خلق «مجسمههای چاپ ۳بعدی» با استفاده از تصاویر ۲بعدی (+عکس)
موبنا – درک حرکات بدن برای همه گونههای جاندار کارآمد است زیرا میتواند در یافتن بهترین زاویه بدن به آنها کمک کند.
با درک حرکات بدن، فوتبالیستها میتوانند بهترین زاویه را برای پرتاب توپ انتخاب کنند و جانوران نیز قادر به انتخاب بهترین حالت برای شکار هستند اما ویدئوهای ضبط شده از این حرکات نمیتوانند تصویر کاملی ارائه دهند.
دلیل ارئه ندادن تصویر کامل این است که فیلمها و تصاویر ضبط شده برای بررسی حرکات بدن، دوبعدی هستند و ساختار سهبعدی خاصی از یک شخص یا شیء ارائه نمیدهند. ما نمیتوانیم بدون بررسی هندسه کامل، حرکات کوچک و جزئی که به ما در حرکت سریعتر کمک میکنند، درک کنیم.
پژوهشگران “آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی” (CSAIL) دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT) موفق شدهاند راه بهتری برای درک حرکات پیچیده بدن ابداع کنند.
آنها سیستم جدیدی ابداع کردهاند که در آن از الگوریتم جدیدی استفاده میشود. این الگوریتم میتواند با استفاده از دو ویدئوی دوبعدی، مجسمههای حرکتی سهبعدی ارائه دهد که چگونگی حرکت کردن بدن انسان را مشخص میکنند.
این سیستم موسوم به “مو اسکالپ” (MoSculp)، علاوه بر تجسم جذاب زیباییشناسی شکل و زمان، میتواند جزئیات بیشتری در مورد حرکت ورزشکاران حرفهای و یا هر کسی که برای اصلاح حرکات فیزیکی خود تلاش میکند، ارائه دهد.
“زیومینگ ژانگ” (Xiuming Zhang)، دانشجوی دکتری دانشگاه ام.آی.تی و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: شما میتوانید فیلمی از یک تنیسباز و فیلمی از خودتان را در حال یادگیری تنیس به سیستم ارائه دهید. سپس سیستم، مجسمه حرکتی تنیس باز و شما را به صورت سهبعدی میسازد و به این ترتیب، میتوانید حرکات آنها را با هم مقایسه کنید. در نتیجه، قادر به درک بهتر و جامع حرکت و اصلاح آن خواهید بود.
از آنجا که مجسمههای حرکتی، سهبعدی هستند، کاربران میتوانند برای هدایت و دیدن آنها از زوایای متفاوت، از یک رابط رایانهای استفاده کنند و اطلاعات مربوط به حرکت را ارائه دهند.
این گروه پژوهشی، مقاله خود را در کنفرانس ” UIST” برلین ارائه خواهد داد.
منبع: ایسنا