ترافیک بهانه است، جیب شهروندان نشانه است!
موبنا – صاحبنظران معتقدند هر تغییری در این طرح باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد. طرحهای ترافیکی در حالی هرازگاهی تغییر میکند و این امر شهروندان را با سرگردانی روبهرو میسازد. براساس یکی از گزینههای جایگزین، محدودیت تردد خودروها برحسب پلاکهای زوج یا فرد برداشته خواهد شد و به جای آن، هر خودرو ۵۰ روز در سال میتواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای بیش از آن باید عوارض بپردازد. در گزینه دیگر سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه مییابد، با این تفاوت که خودروها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم میشوند. گویا صاحبان خودرو محکوم به پرداخت پول تحت هر عنوانی هستند تا مسئولان شهری از خود سلب مسئولیت کنند!
صبح روزگذشته در جریان یکصد و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران اعضای این شورا به یک فوریت طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد رأی مثبت دادند. براین اساس به زودی تردد در محدوده زوج یا فرد از حالت سابق خارج و برای شهروندان پولی خواهد شد.
ارائه ۲ طرح جدید
متأسفانه تشدید بار ترافیکی در معابر شهری پایتخت سبب شده تا مدیریت شهری به جای کنترل ورود خودرو و تکمیل شبکه عمومی حملونقل شهری با اعمال محدودیت و اجرای طرحهای ابتر ترافیکی بیش از پیش دست در جیب شهروندان کرده و عوارض تردد در شهر را به بهانه مختلف دریافت کنند. گویا گرفتن هزینه و عوارض به عناوین مختلف تاکنون توانسته است در شرایط جاری مشکل و معضل ترافیک پایتخت را برطرف سازد! گرفتن عوارض تردد از تونلها و بزرگراهها و حالا هم به بهانه تغییر و تحول طرح زوج و فرد گرفتن پول از خودروها تنها راهکار برای تسهیل ترافیک شهری عنوان شده است؛ به همین منظور روزگذشته جلسه کارشناسی شورای ترافیک شهر تهران با موضوع بررسی نهایی طرحهای جایگزین زوج یا فرد با حضور معاون شهردار، رئیس پلیس راهور تهران، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد. حاضران در جلسه بر لزوم تغییر شکلی فعلی اداره محدوده زوج یا فرد و همچنین لزوم محدودکردن بیشتر زمینه تردد خودروهای شخصی در محدوده دوم به منظور کاهش آلودگی هوا اجماع داشتند.
متأسفانه تشدید بار ترافیکی در معابر شهری پایتخت سبب شده تا مدیریت شهری به جای کنترل ورود خودرو و تکمیل شبکه عمومی حملونقل شهری با اعمال محدودیت و اجرای طرحهای ابتر ترافیکی بیش از پیش دست در جیب شهروندان کرده و عوارض تردد در شهر را به بهانه مختلف دریافت کنند. گویا گرفتن هزینه و عوارض به عناوین مختلف تاکنون توانسته است در شرایط جاری مشکل و معضل ترافیک پایتخت را برطرف سازد! گرفتن عوارض تردد از تونلها و بزرگراهها و حالا هم به بهانه تغییر و تحول طرح زوج و فرد گرفتن پول از خودروها تنها راهکار برای تسهیل ترافیک شهری عنوان شده است؛ به همین منظور روزگذشته جلسه کارشناسی شورای ترافیک شهر تهران با موضوع بررسی نهایی طرحهای جایگزین زوج یا فرد با حضور معاون شهردار، رئیس پلیس راهور تهران، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد. حاضران در جلسه بر لزوم تغییر شکلی فعلی اداره محدوده زوج یا فرد و همچنین لزوم محدودکردن بیشتر زمینه تردد خودروهای شخصی در محدوده دوم به منظور کاهش آلودگی هوا اجماع داشتند.
فقط ۵۰ روز مجاز
براساس یکی از گزینهها، محدودیت تردد خودروها برحسب پلاکهای زوج یا فرد برداشته میشود و به جای آن هر خودرو ۵۰روز در سال میتواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای بیش از آن باید عوارض بپردازد. ایده تکمیلی برای نحوه اعمال این سهمیه شناور تردد رایگان، این است که به جای تعداد روزهای مجاز در سال، مبلغ مشخصی (برای مثال ۵۰۰ هزار تومان) تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود. طبعاً در صورت پایان این اعتبار، دارنده خودرو باید حساب خود را شارژ و عوارض تردد را پرداخت کند.
براساس یکی از گزینهها، محدودیت تردد خودروها برحسب پلاکهای زوج یا فرد برداشته میشود و به جای آن هر خودرو ۵۰روز در سال میتواند به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شود و برای بیش از آن باید عوارض بپردازد. ایده تکمیلی برای نحوه اعمال این سهمیه شناور تردد رایگان، این است که به جای تعداد روزهای مجاز در سال، مبلغ مشخصی (برای مثال ۵۰۰ هزار تومان) تحت عنوان اعتبار اولیه به پلاک خودروها اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود. طبعاً در صورت پایان این اعتبار، دارنده خودرو باید حساب خود را شارژ و عوارض تردد را پرداخت کند.
