سریع‌ترین هلی‌کوپتر جهان بازنشسته شد (+عکس)

موبنا – سریع‌ترین هلی‌کوپتر جهان آخرین روزهای حیات خود را به پایان می‌رساند تا برای همیشه در موزه آرام بگیرد. ارتش بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پنج هلی‌کوپتر باقیمانده «وستلند لینکس» را که تاکنون مورد استفاده قرار می‌داد در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ یعنی ۴۰ سال بعد از آغاز به کار فعالیت آنها بازنشسته می‌کند. این هلی‌کوپترها که در اصل ستون اصلی پروازی ارتش و نیروی دریایی سلطنتی بودند قرار است کنار گذاشته شوند تا هلی‌کوپترهای پیشرفته‌تر «وایلدکَت» جایگزین آنها شوند. در این میان چرخبال‌های  دو موتوره «۶۵۷ اسکادران» در مناطق جنوبی انگلستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا در نهایت از چرخه فعالیت خارج شوند.

lynx retire 2

«لینکس» سال ۱۹۷۸ میلادی به عنوان یک هلی‌کوپتر نظامی چند منظوره برای نخستین بار معرفی شد. این هلی‌کوپتر در اصل برای ارتش بریتانیا و نیروی دریایی سلطنتی ساخته شده بود تا با هلی‌کوپترهای قبلی و قدیمی‌تر یعنی «وستلند اسکات» و «وَسپ» جایگزین شود. از همان ابتدا گفته شد این نخستین هلی‌کوپتری است که می‌تواند به دور خود بچرخد و گردش کامل کند. اگرچه در ابتدا از این وسیله به عنوان یک هلی‌کوپتر سودمند و کاربردی در میادین نبرد استفاده می‌شد، ولی طولی نکشید که در دیگر زمینه‌ها هم به شهرت رسید تا به عنوان یک ابزار جنگی کاربردی ضد تانک‌های زرهی و برای همچنین برای عملیات‌های جست‌وجو، نجات، شناسایی، نمایش‌های هوایی و یک پلتفرم ضد زیردریایی هم مورد استفاده قرار گیرد.

lynx retire 3

طی سال‌های بعد از آن ۴۵۰ دستگاه از این هلی‌کوپتر دو موتوره در انواع مختلف ساخته شد که از جمله آنها می‌توان به نسخه مخصوص نیروی دریایی با موتورهی چرخشی تاشو، سه ملخه و هلی‌کوپتر مجهز به سیستم مهار کننده برای حضور روی ناوشکن‌ها و ناوبرها اشاره کرد. این هلی‌کوپتر به گونه‌ای ساخته شده بود که در انواع شرایط آب و هوایی حضور پیدا می‌کرد و از مناطق آسیای جنوب شرقی گرفته تا ایلند شمالی  و قطب جنوب هم حضور میافت و تقریبا در تمام عملیات‌های نظامی بریتانیا طی چهار دهه گذشته حضور داشت.

با این توضیحات بزرگترین شهرت این هلی‌کوپتر در تاریخ ۱۱ آگوست ۱۹۸۶ میلادی ثبت شد و یک نمونه اصلاح شده از «لینکس» با مجموعه‌ای از روتورهای پیشرفته با خلبان «ترِور اگینتون» به پرواز درآمد و توانست رکورد جهانی پرواز با سرعت ۴۰۰.۸۷ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. این رکورد توسط فدراسیون جهانی هوانوردی به ثبت رسید و البته طی سال‌های اخیر گفته شد هلی‌کوپترهایی مانند «یوروکوپتر ایکس۳» و «سیکوراِسکای ایکس۲» به صورت غیررسمی با سرعت‌های بالاتر هم پرواز کرده‌اند.

lynx retire 4

هلی‌کوپتر جدید که نام کامل آن «آگوستا-وستلند وایلدکَت» است جایگزین «لینکس» می‌شود و امکانات هوانوردی پیشرفته‌تری برای آن پیش‌بینی شده است و بر این اساس گفته می‌شود که این هلی‌کوپتر جدید می‌تواند بارهای سنگین‌تر از زمین بلند کند و در ارتفاع بالاتر پرواز کند. اگرچه هلی‌کوپتر جدید بر پایه لینکس ساخته شده است، با این وجود گفته می‌شود تنها ۵ درصد اجزای به کار برده شده را می‌توان بین این دو پرنده به صورت مشترک استفاده کرد.

تورهای بازنشستگی هلی‌کوپتر ۴۰ ساله بریتانیا این ماه برگزار می‌شوند که این اتفاق در راستای ترک «لینکس» از مرکز خدمات نیروی دریایی سلطنتی از سال گذشته آغاز شده است و در مراسم پیش‌رو قرار است این هلی‌کوپترها در حالتی شبیه به حرف V انگلیسی بر فراز رودخانه تِیمز در مرکز شهر لندن به پرواز درآیند. هلی‌کوپتر لینکس هم اکنون یکی از محصولاتی است که در موزه مرکزی بریتانیا به نمایش درآمده است و البته باید توجه داشت هنوز در دیگر ارتش‌های جهان این هلی‌کوپتر تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به کشورهای برزیل، عمان، آفریقای جنوبی و تایلند اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا