تولید و صنعت بدون گرفتن پول از بانک رونق نمی گیرد، نگاه ربائی به بانک نداشته باشیم

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی بانک قوامین دکتر تقی نتاج در ابتدای این دیدار ضمن تبریک اعیاد و ایام دههٔ ولایت طی سخنانی بانک قوامین، سابقه فعالیت و تعداد شعب بانک را معرفی و سیاست گزاری های کلان بانک را به عرض آیت ا… علوی بروجردی رسانده و گفتند: خوشحالیم که در جایگاه خدمت به نظام اقتصادی و بانکی کشور فعالیت می‌کنیم و از این بابت به خود می‌بالیم که به عنوان امین مردم حدود شش درصد از کل منابع کشور به امانت نزد ماست و با بیست سال سابقهٔ فعال حضور در عرصه پولی و بانکی کشور همراهی خوبی با سیاست گزاری های بانک محترم مرکزی داشته و در تعدادی از بحرانها نیز به عنوان یک بازوی قوی در ساماندهی برخی مؤسسات مالی از جمله جی اصفهان و آل طه اصفهان و تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان نقش مؤثر داشته‌ایم.
مدیر عامل بانک قوامین با اشاره به تهیه و تدوین سند بانکداری اسلامی در بانک قوامین و استفاده از آن در آموزش کارکنان و فعالیت‌های روزمره گفتند: همکاران بنده در بانک به پیاده کردن سندی که در این زمینه آماده شده است اعتقاد راسخ دارند و لیکن می دانیم که اطلاعاتمان در این زمینه کامل نیست و قصور و تقصیر زیادی داریم و به راهنمائی بزرگواران و اساتیدی همچون حضرتعالی نیازمندیم. لذا امروز در محضر شما حاضر شدیم تا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود و پاسخگوئی در قبال آن، از عزیزانی همچون شما ارائهٔ طریق طلب کنیم و از این جلسه انتظار بهره و برکت داریم.
بنابر این گزارش آیت ا… سید محمد جواد علوی بروجردی پس از سخنان دکتر تقی نتاج و تشکر از حضور معاونین و مدیران، وجود بانکها را برای کشور یک ضرورت دانستند و توضیح دادند: بانک‌ها پشتوانه‌ای سودمند برای جامعه و در دنیای امروز یک ضرورت هستند. ایشان ادامه دادند: تولید و صنعت بدون گرفتن پول از بانک شکل نمی‌گیرد و خدمتی که بانکها به مردم ارائه می‌دهند در حقیقت اعتباری است که به موجب آن مردم، کاری را راه انداخته و یا دست به یک حرکت اقتصادی می‌زنند.
مثلاً اگر کسی بخواهد در بخش تولید، کشاورزی یا صنعت دست به کاری بزند معمولاً ده درصد هزینه را خودش می‌پردازد و مابقی آن را از بانک به امانت می‌گیرد و این کار بانک، ارزشمند است و باید آن را قدر دانست. آیت ا… علوی بروجردی سود دریافتی توسط بانکها را بابت ارائهٔ این اعتبار، موجه دانستند و توضیح دادند: بانک‌ها وقتی پول داشته باشند آنرا به بازار بورس می‌برند و بورس اگر پول داشته باشد تولید رونق می‌گیرد. ایشان کار بانکها را صرفاً در گرفتن پول و دادن سود ندانستند و بیان کردند: کار بانکها خیلی بالاتر از این امر است. بانک‌ها به سپرده گذاران خود اعتبار می‌بخشند و اینها برای کسانی که اقتصاد را می‌شناسند امری واضح است چون اقتصاد یک فن است و فرمولهای خاص خود را دارد.
آیت ا… علوی بروجردی جایگاه فعلی بانکها را مناسب و درشان بانکهای جمهوری اسلامی ندانستند و تصریح کردند: باید جذابیت بیشتری توسط بانکها ایجاد شود، چون کار بانک، ربائی نیست و نباید نگاه ربائی به بانک‌ها داشته باشیم. ایشان تحقیق و پژوهش برای بهتر شدن کارها را امری لازم برای ادامهٔ فعالیت بانکها دانستند و تشریح کردند: هر موسسه‌ای باید بخشی از درآمدش را صرف تحقیق کند و برای خودش مشخص کند که مثلاً چه محصولی را ارائه کند تا درآمد بیشتری داشته باشد؟ یا چگونه محصولی بهتر و ارزانتر تولید کند؟ یک بانک چه کند تا در کارش موفق‌تر باشد و خدماتی که ارائه می‌دهد جذابیت بیشتری داشته باشد؟ تا پولهای مردم ما برای سرمایه گذاری به کشورهای دیگر نرود.
ایشان در خاتمه جلسه با اشاره به صحبت‌های خود در این جلسه تاکید کردند: من دلم می‌خواهد صحبت‌های امروز مرا ارزیابی کنید و به دنبال ایجاد جاذبه باشید چون از خاک ایران ما طلا می‌خیزد و سزا نیست سرمایه‌های این مملکت در کشورهای دیگر سرمایه گذاری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا