غیبت مسوولان در مراسم ختم شرکت‌ها

موبنا؛ علی شمیرانی – در فرهنگ تجاری و صنفی کشور اما اوضاع به‌گونه‌ای دیگر است. برای مثال شرکتی که تازه تأسیس می‌شود، نمایشگاهی افتتاح می‌شود، محصول جدیدی رونمایی می‌شود یا تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود، مراسمی برگزار می‌شود و پای ثابت اکثر این مراسم‌ها هم مسوولان دولتی و غیردولتی هستند که با حضور خود در این مناسبت‌ها بادی به غبغب انداخته و تلویحاً همه موفقیت‌ها را مرهون درایت، مدیریت، تدبیر و وجود نازنین خود می‌دانند.
اما آیا تاکنون دیده‌اید در مراسم تعطیلی و تعدیل نیروی یک شرکت خصوصی، از مدیران دولتی دعوت شود تا ایشان شاهد تلخی و سختی خداحافظی مدیران و کارکنان باسابقه یک شرکت و آنچه میان آن‌ها می‌گذرد باشند؟ آیا مدیران دولتی تاکنون طعم تلخ تعطیلی محل کار خود یا تعدیل شدن در سنین میان‌سالی آن هم در شرایط اقتصادی امروز کشور را چشیده‌اند و می‌دانند آن‌ها که راهی خانه‌های خود می‌شوند، چه در سرشان می‌گذرد و از کجا و چه مشاغلی سر درمی‌آورند؟
به بیان ساده‌تر بسیاری از مدیران دولتی تمام توفیقات بخش را به‌حساب خود گذاشته و شکست‌ها را به‌حساب بی‌تدبیری فعالان بخش خصوصی و گاه دشمن می‌گذارند.
این‌گونه است که در آمارهای دولت‌مردان، هر چه هست همیشه پیشرفت است و افتتاح و رشد و هیچ خبری از نتیجه و خروجی طرح‌های قبلی، شکست‌ها و آب رفتن شرکت‌ها و کارکنانشان نیست.
به همین دلیل است که در یک تناقض آشکار روابط عمومی نهادهای دولتی فیلم و عکس روسای خود را در حال قیچی کردن روبان‌ها، برداشتن پارچه از روی تابلوها و کلیک روی ماوس‌ها و لبخند منتشر و برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند و همان روز اخباری از تجمع کارکنان شرکت‌های خصوصی و بیانیه‌های تعدیل نیرو و اظهار نگرانی ایشان از تعطیلی به دست رسانه‌ها می‌رسد.
آری ظاهراً بسیاری از مسوولان دوست دوران خوشی بخش خصوصی هستند و خبری از حضور ایشان در مراسم ختم ایشان نیست. شاید به همین جهت است که فعالان بخش خصوصی نیز باید به تبعیت از معدود هم‌صنفان خود که هیچ‌گاه عکس و خبری از حضور مدیران دولتی در مراسم ایشان نیست، باید در این رویه کلیشه‌ای تجدیدنظر کنند و اگر خود آستین همت بالا زده‌اند و موفقیتی به دست آورده‌اند، خود نیز مراسم موفقیت خود را جشن بگیرند، درست همان‌طور که در روز تعطیلی شرکت و تعدیل نیروهایشان به‌تنهایی بار همه سختی‌ها را به دوش می‌کشند.

 منبع: روزنامه فناوران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا