دورهمی غول های پرنده!(+عکس)
موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – شرکت های هوافضا در سراسر جهان هواپیماهایی با اندازه ای بزرگتر از حد معمول در سبد محصولات خود دارند که برای جابجایی محموله های عظیم مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، این شرکت ها روی طرح هایی کار می کنند که می توانند به هواپیماها اجازه دهند حتی بارهای سنگینتری را حمل کنند. در ادامه با برخی از بزرگترین هواپیماهای باری جهان آشنا می شویم.
آنتونوف An-225 مریا
احتمالا هواپیماهایی را دیده اید که برای جابجایی شاتل های فضایی بر پشت خود مورد استفاده قرار می گیرند. آنتونوف An-225 مریا بزرگترین آنها محسوب می شود. این هواپیما رکورد حمل سنگینترین محموله واحد جهان به وزن ۴۱۸,۸۳۴ پوند (۱۹۰ تن) و همچنین رکورد مجموع بار حمل شده هوایی به وزن ۵۵۹,۵۷۷ پوند (۲۵۴ تن) را در اختیار دارد. تنها یک نمونه از این هواپیما در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط شوروی سابق در مکانی که امروز به عنوان کشور اکراین شناخته می شود، ساخته شده است.
بوئینگ ۷۴۷ دریملیفتر
تعدادی از بزرگترین هواپیماهای باری جهان از انواع بوئینگ ۷۴۷ هستند. بوئینگ ۷۴۷-۸ فرایتر نسخه باری مدل مسافربری ۷۴۷-۸ اینترکانتیننتال است که توانایی برخاستن از زمین با بیشینه وزن تقریبا ۹۰۰ هزار پوند (۴۰۸ تن) را دارد. طراحی بدنه ویژه دریملیفتر این اجازه را به هواپیما می دهد تا بارهای بسیار بزرگ یا با طراحی غیرمعمول را حمل کند.
آئرو اسپیسلاین سوپر گاپی
ناسا استفاده از هواپیما برای حمل و نقل فضاپیما و دیگر اشیا بزرگ را ترجیح می دهد و سوپر گاپی یکی از نمونه های قدیمی است که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد. نخستین مدل از این هواپیما در سال ۱۹۶۵ به پرواز در آمد و در ساخت آن از بدنه یک فروند بوئینگ C-97 استراتوفرایتر استفاده شد که با افزایش طول و یافتن شکلی بادکنکی برای حمل بارهای بزرگتر بهینه سازی شده بود. ناسا به تازگی از سوپر گاپی برای حمل فضاپیما اوریون استفاده کرده است.
آنتونوف An-124 کُندُر
آنتونوف An-124 کُندُر توسط شوروی سابق تولید شده و بزرگترین هواپیمای نظامی جهان است. تصویری که مشاهده می کنید در سال ۲۰۰۴ گرفته شده و بارگیری یک DSRV توسط نیروی دریایی آمریکا برای اعزام به کره جنوبی را نشان می دهد. چهل فروند از این هواپیما در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه تعداد اندکی همچنان خدمات حمل و نقل هوایی برای ارتش روسیه را ارائه می کنند.
لاکهید C-5 گلکسی
لاکهید C-5 گلکسی اندکی کوچکتر از آنتونوف An-124 کُندُر است و بزرگترین هواپیمای مورد استفاده توسط ارتش آمریکا محسوب می شود. با ظرفیت حمل بار تقریبا ۲۴۰ هزار پوند (۱۰۹ تن)، لاکهید C-5 گلکسی توانایی حمل دو تانک M1 آبرامز، ۱۶ خودرو نظامی هاموی، و یا انواعی از وسایل نقلیه دیگر را دارد.
ایرباس A300-600ST بلوگا
ایرباس بلوگا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد تا جایگزین سوپر گاپی قدیمی شود. ایرباس نیازمند هواگردی بود که توانایی حمل قطعات بزرگ هواپیماهای دیگر را داشته باشد و نگهداری از سوپر گاپی دیگر برای این شرکت مقرون به صرفه نبود. سازمان هایی که از سوپر گاپی استفاده می کردند آن را با بلوگا جایگزین کردند و تنها استثنا در این زمینه ناسا محسوب می شود.
آنتونوف An-22 آنتی
آنتونوف An-22 آنتی یکی دیگر از هواپیماهای تولید شوروی سابق و بزرگترین هواپیمای مجهز به موتور توربوپراپ در جهان است. این هواپیما هچنان در وضعیت عملیاتی قرار دارد و تعداد زیادی ماموریت های پشتیبانی نظامی را طی طول عمر تقریبا ۵۰ ساله خود برای شوروی سابق و روسیه فعلی انجام داده است.
بوئینگ C-17 گلوبمستر III
نخستین پرواز بوئینگ C-17 گلوبمستر III در سپتامبر ۱۹۹۱ انجام شد و بیش از ۲۵۰ فروند از این هواپیما تولید شده است. بوئینگ C-17 گلوبمستر III اسب بارکش اصلی ارتش آمریکا محسوب می شود که توانایی جابجایی سربازان و بار، انجام ترابری هوایی و عملیات های تخلیه پزشکی و پرواز درمسیرهای بارریزی در سراسر جهان را دارد.
ایرباس A400M اطلس
ایرباس A400M اطلس به عنوان یک پروژه بین المللی شکل گرفت و در خدمت کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، انگلیس و ترکیه قرار دارد. نخستین پرواز این هواپیما در سال ۲۰۰۹ انجام شد و در ساخت بدنه آن از مواد کامپوزیت مدرن استفاده شده است. موتورهای توربوپراپ ایرباس A400M اطلس برای بیشینه بهرهوری سوخت و هزینه های عملیاتی پایین طراحی شده اند. این هواپیما ظرفیت حمل بار ۷۴ هزار پوندی (۳۳.۵ تن) را دارد.
لاکهید مارتین C-130J سوپر هرکولس
لاکهید مارتین C-130J سوپر هرکولس جدیدترین عضو خانواده هرکولس است که از سال ۱۹۵۴ با معرفی C-130 هرکولس در خط تولید قرار دارند. از آن زمان تاکنون این هواپیمای توانمند بروزرسانی های مختلف را تجربه کرده و همچنان یکی از مطمئنترین هواپیماهای باری و ترابری جهان محسوب می شود.
کاوازاکی C-2
هواپیمای باری کاوازاکی C-2 که توسط شرکت صنایع سنگین کاوازاکی تولید شده است همچنان در مرحله توسعه و پرواز آزمایشی قرار دارد. قرار بود این هواپیما در سال ۲۰۱۴ وارد خط تولید شود تا جایگزین کاوازاکی C-1 شود که توسط نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن (JASDF) مورد استفاده قرار می گیرد. با ظرفیت حمل بار تقریبا ۸۳ هزار پوندی (۳۷.۶ تن)، کاوازاکی C-2 قادر است بیش از سه برابر وزن C-1 را جابجا کند.