استانهای فارس و یزد در موضوع شهر هوشمند همکاری می کنند

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس افزود: اقدامات فراوانی در زمینه فناوری اطلاعات در کلان شهر شیراز صورت گرفته است و شهرداری هوشمند با ساختار متفاوت، مباحث عمرانی و شهرسازی را انجام می‌دهد.

مدیرکل ICT استان فارس در ادامه برخی از فعالیتهای صورت گرفته از جمله اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل، فضای سبز و خدمات را نسبت به هزینه‌هایی که تا کنون داشته اند فاقد بهره‌وری کافی دانست و در این خصوص تعیین محدودیت زمانی در پروژه‌ها و متوقف کردن پروژه‌ها در صورت نداشتن خروجی در مدت زمان مشخص را در افزایش سرعت فعالیت‌ها در زمینه شهر هوشمند موثر دانست.

وی وابستگی استراتژی و مدیریت به افراد را از موانع دیگر در مبحث شهر هوشمند ذکر و تشریح کرد: شهر هوشمند می تواند قائم به افرادی باشد که هم اکنون در استان فارس و سایر نقاط کشور در صدد تحقق آن هستند ولی چنانچه ساختار درستی برای آن طراحی نشود، با تغییر افراد می تواند از مسیر خود منحرف شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس همچنین یکی از چالشهای بزرگ هوشمندسازی شهرها را عدم همراهی واحدهای نوآوری با واحدهای فناوری در سازمان‌ها عنوان کرد و گفت: در شیراز کارگروهی با عضویت اعضای هیئت علمی دانشگاه و مسئولان اجرایی تشکیل شده و بر مباحث یکپارچه سازی تاکید دارد تا بتواند در قالب سیاست‌ها و چارچوبی مشخص، داد و ستد اطلاعات انجام گیرد.
سهرابی با اعلام اینکه هر دو استان فارس و یزد دارای تجربیات ارزشمندی در حوزه شهر هوشمند هستند، آمادگی استان فارس برای همکاری همه جانبه در زمینه شهر هوشمند با استان یزد را اعلام کرد.

در ادامه اکرم فداکار مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، ترسیم چشم انداز و تعهد دستگاه‌های اجرایی، مشخص نمودن وضعیت موجود و ذینفعان و اولویت‌بندی پروژه‌ها را از فعالیت‌های کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد دانست و افزود: کمیسیون شهر هوشمند در ذیل شورای شهر و کانون تفکر شهر هوشمند را دو نهاد مهم در زمینه کار در ابعاد شهر هوشمند معرفی کرد و چالش مهم را در اجرا دانست.
وی با اشاره به تجارب تهران (شورای راهبردی شهر هوشمند با دبیرخانه مستقل) و مشهد (معاونت شهر هوشمند در ذیل شهرداری) اظهار کرد: یزد نیازمند نهاد اجرایی یا دبیرخانه مستقلی است که ماموریتش شهر هوشمند باشد و مشارکت مردم را در موفقیت پروژه‌های شهر هوشمند تاثیرگذار دانست و ایجاد نهادهای جدید که دارای ماموریت مشخص و موقتی هستند را برای همگرایی در حوزه شهر هوشمند مهم عنوان کرد.

در ادامه سایر اعضای جلسه نیز نظرات و راه کارهایی را جهت رفع مشکلات و موانع هوشمندسازی اعلام کردند و در خصوص همکاری های آتی استان های فارس و یزد تصمیماتی گرفته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا