ایرانی‌ها روزی چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخند؟

موبنا – مرکز آمار ایران اخیرا اجرای طرحی را با عنوان “طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار” آغاز کرده است که بر اساس آن سرانه حضور افراد ١۵ ساله و بیشتر در سال۱۳۹۶ در شبکه‌های اجتماعی ١ ساعت و ۴ دقیقه در روز بوده است.

در ادامه برخی از مهم‌ترین یافته‌های حاصل از این طرح که در سال ١٣٩۶ اجرا شده است، می‌آید:

ـ حدود ۵٨ درصد افراد ١۵ ساله و بیشتر باسواد طی سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند.

ـ سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد ١۵ ساله و بیشتر باسواد هفت ساعت و ۴١ دقیقه در ماه بوده است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه قرآن و ادعیه سه ساعت و هفت دقیقه بود.

ـ ٢٩,٩ درصد از افراد ١۵ ساله و بیشتر باسواد، در ماه قبل از آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند.

ـ سرانه ماهانه مطالعه روزنامه افراد ١۵ ساله و بیشتر باسواد، یک ساعت و ٢٧ دقیقه بوده است.

ـ سرانه تماشای برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد ١۵ ساله و بیشتر، چهار ساعت و ۵٢ دقیقه در روز بوده است.

ـ سرانه حضور افراد ١۵ ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، یک ساعت و چهار دقیقه در روز بوده است

ـ حدود ۵١,١ درصد افراد ١۵ ساله و بیشتر اظهار کرده‌اند که ورزش می‌کنند.

ـ سرانه انجام ورزش افراد ١۵ ساله و بیشتر ٢٧ دقیقه در روز بوده است.

ـ ٧٨,٩ درصد افراد ١۵ ساله و بیشتر در هفته شیر مصرف کرده اند. سرانه هفتگی شیر، ٣.٧ لیوان بوده است.

ـ ۵۴,٨ درصد افراد ١۵ ساله و بیشتر در هفته نوشابه مصرف کرده اند. سرانه هفتگی نوشابه، ١.٧ لیوان بوده است.

گفتنی است، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار یکی از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و رفتارهای خانوارهای کشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور در سال ١٣٩۶ در سطح کشور، در نقاط شهری و روستایی برای افراد ١۵ ساله و بیشتر اجرا شد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا