تغییرات در شرکت مخابرات عامل تحول در مدل همکاری با شرکتهای FCP
موبنا – توجه به شرایط اقتصادی حاکم و بررسی کسب و کارهای فعال در بازار شرکتهای FCP و تغییر ذائقه مردم به استفاده از اینترنت پرسرعت با قابلیت جابهجایی (پرتابل)، به یکی از چالشها و دغدغههای اصلی صنعت تبدیل شده و چالشهای فراوانی را برای شرکتهای دارنده پروانه اینترنت ثابت فراهم آورده است.
این در حالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف گذر از مشکلات موجود در برخی از خدمات تلفن و ارتباطات ثابت و همچنین در استفاده از زیرساختهایی که در اختیار برخی شرکتها و شرکتهای خصولتی تابعه آنها بوده، سبب شد تا پروانه FCP برگرفته از Fixed Communication Provider طراحی و به برخی از شرکتهای فعال و حائز شرایط تخصیص داده شود. دریافت کنندگان پروانه FCP با اخذ این مجوز علاوه بر اینترنت پرسرعت ADSL خدماتی از قبیل تلفن ثابت، تلفن مبتنی بر IP، اینترنت نسل چهارمTD-LTE، خدمات وایفای، فیبر نوری و چند مورد سرویس دیگر را ارائه دهند.
از این رو محمدعلی یوسفیزاده، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت انتقال دادههای آسیاتک در این خصوص به پرسشهای زیر پاسخ داد:
* آقای یوسفیزاده، شما پیشتر در مصاحبهای گفته بودید کسب و کار شرکتهای اینترنتی، کسب و کاری پر تلاطم است، با توجه به شرایط فعلی بازار آیا همچنان این موضوع را تایید میکنید؟
– بله. تغییرات شرایط بازار و مولفههای تاثیرگذار در کسب و کار و صنعت ارتباطات حوزه ثابت شرکت های FCP و کاهش نرخ تعرفه اینترنت همراه و سخت شدن شرایط اقتصادی باعث شده شرکت های این حوزه به روشهایی از جمله کاهش تعداد پرسنل و یا ادغام روی بیاورند. ادغام در تمام دنیا اتفاق میافتد ولی با درک صحیح از شرایط و در صورتی که یکی از طرفین دارای برتری های محسوس و قابل اطمینانی باشد. ادغام به هر شکل ممکن و یا از سر ناچاری نمیتواند باعث رشد شرکتها بشود.
* سهم نهادهای حاکمیتی را در زمینه ادغام چگونه ارزیابی میکنید؟
– در صنعت ICT یکی از نهادهایی که باید در شرایط حساس اقتصادی حاکم از بخش خصوصی به عنوان همراه و یاریگر دولت حمایت کند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. یکی از مسایلی که مطرح میشود این است که بررسی کنیم سازمان تنظیم چه روشی برای بهبود شرایط بازار در کمیسیون مصوب میکند و اثر آن بر شرکت ها و ادغام آنها چیست؟ همچنین تغییرات هوشمندانه و اثربخش در تعرفه پهنای باند و روش فروش تجاری آن و همچنین آزاد سازی قیمت اینترنت نیز از روشهایی است که در صورت اجرا میتواند به ایجاد فضای شفاف رقابتی و ادامه حیات شرکتهای دارنده پروانه FCP کمک شایانی کند.
* با توجه به گذشت یکسال از حضور آقای صدری در راس هرم مخابرات ایران، تغییر در راهبری مخابرات ایران چه تاثیری در فعالیت شرکتهای FCP داشته است؟
– با توجه به گستره خدمات رسانی مخابرات ایران، نقش این شرکت در روند فعالیت شرکتها پر رنگ و مهم است. مدیر عامل مخابرات ایران در مدت فعالیت خود در این سمت روحیه تعاملی و همکاری مناسبی با شرکتهای FCP را از خود نشان داده و با توجه به تجارب ارزنده در این حوزه، از نقش مبتکرانه و حاکمیت خود به خوبی بهره برده است.
* لطفا در این زمینه توضیح بیشتری ارائه دهید.
– ببینید آقای صدری علاوه بر کلان شهر تهران، مسائل استانها را شخصا پیگیری میکند. این مهم باعث میشود مشکلات کلان موجود با سرعت و دقت بیشتری به سمت و سوی کاربردی هدایت شوند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که مشترکین همه شرکتها برای ایشان همانند مشتریهای مخابرات ایران با اهمیت هستند. با چنین رویکرد عمل گرایانهای میتوان به آینده صنعت بیش از پیش امیدوار بود.
مدیر عامل مخابرات ایران بستر را برای ورود و استفاده از تکنولوژی و سرویس های جدید فراهم کرده و با توجه به تغییرات بنیادین در ساختار و روشهای فعالیت شرکت مخابرات ایران، مدل همکاری شرکتهای حوزه ارتباطات ثابت کشور و مخابرات ایران، مدل صحیحی پیدا کرده است.
* در شرایط فعلی تعداد سرویسهای موجود کفایت نمیکند؟ آیا نیاز به ورود تکنولوژی جدید احساس میشود؟
– تکنولوژی در همه زمینهها با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. کشور ما هم با توجه به نیاز موجود و جامعه جوان و جویای دانش موجود، باید با این سرعت هماهنگ باشد. اما نکته مهم، افزایش فرهنگ استفاده از تکنولوژی است. نباید از فرهنگسازی در نحوه استفاده غافل شویم. در کشورهای پیشرفته از اینترنت همراه صرفا برای موارد ضروری استفاده میشود و تمامی موارد استفاده پرحجم با اینترنت ثابت صورت میپذیرد. این موضوع هم به دلیل نرخ بالای استفاده از اینترنت همراه، هم به دلیل کاهش مضرات استفاده از برخی تجهیزات برای سلامتی و هم به دلیل ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از منابع است. اضافه میکنم شرکت مخابرات ایران با تدبیر و آینده نگری آقای صدری و به دلیل ارتباط با تعداد زیادی از مردم در سراسر کشور میتواند نقش بسیار مهمی در زمینه ارتقاء فرهنگ استفاده از ارتباطات ثابت در سراسر کشور ایفا کند.
* چه انتظاری صریحی از مدیرعامل مخابرات دارید؟
– مدیر عامل مخابرات ایران در جایگاه به خصوص و ویژهای قرار دارد. با توجه به رویکردهای مثبت و عملکرد صحیح ایشان در مدت فعالیت به نظر میرسد با افزایش تعامل با شرکتهای FCP و درک صحیح از مشکلات و موانع موجود، میتوان با نهادهای قانونگذار دیگر همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تفاهم و راه کارهای عملی مناسبتری دست یافت تا شرکتهای فعال در این زمینه که اغلب از شرکتهای خصوصی ریشه دار و فعال کشور هستند هم به رسالت خود در زمینه اشتغالزایی و ارتقاء سطح کیفی مردم بپردازند.
* و سخن آخر؟
– آسیاتک بهعنوان برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور حتی در سختترین دوره اقتصادی ساهای اخیر تلاش کرده با آینده نگری و استفاده بهینه از منابع و امکانات، در راستای سیاستهای کلان نظام گام بردارد. افزایش نیروی انسانی متخصص و حفظ و ارتقاء کیفیت سرویسها با توجه به کاهش چندباره قیمت سرویسها و افزایش بهای تمام شده، برخی از فعالیت های این شرکت است که امید میرود با عنایت پروردگار متعال و همکاری مناسب همه نهادهای مسئول، راه برای خدمت رسانی به مردم هموارتر شود.
منبع: مهر