۲ روز در هفته
گزینه دیگر پیشنهادی بدین ترتیب است که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه مییابد، با این تفاوت که خودروها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم میشوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود به محدوده دوم خواهند بود. در این روش، خودروهای با رقم سمت راست پلاک «یک تا ۳» در روزهای شنبه و سهشنبه، پلاکهای «۴ تا ۶» در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاکهای «۷ تا ۹» در روزهای دوشنبه و پنجشنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و در بقیه روزها اگر کسی نیاز به ورود به محدوده داشت، باید مجوز طرح ترافیک بخرد.
گزینه دیگر پیشنهادی بدین ترتیب است که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه مییابد، با این تفاوت که خودروها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم میشوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود به محدوده دوم خواهند بود. در این روش، خودروهای با رقم سمت راست پلاک «یک تا ۳» در روزهای شنبه و سهشنبه، پلاکهای «۴ تا ۶» در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و پلاکهای «۷ تا ۹» در روزهای دوشنبه و پنجشنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و در بقیه روزها اگر کسی نیاز به ورود به محدوده داشت، باید مجوز طرح ترافیک بخرد.
اظهارنظر سلیقهای
پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران با بیان اینکه هر دو پیشنهاد اصلی مطرح شده میتواند به کاهش تعداد ورود خودروها به محدوده بینجامد و ما با آنها موافق هستیم، از رسانهها و کارشناسان درخواست کرد درباره ابعاد مختلف این دوگزینه، به ویژه از منظر پذیرش اجتماعی و کاهش آلودگی هوا، بررسی کارشناسی انجام داده و شورای ترافیک را در تصمیم مناسب یاری کنند. مقرر شد در روزهای آینده، ابعاد اجتماعی این دو گزینه توسط اعضا بررسی تا نهایتاً در جلسه اصلی شورای ترافیک، انتخاب نهایی بین این دو گزینه انجام گیرد. سازمان ترافیک شهرداری تهران از رسانهها و کارشناسان درخواست کرد در روزهای آینده، به نقد و بررسی ابعاد مختلف این دو طرح بپردازند.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران هم در مورد اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوج و فرد در واکنش به سخنان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون قانونیبودن اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد گفت: رئیس شورای شهر تهران از من خواسته است که در مورد اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوجوفرد اظهارنظر کنم و من نیز در نامهای نظرم را اعلام کردم.
وی با بیان اینکه معاون حملونقل اعلام کرده که کمیسیون حقوقی شورا اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را تأیید کرده است، گفت: البته من از رئیس کمیسیون در این خصوص سؤال پرسیده و او این مسئله را تکذیب کرد. به گفته علیخانی اگر قرار است اتفاقی در زمینه اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوج و فرد رخ دهد، باید این موضوع در شورای عالی ترافیک به بحث و تصویب گذاشته شود.
وی با بیان اینکه امروز یک فوریت اخذ عوارض از محدوده طرح ترافیک مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: البته همه افراد عنوان کردند که صرفاً برای آنها پیامک صادر شده و هنوز قبض پرداختی که ثابت کند همشهریان عوارض تردد در محدوده زوج و فرد را پرداخت کردهاند را ندیدهاند.
پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران با بیان اینکه هر دو پیشنهاد اصلی مطرح شده میتواند به کاهش تعداد ورود خودروها به محدوده بینجامد و ما با آنها موافق هستیم، از رسانهها و کارشناسان درخواست کرد درباره ابعاد مختلف این دوگزینه، به ویژه از منظر پذیرش اجتماعی و کاهش آلودگی هوا، بررسی کارشناسی انجام داده و شورای ترافیک را در تصمیم مناسب یاری کنند. مقرر شد در روزهای آینده، ابعاد اجتماعی این دو گزینه توسط اعضا بررسی تا نهایتاً در جلسه اصلی شورای ترافیک، انتخاب نهایی بین این دو گزینه انجام گیرد. سازمان ترافیک شهرداری تهران از رسانهها و کارشناسان درخواست کرد در روزهای آینده، به نقد و بررسی ابعاد مختلف این دو طرح بپردازند.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران هم در مورد اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوج و فرد در واکنش به سخنان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون قانونیبودن اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد گفت: رئیس شورای شهر تهران از من خواسته است که در مورد اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوجوفرد اظهارنظر کنم و من نیز در نامهای نظرم را اعلام کردم.
وی با بیان اینکه معاون حملونقل اعلام کرده که کمیسیون حقوقی شورا اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را تأیید کرده است، گفت: البته من از رئیس کمیسیون در این خصوص سؤال پرسیده و او این مسئله را تکذیب کرد. به گفته علیخانی اگر قرار است اتفاقی در زمینه اخذ عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده زوج و فرد رخ دهد، باید این موضوع در شورای عالی ترافیک به بحث و تصویب گذاشته شود.
وی با بیان اینکه امروز یک فوریت اخذ عوارض از محدوده طرح ترافیک مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: البته همه افراد عنوان کردند که صرفاً برای آنها پیامک صادر شده و هنوز قبض پرداختی که ثابت کند همشهریان عوارض تردد در محدوده زوج و فرد را پرداخت کردهاند را ندیدهاند.
منبع: روزامه جوان |