته اعلام شد که نقدینگی کشور به ۲ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و با احتساب دلار با قیمت امروز، می‌شود کمتر از ۱۶۰ میلیارد دلار؛ این یعنی سهم ما در اقتصاد دنیا کاهش یافته و ما نتوانسته‌ایم چیزی را تولید کنیم.
گفتنی است درپایان جلسه معاون بانکی وزارت اقتصاد خواست تا برای اصلاح سامانه نیما طرح بدهند و یا در صورت پیشنهاد حذف طرح جایگزینی ارایه بدهند که هم اثر تورمی کمتری داشته باشد و هم نگرانی خروج سرمایه را رفع کند.

مهران ابراهیمیان 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا